Onderzoek | 19 mei 2021
Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling
Maar liefst 58% van de Nederlandse bedrijven legt de verantwoordelijkheid voor persoonlijke groei, zoals het bijschaven van vaardigheden, volledig neer bij de werknemer. Dat blijkt uit onderzoek van Lepaya in samenwerking met Panelwizard. Eenderde van de ondervraagde organisaties verwacht dat hun werknemers, door de invloed van automatisering op de arbeidsmarkt, over tien jaar niet meer...
Onderzoek | 17 mei 2021
Omzetdaling non-food
In het eerste kwartaal van 2021 zette de Nederlandse non-food detailhandel een kleine € 4,7 miljard om binnen 11 gemeten sectoren, blijkt uit cijfers van GfK. Dat is een lichte daling van 1,4% vergeleken met het eerste kwartaal in 2020. Er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector. We lichten er een paar uit. Consumentenelektronica Er...
Onderzoek | 17 mei 2021
In memoriam professor Ronald Inglehart (1934-2021)
Op 8 mei is in Amerika professor Ronald Inglehart overleden. Inglehart heeft een belangrijke bijdrage aan het Nederlandse cultuur- en waardenonderzoek geleverd. Er zijn mensen waarvan hun publieke bekendheid omgekeerd evenredig laag is met het belang dat zij voor wetenschap en samenleving hebben gehad. Professor Ronald Inglehart, oprichter van het World Values Survey en Professor...
Onderzoek | 17 mei 2021
Werken op afstand blijft populair
Meer dan de helft van de forenzen wereldwijd is van plan om minstens gedeeltelijk te blijven thuiswerken na de coronacrisis. Samen met een groeiende voorkeur voor gezondere vervoerswijzen, maar ook een opleving van het woon-werkverkeer per auto, betekent dit dat het komende jaar van cruciaal belang zal zijn voor de inrichting van de infrastructuur en...
Onderzoek | 10 mei 2021
Nationale Onderzoeksmonitor – deelnemen kan nog!
Op 29 april kondigden we de Nationale Onderzoeksmonitor van Miles Research aan. Een initiatief om de ontwikkelingen in het vak in kaart te brengen. Zowel bureaus als opdrachtgevers kunnen aan het onderzoek deelnemen en dat kan nog steeds. Eric Landwaart, Miles Research: ‘Wij willen zoveel mogelijk visies bijeenbrengen, de verschillen laten zien, maar ook de...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 03 mei 2021
Liever tv-reclame dan advertenties op sociale media
Ongeveer eenderde van de consumenten vindt tv-reclame 'vermakelijk' (34%) en 'informatief' (30%) – en dat zijn hogere cijfers dan voor reclame op sociale media (respectievelijk 17% en 19%). Ondanks de groeiende bestedingen aan advertenties worden sociale mediacampagnes door het publiek meestal 'buitensporig' of 'opdringerig' genoemd. De grootverbruikers van digitale media zijn ook het meest bestand...
Onderzoek | 03 mei 2021
Thuiswerkers ontevreden over vergoeding
Een miljoen thuiswerkers is ontevreden over de financiële compensatie die de werkgever biedt voor de kosten die zij maken. Daarnaast is 21% ontevreden over de hulp die geboden wordt bij het creëren van de ideale thuiswerkplek. Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor van Multiscope. De compensatie wordt door 42% van de thuiswerkers als (zeer) slecht...
Onderzoek | 03 mei 2021
Automarkt 2021 – minder loyaal aan merk
Wanneer consumenten zich gaan oriënteren op de aanschaf van de volgende auto, beginnen ze veelal bij een automerk-dealer (45%) of een garagebedrijf (36%). Ook zijn de adviezen en ervaringen van vrienden of familie (33%) een belangrijke bron van informatie, evenals websites van merkdealers (25%) en consumentenorganisaties (25%). De cijfers komen uit Motivaction’s omnibus, waarin maandelijks...
Onderzoek | 28 april 2021
Meerderheid Nederlanders wil niet testen voor dagje uit
Ondanks dat ruim 70% van de Nederlanders niet kan wachten om er weer op uit te gaan, is meer dan de helft (56%) niet bereid zich te laten testen voor een dagje uit. Voor outdoor-locaties als dierentuinen ligt de bereidheid nog lager. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect. Als er voor de tests ook betaald...
Onderzoek | 27 april 2021
Snapchat telt bijna 300 miljoen gebruikers
Sociaal platform Snapchat kreeg er in de eerste drie maanden van het jaar dagelijks 15 miljoen gebruikers bij, waardoor het totaal op 280 miljoen komt. Amerika droeg een miljoen dagelijkse gebruikers bij (totaal 93 miljoen), Europa voegde drie miljoen toe (totaal 77 miljoen) en de rest van de wereld 12 miljoen (totaal 111 miljoen). Zo’n...
Onderzoek | 25 april 2021
Jaarlijks 23 miljoen bestellingen retour
In 2020 stuurden Nederlanders bijna 23 miljoen online aankopen terug. In de categorie kleding ging zelfs een derde van de bestellingen retour. De belangrijkste reden hiervoor is dat aankopen niet voldoen aan de verwachtingen. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een onderzoek van Multiscope. In totaal werd 7% van alle online bestellingen deels of in zijn...
Onderzoek | 21 april 2021
Bijna 900 winkels minder in 2020
Op 1 januari 2021 waren er 85,5 duizend fysieke winkelvestigingen in Nederland, bijna 900 minder dan een jaar eerder. Deze afname ligt in lijn met de gemiddelde daling sinds 2010, en er is geen mogelijke extra daling door corona zichtbaar. Het aantal winkels in lectuur en schrijfwaren daalde het sterkst, het aantal winkels in computers...

