Onderzoek | 01 maart 2022
Nederlander bestelt minder bij betaald retourneren
Het merendeel van de Nederlanders bestelt minder wanneer zij retourkosten moeten betalen. Daarnaast stuurt 62% alleen producten terug wanneer deze helemaal niet aan de verwachting voldoen. 50-plussers vinden de optie om te kunnen retourneren minder belangrijk dan 18 tot 49-jarigen. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een onderzoek van Multiscope. De kosten van het retourneren van...
Onderzoek | 24 februari 2022
TV-bestedingen e-commerce naar record
In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen maakte Screenforce een overzicht van de investeringen van e-commerce op TV. Daaruit blijkt dat corona ook in 2021 een aanjager is geweest. E-commerce-bedrijven hebben in 2021 in totaal bruto € 602 miljoen uitgegeven aan TV-reclame, een stijging van 16% in vergelijking met 2020. De vijf grootste e-commercebranches in bruto TV-bestedingen...
Onderzoek | 24 februari 2022
Ook digitaal bankieren kent een generatiekloof
De meeste ouderen vinden dat ze hun bankzaken digitaal prima voor elkaar krijgen. Kinderen en kleinkinderen denken dat digitaal bankieren voor de ouderen ingewikkeld is en dat ze liever niet om hulp vragen. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van ABN AMRO. Nu steeds meer fysieke bankkantoren sluiten, wordt digitaal bankieren de norm....
Onderzoek | 22 februari 2022
Opmars internetwinkelen – binnensteden verliezen terrein
De opmars van internetwinkelen gaat onverminderd door en de grootste binnensteden verliezen terrein. Ook is te zien dat consumenten minder recreatief en meer doelgericht winkelen, dat winkels plaatsmaken voor horeca, ontspanning en woningen en dat de trend van lokaal kopen zich niet door lijkt te zetten. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2021, uitgevoerd door I&O...
Onderzoek | 22 februari 2022
Meeste consumenten weten niet metaverse is
De meeste consumenten weten niet wat metaverse is, maar ze zijn wel geïnteresseerd om deel te nemen, volgens een enquête van GWI. Slechts 37% van de respondenten zei te weten wat de term 'metaverse' inhoudt. 33% kent het begrip wel maar weet niet waar ‘t voor staat en 30% kan zich er helemaal niets bij...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 22 februari 2022
Jonge doelgroep wil goedkope e-bike
Van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar sluit 71% niet uit dat ze ooit een e-bike kopen. De hogere prijzen zijn nog wel een drempel voor aanschaf. Dat blijkt uit de E-bike Merkmonitor van Kieskeurig.nl, uitgevoerd in samenwerking met DVJ Insights. Accucapaciteit en zitcomfort worden als heel belangrijk genoemd bij het kiezen van...
Onderzoek | 17 februari 2022
Merken moeten op een creatieve manier duurzaamheid stimuleren
Uit onderzoek van InSites Consulting blijkt dat consumenten in Europa vinden dat nieuwe spullen kopen niet duurzaam kan zijn, zelfs niet wanneer ze aangeprezen worden als groener alternatief. Milieubewuste Europeanen zijn er, volgens het onderzoek, trots op dat ze met hun creativiteit de levensduur van hun spullen kunnen maximaliseren. Bij deze ‘Extending Life’-trend sluit bijna...
Onderzoek | 15 februari 2022
Beleving Winterspelen China beïnvloed door covid en mensenrechten
De beleving van de Olympische Winterspelen in Beijing is bij Nederlanders beduidend minder aanwezig dan die van de Winterspelen in Zuid-Korea (2018) of Rusland (2014). Zowel de situatie rond de mensenrechten in gastland China als covid zijn daar debet aan. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd kort na het begin van de Winterspelen. Bijna...
Onderzoek | 08 februari 2022
Meer e-bikes voor woon-werkverkeer
Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2021 blijkt dat consumenten steeds vaker een e-bike kopen om naar het werk te fietsen. Recreatief gebruik is nog steeds het grootste segment. De stijging van verkoop voor woon-werkverkeer is deels te verklaren doordat in 2021 meer coronamaatregelen zijn versoepeld t.o.v. 2020. In 2021 gingen hierdoor weer...
Onderzoek | 03 februari 2022
Van de 17,5 miljoen Nederlanders zit 13,7 op sociale media!
Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap, en ze zijn ook steeds meer onderwerp van discussie. Maar welke platformen worden op dit moment het meest gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn trends in de stijgers en dalers? Newcom zocht het uit en doet verslag in het Nationale Social Media Onderzoek...
Onderzoek | 03 februari 2022
Effect coronavirus op mediagebruik hield aan in 2021
De grote digitale mediaconsumptie van 2020 – als gevolg van de pandemie – hield ook in 2021 aan. Vooral het gebruik van social media, (video)bellen, chatten en appen is toegenomen. Dat blijkt uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK. In 2021 communiceerde 90% van de Nederlanders wel eens via sociale media en 75% maakte gebruik...
Onderzoek | 01 februari 2022
Hootsuite – trends en vooruitzichten sociale media in 2022
Het Digital 2022-rapport van Hootsuite / We Are Social is uit, met daarin insights over een jaar waarin het gebruik van sociale media alleen maar toenam, verkoop via sociale media zich heeft genesteld en advertenties stuiten op weerstand. Het rapport signaleert ook trends en doet voorspellingen. Het hele – zeer uitgebreide - rapport is online...