Onderzoek | 13 december 2021
13 december 2021

1,2 miljoen Nederlanders doen aan crypto

Ipsos deed voor AFM onderzoek naar het bezit van crypto’s. Waarom zijn mensen erin gaan investeren en wat denken ze van het risico? Crypto’s zijn de afgelopen jaren veel in het nieuws geweest. Koersen stegen naar recordhoogtes, maar daalden ook weer flink. Ondanks alle nieuwsberichten is er nog niet veel bekend over cryptobezitters en hun...
Onderzoek | 09 december 2021
09 december 2021

10 aanbevelingen voor toekomstbestendige artificial intelligence

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) bracht in november een rapport uit over artificial intelligence (AI). De raad zie AI niet als zomaar een technologie, maar een systeemtechnologie die de samenleving fundamenteel zal veranderen. En het geeft 10 adviezen hoe je - toekomstbestendig - met AI moet omgaan. De WRR betoogt dat de inbedding...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Think Forward 2022 – 5 trends in sociale media

Het socialemediabureau We are Social deed wereldwijd onderzoek naar wat 2022 ons digitaal gaat brengen. Het vond zijn weerslag in het rapport Think Forward 2022. We lichten er vijf trends uit. Mensen beginnen waarde te zien in digitale goederen. Gen Z’ers nemen het voortouw. 33% van deze leeftijdsgroep meldt het bezit van digitale kleding. En...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Digitalisering van de klantbeleving – tussen wet en realiteit

De Hogeschool Utrecht startte in maart 2020 met het onderzoek naar de digitalisering van klantbeleving bij publieke dienstverleners als Belastingdienst, Aegon, RET, Vitens, UWV, Duo, PGGM, Gemeente Utrecht en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In dit artikel komen privacy-paradox en de AVG aan bod. Consumenten vinden het belangrijk dat hun persoonlijke gegevens worden beschermd, maar...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Flexwerker wil niet beschermd worden

Een minderheid van de flexwerkers (12%) ziet alleen maar nadelen aan flexibel werken. De meerderheid (53%) ziet de flexibiliteit van flexwerken als belangrijkste voordeel. Zo blijkt uit het Flexwerk Onderzoek 2021 naar de ervaringen en toekomstverwachtingen van flexwerk in opdracht van Brisker Group, uitgevoerd door Sparkey (onderzoekslabel van Motivaction). Het Flexwerk Onderzoek 2021 onderscheidt en...
Onderzoek | 08 december 2021
08 december 2021

Meerderheid Nederlanders eet minimaal maandelijks vleesvervangers

Markteffect voert jaarlijks uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. Net als in de voorgaande metingen is zichtbaar dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders aangeeft minder vlees te zijn gaan eten. In de afgelopen 12 maanden is 36% van Nederland minder vlees gaan eten of zelfs helemaal gestopt. Drie op...
Onderzoek | 07 december 2021
07 december 2021

Trends in media: hybride datastrategieën en hernieuwde waarden

Kantar geeft in het rapport Media Trends and Predictions 2022 een overzicht van de komende trends in de mediasector. Het rapport voorspelt een reeks verschuivingen in de branche. De transparantie die ontstaat wanneer meer actuele Video On Demand-kijkcijfers op programmaniveau worden gepubliceerd, zal een hele reeks ontwikkelingen teweegbrengen, zegt het rapport. Contenteigenaren en producenten zullen...
Onderzoek | 06 december 2021
06 december 2021

Geen popcorn tijdens de film

De aanwezigheid van voedsel tijdens een leuke activiteit zorgt ervoor dat je er minder van geniet, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Bedrijven maken bewust gebruik van voedsel om hun klanten een plezierige ervaring te bieden. Zo bieden pretparken, bioscopen en concertzalen allemaal hapjes aan om het plezier...
Onderzoek | 02 december 2021
02 december 2021

Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising-onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

Drie kwart Nederlanders aan de slimme apparaten

Bijna drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder bezit inmiddels een of meer slimme apparaten die met internet zijn verbonden en onderling gegevens uitwisselen. Vooral slimme meters voor water, gas of stroom worden veel gebruikt. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2020’. In de...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

Rijksoverheidcampagnes: dalende herkenning, stijgende waardering

De Rijksoverheid voert jaarlijks campagnes om Nederlanders informatie te geven. Worden die overheidscampagnes goed herkend en gewaardeerd door Nederlanders? Flyeralarm analyseerde de resultaten van alle campagnes. Worden de communicatie-uitingen binnen overheidscampagnes door Nederlanders herkend? Om dat aan te duiden gebruikt de overheid in haar rapporten een percentage voor herkenning van 0% tot 100%. Hierbij werd...
Onderzoek | 01 december 2021
01 december 2021

DPG Media, Mediahuis & Hearst bereiken met online video 8,1 miljoen mensen

Uit de oktobercijfers van het bereiksonderzoek GXL DAM (van GfK) blijkt dat – de van-oorsprong-print publishers - een sterke positie hebben als het gaat om online video. In totaal bereiken de uitgevers DPG Media, Mediahuis en Hearst met hun content 8,1 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder, oftewel 55% van de bevolking. Online video...

Ook de laatste bytes ontvangen?