Onderzoek | 01 december 2020
01 december 2020

Corona – meer zorgen en aangepast gedrag

Sinds het begin van het jaar doet DVJ regelmatig onderzoek naar de houding ten opzichte van corona. In november zijn de metingen herhaald om na te gaan of de houding is veranderd. Het percentage mensen dat zich zorgen maakt over het coronavirus is weer behoorlijk toegenomen. Waar in het begin van de zomer mensen zich...
Onderzoek | 01 december 2020
01 december 2020

Kabinet reageert op onderzoek algoritmen

Het kabinet heeft onderzoek laten doen naar de vraag of beleid en regelgeving rondom algoritmen voldoet. De conclusies die het kabinet uit de verschillende onderzoeken trekt, zijn vastgelegd in een Kamerbrief. Highlights: In het onderzoek ‘Onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen’ zijn de onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen in kaart gebracht die zouden moeten worden voorkomen....
Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Op naar de Black Friday-gekte!

Markteffect deed in samenwerking met Only for Men onderzoek naar Black Friday (27-11) en andere speciale dagen. Waar vorig jaar 80% van de Nederlanders bekend was met deze dag, is dat dit jaar 87%. Ook Cyber Monday (43%) en Singles Day (23%) worden steeds bekender. Het overgrote deel van degenen die bekend zijn met Black...
Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Rol smartphone groter dan ooit

Het belang van de mobiele telefoon in het dagelijks leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Uit de nieuwste editie van het Whats Happening Mobile onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 1.195 Nederlanders blijkt dat bijna driekwart van hen de mobiele telefoon heel belangrijk vindt. We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer...
Onderzoek | 24 november 2020
24 november 2020

YouTube piekt bij jongeren

GfK Crossmedia Link (GXL) stelt na onderzoek vast dat YouTube het meest gebruikte platform blijft onder jongeren tussen 13 en 24 jaar. Het online maandbereik is 96% (oktober 2020). De gemiddelde tijd op YouTube steeg in een jaar tijd van 64 naar 67 minuten per dag. Dat was alleen online op smartphone, tablet en PC/laptop,...
Onderzoek | 24 november 2020
24 november 2020

Discriminatie in marktonderzoeksector UK

In Engeland is discriminatie en ongepast gedrag nog steeds gemeengoed in de marktonderzoekssector. Dat blijkt uit een rapport over diversiteit, inclusie en gelijkheid van MRS, Kantar en Versiti. Een meerderheid van de respondenten zegt in de afgelopen twaalf maanden discriminerend en/of ongepast gedrag op het werk te hebben ervaren of gezien. De meest voorkomende ervaring...
Onderzoek | 18 november 2020
18 november 2020

Sociale cohesie onder druk

Uit de Ipsos Social Cohesion Index blijkt dat wereldwijd 41% van de respondenten de sociale cohesie in hun land als zwak beoordeelt, en 21% als solide. De Ipsos Social Cohesion Index baseert zich op de houding van burgers ten opzichte van: Sociale relaties - vertrouwen in andere mensen, gedeelde prioriteiten, diversiteit; Verbondenheid - nationale identiteit,...
Onderzoek | 18 november 2020
18 november 2020

Consument waardeert duurzaamheid merken

Steeds meer consumenten vertrouwen merken als die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor bijna zes van tien consumenten, terwijl dit vorig jaar nog voor 52% het geval was. Ook zijn consumenten dit jaar, ondanks de crisis, weer vaker bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dat blijkt uit de Monitor Merk en...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Phebi’s stemtechnologie en emotie-AI geeft nieuw inzicht

De gezondheidszorg is een datagedreven business. Daarom hebben gezondheidsonderzoekers, die patiënten en zorgverleners bestuderen en op een dieper niveau willen begrijpen, Phebi sinds het ontstaan omarmd. Met de Phebi-plug-in maken ze enquêtes spraakgestuurd, waardoor de UX wordt gestroomlijnd en op natuurlijke wijze langere en rijkere antwoorden genereert. Met de Phebi Portal verkennen ze stem-, emotie-...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Leren en ontwikkelen – meer online

Een kwart van de HR-professionals zegt dat er door de coronacrisis minder budget beschikbaar is voor leren en ontwikkelen in het bedrijf. De tijdens de coronacrisis gemaakte ommezwaai van klassikaal naar online leren zet zich naar verwachting ook na de crisis door. Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

We luisteren meer naar podcasts

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, die tweemaal per jaar wordt uitgevoerd. Er is...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Essensor en Wageningen University & Research samen in smaak- en consumentenonderzoek

Essensor en Wageningen University & Research doen sinds deze maand samen onderzoek naar smaak en beleving van voedingsmiddelen, naar voedselwaardering en het voedselkeuzegedrag van consumenten. Met het ‘Preventieakkoord gezonde voeding’ heeft de voedingsmiddelenindustrie afgesproken de receptuur en samenstelling van veel voedingsmiddelen te verbeteren door de hoeveelheid vet, zout en suiker te verminderen. Om een nieuw...

Ook de laatste bytes ontvangen?