Onderzoek | 16 mei 2024
16 mei 2024

Dé drie regels voor merkgroei

Kantar introduceerde deze week de ‘Blueprint for Brand Growth’, een analyse van meer dan 6,5 miljard datapunten van wereldwijde consumentenattitudes- en aankoopgedrag van de afgelopen 10 jaar. Een jaar lang werkten Kantar-experts aan een geavanceerde analyse op Kantars BrandZ (attitude) en Worldpanel-(gedrag)datasets om op empirische wijze de belangrijkste principes voor merkgroei te kunnen blootleggen. Dit…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

Efteling klantvriendelijkste bedrijf van Nederland

Afgelopen dinsdag werd bij Beeld & Geluid in Hilversum de titel van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2024 toegekend aan de Efteling. Het is voor het tweede jaar op rij dat de Efteling deze prestigieuze onderscheiding verdient, met een score van 8,26. De verkiezing wordt georganiseerd door MarketResponse in samenwerking met het Platform voor Klantgericht…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

Miles Research ontwikkelt samen met NHG de Woonlastenmonitor

De Woonlastenmonitor is een onderzoek naar de betaalbaarheid van woonlasten onder woningeigenaren met een hypotheek in Nederland. Het onderzoek wordt door Miles Research elk kwartaal uitgevoerd onder 2.400 woningeigenaren met een hypotheek. Het onderzoek bestaat uit vier thema’s: inkomsten en uitgaven, betalingsproblemen, financiële buffer en financiële zorgen, aangevuld met een hoofdstuk betalingsachterstanden, gebaseerd op gegevens…

Best practices | 16 mei 2024
16 mei 2024

Vraagstelling in onderzoek beïnvloedt resultaten en berichtgeving in media

Onlangs kopte het NOS-nieuws op basis van onderzoek dat er meer steun is voor ‘boerenprotesten’ dan voor ‘klimaatacties’. Motivaction’s senior-onderzoeker Cecilia Keuchenius zette daar haar vraagtekens bij. En ze besloot te kijken of het onderzoeksresultaat deels gebaseerd is op de naam die je in de vraagstelling van het onderzoek geeft aan de mensen die aan…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

It’s the immigration, stupid! Of toch de bedreigde democratie?

In de peilingen voor de Amerikaanse verkiezingen staan Trump en Biden bijna gelijk. Veel zal afhangen van wat het belangrijkste probleem is volgens de kiezers – de economie, immigratie, politiek extremisme of het schrikbeeld dat ‘de andere partij’ wint – en hoe de kandidaten hier op inspringen, zo blijkt uit recent Amerikaans Ipsos-onderzoek. Peter Kanne…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Dark Patterns tegen Bright Patterns

Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over. Consumenten willen controle…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Marketeers willen meer AI-training

De meeste digitale marketeers gebruiken al generatieve AI of experimenteren ermee, maar is behoefte aan meer training, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IAB Europe. De brancheorganisatie deed samen met Microsoft Advertising onderzoek onder nationale IAB’s en bedrijfsleden van IAB Europe. Generatieve AI zal naar verwachting binnen digitale reclame taken gaan  automatiseren, inhoud personaliseren en…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Ipsos Generations Report 2024

In de nieuwe editie van het Generations Report van Ipsos komen de afname van de wereldbevolking, Gen Z, het belang van de culturele context en de diversiteit binnen generaties aan bod. En… de gevolgen voor het bedrijfsleven.  Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport: We moeten ons voorbereiden op de afname van de wereldbevolking…

Personalia | 14 mei 2024
14 mei 2024

Lucy Bristowe benoemd tot CEO UK & West-Europe bij Kantar Media

Kantar Media heeft Lucy Bristowe aangesteld als CEO UK & West-Europa. Ze volgt Louise Ainsworth, die na zes jaar terugtreedt. Bristowe begint op 1 juni a.s. Lucy Bristowe rapporteert aan Global CEO Patrick Béhar. Ze deed ervaring op in onderzoeksteams bij Channel 4 en Sky Media. Ze speelde verder een sleutelrol in de ontwikkeling van…

Personalia | 14 mei 2024
14 mei 2024

Diede Vendrig mede-eigenaar Unravel Behavior

Diede Vendrig is mede-eigenaar geworden van Unravel Behavior, de zusteronderneming van Unravel Research. Unravel richt zich op de toepassing van gedrags- en neurowetenschappen om consumentengedrag te begrijpen en te beïnvloeden. Unravel Behavior concentreert zich op ‘nudging’, de meer maatschappelijke kant van gedragsverandering. Diede Vendrig is medewerkster van het eerste uur en tevens genomineerd voor de…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Data-ethiek hoog op CBS-agenda

In maart jl. spraken het CBS en gemeenten, provincies en ministeries met elkaar over data-ethiek. Voor het CBS is het een actueel onderwerp. Vanwege het grote belang stelde het bureau al in december 2020 al een ethische commissie in, die elke twee weken vergadert over externe verzoeken voor nieuw statistisch onderzoek. Voorzitter van de ethische…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Datakwaliteit cruciaal voor vertrouwen in de sector

Datakwaliteit stijgt al enige tijd op de agenda van data- en analyticsbranche. Melanie Courtright, chief executive officer bij de Insights Association, schetst het belang van datakwaliteit voor bureaus en opdrachtgevers – en voor het algemeen vertrouwen in research. In het dynamische landschap van onderzoek is datakwaliteit heilig. Het opent de weg naar insights en vervolgens…

Ook de laatste bytes ontvangen?