Onderzoek | 25 april 2021
25 april 2021

Jaarlijks 23 miljoen bestellingen retour

In 2020 stuurden Nederlanders bijna 23 miljoen online aankopen terug. In de categorie kleding ging zelfs een derde van de bestellingen retour. De belangrijkste reden hiervoor is dat aankopen niet voldoen aan de verwachtingen. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een onderzoek van Multiscope. In totaal werd 7% van alle online bestellingen deels of in zijn...
Onderzoek | 21 april 2021
21 april 2021

Bijna 900 winkels minder in 2020

Op 1 januari 2021 waren er 85,5 duizend fysieke winkelvestigingen in Nederland, bijna 900 minder dan een jaar eerder. Deze afname ligt in lijn met de gemiddelde daling sinds 2010, en er is geen mogelijke extra daling door corona zichtbaar. Het aantal winkels in lectuur en schrijfwaren daalde het sterkst, het aantal winkels in computers...
Onderzoek | 21 april 2021
21 april 2021

Net Promoter Score (NPS) in B2B licht gedaald

Dat customer experience steeds meer aandacht krijgt binnen veel organisaties in Nederland vertaalt zich nog niet direct naar een stijgende Net Promoter Score (NPS). Die bedroeg in 2020 +11, maar was in 2019 +12 en in 2018 zelfs +14. Hoe hoger het percentage, hoe meer enthousiasme. Bijna een op de drie (29%) klanten is zo...
Onderzoek | 20 april 2021
20 april 2021

CBS stopt met begrippen ‘westers’ en ‘niet-westers’

Het CBS stopt op afzienbare tijd met het gebruik van de termen 'westers' en 'niet-westers', schrijft NRC. Een van de overwegingen is een verwacht beleidsadvies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Daarin wordt de overheid opgeroepen Nederlanders niet langer in te delen in mensen met een westerse en niet-westerse migratie-achtergrond. Volgens de WRR...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Heinekens ‘Cheers to all’ creatief en effectief

In 2020 heeft Kantar meer dan 10.000 reclames getest voor klanten over de hele wereld. Welke is de meest creatieve én effectieve? Dat is af te lezen aan de Creative Effectiveness Awards waar consumenten de jury voor vormen. Uit de Covid-barometer-onderzoeken van Kantar bleek dat mensen wilden dat reclame tijdens de pandemie doorging, omdat het...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Acht op de tien aankopen via betaalpas, smartphone of wearable

Consumenten rekenden vorig jaar 79% van de aankopen in winkels, horeca en dergelijke af met hun betaalpas, smartphone of wearable. In 2019 was dat 67%. Voor het eerst is in alle branches vaker met pin betaald dan met contant geld. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank. Mede door de...
Onderzoek | 19 april 2021
19 april 2021

Bedrijfsleven zet vol in op digitalisering

COVID-19 was voor één op de drie bedrijven de belangrijkste drijfveer om afgelopen jaar te starten met het digitaliseren van hun bedrijf. Maar liefst 86% van de ondernemers is verrast over hoe wendbaar hun organisatie is gebleken tijdens de coronacrisis als het gaat om het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. De belangrijkste barrière om te...
Onderzoek | 14 april 2021
14 april 2021

Meerderheid blijft ook na corona online kopen

Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld. Ook lokale ondernemers hebben hiervan kunnen profiteren. Zo is onder andere het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok NetPanel. Het afgelopen jaar zijn er vaker online aankopen gedaan en dat is terug te zien in alle generaties....
Onderzoek | 13 april 2021
13 april 2021

YouTube groeit en groeit

Het gebruik van YouTube groeide vorig jaar sterk, tot een gemiddelde kijkduur van 22 uur per maand per persoon, blijkt uit een analyse in 15 landen. In acht landen was er zelfs sprake van dubbele cijfers. India had de grootste stijging, met 23,4% tot 26,4 uur per maand, gevolgd door Rusland (+21,1% tot 30,4 uur)...
Onderzoek | 13 april 2021
13 april 2021

Waarom marketingmail wordt geopend – of niet

Marketeers kunnen zwoegen op aansprekende onderwerpregels in marketingmail, maar onderzoek wijst uit dat merkherinnering het beste werkt. Het rapport Consumer Email Tracker 2021 van de Data and Marketing Association (UK) vroeg 2.000 consumenten wat ze vonden van de marketing-emails. Merkherinnering is voor 68% van de respondenten de belangrijkste reden om een e-mail te openen. Belangrijkste...
Onderzoek | 12 april 2021
12 april 2021

Bol.com weer sterkste merk

In de top 3 van sterkste retailmerken van ons land is HEMA binnengekomen op de derde plaats. De hoogste positie ooit voor het merk. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Webwinkel bol.com staat als in voorgaande jaren op de eerste plaats. Kruidvat, dat de afgelopen jaren op de derde...
Onderzoek | 12 april 2021
12 april 2021

80% Nederlandse ouders leest te weinig voor

80% van de Nederlandse ouders leest hun kinderen minder dan twee uur per week voor. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van bol.com. Experts van Stichting Lezen raden aan om minimaal twee uur per week voor te lezen om de taalontwikkeling van kinderen te verbeteren. 85% van de ondervraagde ouders denkt dat zelfs...

Ook de laatste bytes ontvangen?