Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Spelen, leren en doorklikken – Kinderen en media

Sinds 2012 gebruikt Netwerk Mediawijsheid de ‘Iene Miene Media Monitor’, een grootschalig onderzoek onder huishoudens met jonge kinderen. Via dit jaarlijkse trendonderzoek wordt gemeten hoe kinderen van 0 t/m 6 jaar omgaan met verschillende media(devices), en hoe ouders hen hierbij begeleiden. CHOICE Insights + Strategy deed een online kwantitatief onderzoek onder 1.003 ouders van kinderen...
Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Meer dan een miljoen op Clubhouse

Clubhouse is al bijna een begrip. Op dit moment gebruiken 1.052.000 Nederlanders de app, volgens onderzoek van MeMo². Met een maandbereik van meer dan 8% zijn vooral de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle Clubhouse-adoptie. Het audioplatform Clubhouse geldt als dé nieuwe socialmediasensatie. Tenminste, als we de overweldigende hype rondom de app moeten geloven. Overigens...
Onderzoek | 03 maart 2021
03 maart 2021

Aan de pillen tegen corona

Magnesium omdat de buurvrouw heeft gezegd dat het goed is voor de botten. Visolie omdat er deze week alweer geen vette vis op het menu stond. Een multivitaminenpil om die opkomende verkoudheid tegen te gaan. Ruim de helft (53%) van de Nederlanders slikt voedingssupplementen. Hiervan doet 71% dat regelmatig, 30% gebruikt ze af en toe....
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Nederlanders meer dan ooit verbonden met werkgever

Werkend Nederland is in deze coronatijd meer dan ooit verbonden met de werkgever. Het enthousiasme, berekend via de zogenoemde employee-NPS, steeg van -3 in 2020 naar +12 in 2021. Dat betekent dat er voor het eerst sinds jaren meer promoters (enthousiaste medewerkers) dan detractors (minder of niet-enthousiaste medewerkers) zijn. Over de gehele linie ligt de...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Waarden in tijden van corona

Een panelonderzoek in 24 landen, uitgevoerd door professor Ronald Inglehart, Founding President van de World Values Survey Foundation en Martijn Lampert van Glocalities, toont de impact van covid-19 op waarden, emoties en de economie. In totaal werden 8.761 respondenten uit 24 landen tweemaal ondervraagd. De eerste keer vlak voordat de pandemie de meeste landen in...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Forse stijging bereik e-commerce-sites

Screenforce publiceerde onlangs een analyse van het bereik en de omzetten van e-commerce-aanbieders. Bol.com is in omzet de grootste aanbieder en trekt tegelijkertijd het grootst aantal bezoekers. In december 2020 waren dat er 11,1 miljoen (70% van alle Nederlanders van 6+). Het bereik van de e-commerce-sites is gemiddeld genomen met 21% gestegen in de afgelopen...
Onderzoek | 01 maart 2021
01 maart 2021

Helft consumenten verduurzaamt woning

In 2020 heeft 51% van de Nederlanders duurzame aanpassingen aan de woning gedaan of laten uitvoeren. Dit komt neer op ruim vier miljoen huishoudens die hun woning hebben verduurzaamd. Dit blijkt uit het onderzoek Duurzaam Wonen, uitgevoerd door Multiscope onder 4.000 Nederlanders. De helft van de Nederlanders heeft in 2020 de woning verduurzaamd. Per woning...
Onderzoek | 22 februari 2021
22 februari 2021

Internet lichtpuntje voor jongeren

Voor Safer Internet Centre deed CHOICE insights + strategy onderzoek onder jongeren naar de gevolgen van corona op hun internet- en social mediagedrag. Internet blijkt het lichtpuntje in het coronajaar. Het blijkt dat jongeren sinds de corona-uitbraak niet vaker te maken hebben gehad met negatieve ervaringen op internet, zoals online seksueel misbruik en cyberpesten. Veel...
Onderzoek | 17 februari 2021
17 februari 2021

Mentaal gezond blijven in coronatijd

De mentale gezondheid is de afgelopen tijd een belangrijke pijler geworden in het corona-debat. Er is naast de link tussen corona en de fysieke gezondheid veel meer aandacht gekomen voor de mentale gesteldheid. Een (geheel) ander leven, de restricties en de winterperiode kunnen gevoelens van angst, stress en somberheid oproepen. Vanuit de media wordt veel...
Onderzoek | 15 februari 2021
15 februari 2021

Trends – lekker thuis DHZ’en

Eind 2020 boog het Culture + Trends-team van InSites Consulting zich over de vraag of het bijzonder bizarre afgelopen jaar invloed zou hebben op de consument in 2021. Vanuit ons model met zeven universele menselijke drijfveren om geluk te maximaliseren, deden we kwalitatief diepte-onderzoek bij voorlopers in 16 markten, verspreid over de hele wereld. De...
Onderzoek | 15 februari 2021
15 februari 2021

Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven

Ruigrok NetPanel deed eind 2020 in Nederland en België onderzoek naar e-commerce-aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen. Een van de conclusies is dat bijna eenderde van de Nederlanders (31%) meer vertrouwen heeft in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer ze reclame maken op TV. Voor social media reclame (16%) en online reclame...
Onderzoek | 15 februari 2021
15 februari 2021

Nederlandse kiezer wil bescherming natuur

Ipsos onderzocht in opdracht van het Wereld Natuur Fonds de publieke opinie over natuur en milieu. Natuur is een belangrijk thema voor kiezers bij de komende Tweede Kamerverkiezingen. Meer dan de helft van alle kiezers zegt dat economische groei altijd moet samengaan met bescherming van de natuur. Ongeveer een kwart van alle kiezers (24%) zet...

Ook de laatste bytes ontvangen?