Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Meerderheid Nederlanders eet minimaal maandelijks vleesvervangers

Markteffect voert jaarlijks uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. Net als in de voorgaande metingen is zichtbaar dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders aangeeft minder vlees te zijn gaan eten. In de afgelopen 12 maanden is 36% van Nederland minder vlees gaan eten of zelfs helemaal gestopt. Drie op...
Onderzoek | 07 december 2021
07 december 2021

Trends in media: hybride datastrategieën en hernieuwde waarden

Kantar geeft in het rapport Media Trends and Predictions 2022 een overzicht van de komende trends in de mediasector. Het rapport voorspelt een reeks verschuivingen in de branche. De transparantie die ontstaat wanneer meer actuele Video On Demand-kijkcijfers op programmaniveau worden gepubliceerd, zal een hele reeks ontwikkelingen teweegbrengen, zegt het rapport. Contenteigenaren en producenten zullen...
Onderzoek | 06 december 2021
06 december 2021

Geen popcorn tijdens de film

De aanwezigheid van voedsel tijdens een leuke activiteit zorgt ervoor dat je er minder van geniet, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Bedrijven maken bewust gebruik van voedsel om hun klanten een plezierige ervaring te bieden. Zo bieden pretparken, bioscopen en concertzalen allemaal hapjes aan om het plezier...
Onderzoek | 02 december 2021
02 december 2021

Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising-onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

Drie kwart Nederlanders aan de slimme apparaten

Bijna drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder bezit inmiddels een of meer slimme apparaten die met internet zijn verbonden en onderling gegevens uitwisselen. Vooral slimme meters voor water, gas of stroom worden veel gebruikt. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2020’. In de...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

Rijksoverheidcampagnes: dalende herkenning, stijgende waardering

De Rijksoverheid voert jaarlijks campagnes om Nederlanders informatie te geven. Worden die overheidscampagnes goed herkend en gewaardeerd door Nederlanders? Flyeralarm analyseerde de resultaten van alle campagnes. Worden de communicatie-uitingen binnen overheidscampagnes door Nederlanders herkend? Om dat aan te duiden gebruikt de overheid in haar rapporten een percentage voor herkenning van 0% tot 100%. Hierbij werd...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

DPG Media, Mediahuis & Hearst bereiken met online video 8,1 miljoen mensen

Uit de oktobercijfers van het bereiksonderzoek GXL DAM (van GfK) blijkt dat – de van-oorsprong-print publishers - een sterke positie hebben als het gaat om online video. In totaal bereiken de uitgevers DPG Media, Mediahuis en Hearst met hun content 8,1 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder, oftewel 55% van de bevolking. Online video...
Onderzoek | 29 november 2021
29 november 2021

Branding en data brengen marketing naar hoger niveau

In ‘Blik op Marketing’ deden DPG Media en DVJ Insights samen onderzoek naar de uitdagingen van marketeers en ondernemers. Tweehonderd marketeers en 240 ondernemers van Nederland vertelden waar ze wakker van liggen en waar ze inspiratie van krijgen. Er blijkt vooral behoefte te zijn aan meer strategisch langetermijndenken en aan datatoepassingen voor het maken van...
Onderzoek | 29 november 2021
29 november 2021

Digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Dat blijkt uit het onderzoek Nederland in het oog van de digitale storm van digital agency AND Digital, uitgevoerd door Markteffect. Nederlandse organisaties zijn zich ervan bewust dat ze digitaal zullen moeten...
Onderzoek | 25 november 2021
25 november 2021

Black Friday nog steeds populair in Nederland

Internationale dagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day worden steeds populairder onder Nederlandse consumenten. Maar leidt het ook tot uitstel van aankopen? Markteffect onderzocht het sentiment rondom deze dagen, samen met retailketen My Jewellery. Waar vorig jaar 87% van de Nederlandse consument bekend was met Black Friday, is dat dit jaar gestegen naar...
Onderzoek | 24 november 2021
24 november 2021

Nederlander koopt Smart Home-producten om energie te besparen

Voor 39% van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home-producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021. Onder consumenten die vijf of meer Smart Home-producten hebben is dit zelfs 50%. Een groot deel van de energiekosten in huis zit in een combinatie van...
Onderzoek | 24 november 2021
24 november 2021

Record aantal beleggende huishoudens in Nederland

Nederland telt dit jaar 1,96 miljoen beleggende huishoudens en daarmee wordt een oud record gebroken dat dateerde uit 2000 toen er 1,9 miljoen huishoudens belegden. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar. Het nieuwe record is het resultaat van zes jaren van onafgebroken groei. Zo’n langdurige toename is niet eerder vertoond, waarbij aangetekend wordt dat de...

Ook de laatste bytes ontvangen?