Onderzoek | 10 november 2020
10 november 2020

Insight-engines – informatieplatforms onder de loep

Om de juiste beslissingen te nemen hebben bedrijven informatie nodig over de consument. Die informatie is niet alleen snel nodig, maar is ook steeds sneller voorhanden – door allerlei onderzoeks- en datatechnieken. Veel bedrijven kijken ook naar wat er al bekend is over consumenten. Die ontwikkeling is niet zo vreemd want door het coronavirus en...
Onderzoek | 04 november 2020
04 november 2020

Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties

In opdracht van bvA onderzochten de hoogleraren cultuurgeschiedenis Inger Leemans (VU Amsterdam en NL-Lab KNAW) en Jan Hein Furnée (Radboud Universiteit Nijmegen) een a-selecte steekproef van 15.000 reclames die tussen 1900 en 1995 in Algemeen Handelsblad/NRC Handelsblad en de Telegraaf zijn gepubliceerd, evenals discussies in naoorlogse reclamevaktijdschriften. Om de wetenschappelijke resultaten te koppelen aan het...
Onderzoek | 04 november 2020
04 november 2020

De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 3)

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van MI Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen. Dit keer het derde en laatste deel: de topzware organisatie. Marktonderzoekbureaus...
Onderzoek | 28 oktober 2020
28 oktober 2020

Data-science verbetert aanrijtijden ambulances

Uit onderzoek blijkt dat in een aantal regio’s de responstijden van de ambulances fors stijgen en dat is een zorgelijke ontwikkeling. CbusineZ, de innovatie- en investeringsmaatschappij van CZ, gaat participeren in een onderneming die met behulp van data-science helpt die aanrijtijden te verbeteren. Met een nieuw systeem kan op basis van historische data een betere...
Onderzoek | 28 oktober 2020
28 oktober 2020

De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 2)

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van MI Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen. In deel 1 zaten de facts & figures, nu, in deel...
Onderzoek | 28 oktober 2020
28 oktober 2020

Nederlander leeft meer circulair door corona

Als het aan de Nederlandse consument ligt, zijn we goed op weg om het overheidsdoel ‘Nederland volledig circulair in 2050’ te halen. En corona heeft ons daarbij een duwtje in de goede richting gegeven: 35% van de Nederlanders is tijdens corona meer circulair gaan leven. Ook zegt 63% minder spullen te hebben gekocht sinds corona....
Onderzoek | 27 oktober 2020
27 oktober 2020

Geen drugs of tabak voor jongeren

Gezond eten en drinken, geen drugs gebruiken, niet roken en voldoende sporten en bewegen. Dit zijn de gezondheidsthema’s die Nederlandse jongeren het belangrijkst vinden en die meer aandacht verdienen. Beduidend lager op hun prioriteitenlijst staan aandacht voor niet te lang achter het beeldscherm zitten en veilig vrijen. Dit blijkt uit de Trendmonitor Gezonde Generatie 2020...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

Phebi voice-enablement – standaardtool bij web-surveys

Phebi is een nieuwe softwaretoepassing die zich richt op voice-enablement, onder ander voor de marktonderzoekwereld. Het gaat om een tool die in februari 2020, tijdens het Greenbook IIex 2020-event in de Beurs van Berlage in Amsterdam, werd gelanceerd én meteen werd beloond met een award voor succesvolste nieuwe toepassing. Plug-in en portal De overkoepelende Phebi-softwareparaplu...
Actueel, Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

De slag om Talent Analytics

Aan het einde van de 20ste eeuw ontstond de gedachte dat marketeers niet alleen hun voelsprieten naar buiten moeten richten maar ook naar binnen. Tevreden medewerkers maken tevreden klanten, zo luidt het basisprincipe van de ‘service-profit chain’-gedachte die in de jaren 90 ontstond. Dat had tot gevolg dat marketingprincipes hun intrede deden in de wereld...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

Keurmerk telt!

Voor 63% van de Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, uitgevoerd door Multiscope. Keurmerken voor het welzijn...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

Fake of echt?

Data van Ipsos laten zien dat een meerderheid van de Nederlanders actief op zoek gaat naar nieuwscontent van bronnen die ze vertrouwen, maar dat slechts een kleine groep bereid is om te betalen voor betrouwbaar nieuws. En als het gaat om het herkennen van ‘fake news’, dan hebben we veel meer vertrouwen in ons eigen...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

SWOCC lanceert ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ op symposium

Al eerder berichtten wij over het SWOCC Symposium van 5 november a.s. en de mogelijkheid om daar (digitaal) bij te zijn. Tijdens deze middag vindt onder andere de lancering van het vernieuwde SWOCC Modellenboek plaats. Wat zijn anno 2020 dé modellen op het gebied van marketing, merken en communicatie? ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ is een...

Ook de laatste bytes ontvangen?