Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Panteia biedt OCW inzichten voor lhbtiqa+-beleid

Discriminatie en geweld op grond van seksuele oriëntatie, gender-identiteit, expressie of geslachtskenmerken… het is van belang om er voortdurend aandacht aan te besteden. Dat kwam naar voren in de laatste evaluatie van het Regenboogstedenbeleid die Panteia uitvoerde in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De evaluatie van het Regenboogstedenbeleid laat zien dat het programma voor…

Actueel | 23 mei 2024
23 mei 2024

Kumpany en Validators lanceren onderzoekspropositie voor effectiviteit merkactivatie

Merkassociaties die tot leven worden gebracht via merkactivaties kunnen aanzienlijke impact hebben op het brein van de consument. Tot nu toe was deze impact beperkt meetbaar. Reden voor merkactivatiebureau Kumpany en Validators om de handen ineen te slaan en gezamenlijk een onderzoekspropositie te ontwikkelen. De impact van merkassociaties via merkactivaties was tot nu beperkt meetbaar. Aan de ene…

Onderzoek | 21 mei 2024
21 mei 2024

Gemiddelde vrouw spendeert 845 euro aan kleding 


Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen. Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels. Van alle webshops heeft Zalando de hoogste besteding. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels van Multiscope. Vrouwen besteden gemiddeld € 95 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. Mannen geven gemiddeld €…

Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

Samenwerking KVK en MarketResponse 

MarketResponse is de nieuwe leverancier van KVK voor onderzoek op het gebied van marketing, merk en communicatie. Als onderdeel van een meerjarige overeenkomst, zal MarketResponse een centrale rol vervullen in de voortdurende monitoring van KVK’s imago en reputatie, zodat KVK haar merkstrategie continu kan afstemmen op de markt. Een andere cruciale taak is het onderzoeken…

Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

Validators lanceert Share of Content voor reclamecodering

Na een ontwikkelperiode van drie jaar lanceert Validators een AI toepassing die reclames op inhoud en vorm codeert. Share of Content wil marketeers een kijkje geven in de boardroom van de concurrenten. Het toont aan welke proposities (of Category Entry Points) worden geladen, welke middelen hiervoor worden ingezet en wat de kenmerken van deze uitingen…

Onderzoek | 16 mei 2024
16 mei 2024

Dé drie regels voor merkgroei

Kantar introduceerde deze week de ‘Blueprint for Brand Growth’, een analyse van meer dan 6,5 miljard datapunten van wereldwijde consumentenattitudes- en aankoopgedrag van de afgelopen 10 jaar. Een jaar lang werkten Kantar-experts aan een geavanceerde analyse op Kantars BrandZ (attitude) en Worldpanel-(gedrag)datasets om op empirische wijze de belangrijkste principes voor merkgroei te kunnen blootleggen. Dit…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

Efteling klantvriendelijkste bedrijf van Nederland

Afgelopen dinsdag werd bij Beeld & Geluid in Hilversum de titel van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2024 toegekend aan de Efteling. Het is voor het tweede jaar op rij dat de Efteling deze prestigieuze onderscheiding verdient, met een score van 8,26. De verkiezing wordt georganiseerd door MarketResponse in samenwerking met het Platform voor Klantgericht…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

Miles Research ontwikkelt samen met NHG de Woonlastenmonitor

De Woonlastenmonitor is een onderzoek naar de betaalbaarheid van woonlasten onder woningeigenaren met een hypotheek in Nederland. Het onderzoek wordt door Miles Research elk kwartaal uitgevoerd onder 2.400 woningeigenaren met een hypotheek. Het onderzoek bestaat uit vier thema’s: inkomsten en uitgaven, betalingsproblemen, financiële buffer en financiële zorgen, aangevuld met een hoofdstuk betalingsachterstanden, gebaseerd op gegevens…

Best practices | 16 mei 2024
16 mei 2024

Vraagstelling in onderzoek beïnvloedt resultaten en berichtgeving in media

Onlangs kopte het NOS-nieuws op basis van onderzoek dat er meer steun is voor ‘boerenprotesten’ dan voor ‘klimaatacties’. Motivaction’s senior-onderzoeker Cecilia Keuchenius zette daar haar vraagtekens bij. En ze besloot te kijken of het onderzoeksresultaat deels gebaseerd is op de naam die je in de vraagstelling van het onderzoek geeft aan de mensen die aan…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Dark Patterns tegen Bright Patterns

Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over. Consumenten willen controle…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Marketeers willen meer AI-training

De meeste digitale marketeers gebruiken al generatieve AI of experimenteren ermee, maar is behoefte aan meer training, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IAB Europe. De brancheorganisatie deed samen met Microsoft Advertising onderzoek onder nationale IAB’s en bedrijfsleden van IAB Europe. Generatieve AI zal naar verwachting binnen digitale reclame taken gaan  automatiseren, inhoud personaliseren en…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Ipsos Generations Report 2024

In de nieuwe editie van het Generations Report van Ipsos komen de afname van de wereldbevolking, Gen Z, het belang van de culturele context en de diversiteit binnen generaties aan bod. En… de gevolgen voor het bedrijfsleven.  Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport: We moeten ons voorbereiden op de afname van de wereldbevolking…

Ook de laatste bytes ontvangen?