Onderzoek | 30 maart 2021
30 maart 2021

Minder gelukkig in coronatijden, maar we houden vertrouwen

Na een jaar leven met het coronavirus voelt de helft van de Nederlanders zich minder gelukkig dan daarvoor. Dit komt vooral omdat we minder kunnen doen wat ons een goed gevoel geeft: seks hebben, goed slapen, knuffelen, goede gesprekken voeren en bewegen. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Mezza Magazine (o.a....
Onderzoek | 29 maart 2021
29 maart 2021

Media Ukkie Dagen

Het zijn ongewone tijden en in veel jonge gezinnen wordt er flink gebruikgemaakt van media. Gemiddeld driekwart van de ouders worstelt met de mediaopvoeding van hun jonge kind. Zo blijkt uit het nieuwe Iene Miene Media-onderzoek dat vorige week is gepubliceerd in het kader van de Media Ukkie Dagen die nog tot en met vrijdag...
Onderzoek | 29 maart 2021
29 maart 2021

2,1 miljoen Nederlanders hebben productabonnement

15% van de Nederlanders heeft een abonnement op een fysiek product dat periodiek geleverd wordt. Het merendeel van deze abonnementen werd in het afgelopen jaar afgesloten. Dit blijkt uit Product Abonnementen, een onderzoek van Multiscope. Abonnementen in de voeding (24%) en persoonlijke verzorging (24%) zijn het meest in trek. Deze categorieën vormen samen bijna de...
Onderzoek | 22 maart 2021
22 maart 2021

Voice-assistent in opmars

De Nationale Voice Monitor, uitgevoerd door Direct Research, biedt ieder jaar inzicht in de houding en het gedrag van Nederlanders omtrent de voice-assistent. De nieuwste uitkomsten laten zien dat driekwart van de Nederlanders bekend is met het begrip voice-assistent, en inmiddels maakt 30% daar ook zelf gebruik van. De bekendheid met voice-assistents is sinds vorig...
Onderzoek | 22 maart 2021
22 maart 2021

Helft online aankopen via marktplaatsen

Meer dan de helft (54%) van alle nieuwe online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan. Dit betekent dat minder dan de helft van alle online aankopen bij webwinkels plaatsvindt. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een onderzoek van Multiscope en de Hogeschool van Amsterdam. Binnen de productcategorie films, muziek en boeken (80%)...
Onderzoek | 17 maart 2021
17 maart 2021

Kwart meer online aankopen in 2020

Nederlandse consumenten hebben in 2020 € 26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7% vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK. Het totale aantal online aankopen steeg met 27% naar 335 miljoen. De groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis en...
Onderzoek | 17 maart 2021
17 maart 2021

Groot deel studiekiezers heeft keuze on-hold gezet

Markteffect voert al ruim 10 jaar de mbo-, hbo-, en wo-Imagomonitor uit. Ieder jaar worden in dit onderzoek duizenden scholieren en studenten van alle niveaus bevraagd over hun studiekeuzegedrag. Er is onder andere gekeken naar de bekendheid van onderwijsinstellingen, de oriëntatie op onderwijsinstellingen, het imago van de onderwijsinstellingen, de voorkeuren van scholieren en studenten en...
Onderzoek | 17 maart 2021
17 maart 2021

Nederlanders overschatten klimaatbeleid

Nederlanders hebben een beperkt inzicht in de energietransitie. Zo overschatten ze de hoeveelheid duurzame energie. Het aandeel zonne-energie wordt het meest overschat: volgens respondenten is dat 19%, in werkelijkheid is het 1%. Dit blijkt uit onderzoek door Motivaction. De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) lanceerde vorige week de Klimaatwijzer, in samenwerking met EBN, ABN AMRO...
Onderzoek | 17 maart 2021
17 maart 2021

Perspectief voor autobranche?

Door de onzekerheid in crisistijd stellen veel mensen het doen van grote aankopen uit. 12% van de Nederlanders is nog niet van plan een nieuwe auto te kopen. Er is hoop bij de BOVAG dat er in 2021 een inhaalslag komt in van 16%. Validators deed onderzoek. Als gevolg van de lockdown werken veel Nederlanders...
Onderzoek | 15 maart 2021
15 maart 2021

Welke politicus maakt u het meest angstig?

Miles Research heeft de afgelopen weken een aantal onderzoekstechnieken bekeken die een nieuwe richting kunnen geven aan marktonderzoek. De focus lag daarbij op de smartphone. De zoektocht begon met het inzetten van voice voor het verzamelen van kwantitatieve data. Eric Landwaart van Miles Research licht toe. Samen met tech partner Phebi, hielden we een kort...
Onderzoek | 15 maart 2021
15 maart 2021

‘Geen einde aan pandemie voor einde 2021’

Ipsos onderzocht in acht landen hoe de perceptie van covid is veranderd sinds het begin van de pandemie. In Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zien mensen covid meestal als een grotere bedreiging dan het verlies van hun baan of veiligheid. En de meeste mensen verwachten dat het...
Onderzoek | 15 maart 2021
15 maart 2021

Voedselkeurmerken: nuttig, maar te veel

De bestedingen van consumenten aan voedsel met een duurzaam keurmerk in Nederland zijn in 2019 ten opzichte van 2018 met 18% toegenomen. De vraag is of dit komt omdat consumenten bewust voor keurmerken kiezen of dat het aantal producten met een keurmerk sterk is toegenomen. In de discussie over de zin en onzin van keurmerken...

Ook de laatste bytes ontvangen?