Onderzoek | 08 februari 2021
Sterke verschuiving mediaconsumptie
De groei van digitale media is in 2020 in een stroomversnelling gekomen. Vooral videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps is sinds de uitbraak van het coronavirus fors toegenomen en dat zorgt voor een verschuiving in de mediaconsumptie binnen Nederland. Dat blijkt allemaal uit Trends in Digitale Media dat onderzoeksbureau GfK...
Onderzoek | 03 februari 2021
TikTok en Pinterest grootste stijgers social media
Gebruik van social media groeit en groei. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2021 voor het elfde jaar op rij...
Onderzoek | 03 februari 2021
Forse stijging internetverkopen 4de kwartaal 2020
De internetomzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 55,6% hoger dan een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds het sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014. De totale omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 4,5%, aldus het CBS. Bij de...
Onderzoek | 03 februari 2021
Twee op de vijf Nederlanders shoppen meer online tijdens corona
Ipsos-onderzoek in 28 landen laat zien hoe het wereldwijde koopgedrag van mensen is veranderd tijdens de coronacrisis. Elk land reageert anders op de pandemie, maar iedereen heeft te maken met restricties. Maar hoe ziet dat er in werkelijkheid uit? Kopen we echt meer lokaal en online? Wereldwijd zijn 6 op de 10 mensen (63%) minder...
Onderzoek | 01 februari 2021
Diversiteit belangrijk voor reputatie
Organisaties kunnen een grotere rol spelen in maatschappelijke veranderingen dan ze denken. Ook op het thema diversiteit is een morele rol voor organisaties weggelegd, zo vinden de meeste reputatie-experts van het ReputatiePanel. In het laatste onderzoek van Wepublic en Motivaction stonden diversiteit en reputatie centraal. Vooral in grotere organisaties wordt diversiteit als thema vanuit het...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 27 januari 2021
Topsport van maatschappelijke waarde
Topsport vormt een belangrijke pijler als onderdeel van het nationaal Sportakkoord. Om inzicht te krijgen in het draagvlak van het huidige beleid voerde I&O Research in opdracht van de Universiteit Utrecht en het Mulier Instituut een onderzoek uit naar het maatschappelijk draagvlak van topsport. Over het algemeen zijn Nederlanders daar positief over. Het onderzoek toont...
Onderzoek | 27 januari 2021
Zakelijke relaties betaald voetbal positief over partnership
Het professionele voetbal is voor bedrijven nog altijd een uiterst effectief platform om zakelijke doelstellingen te behalen. Zo levert het sponsoren van een eredivisieclub gemiddeld 94.000 nieuwe klanten op. Dat blijkt uit twee grootschalige onderzoeken van Markteffect, in samenwerking met de Eredivisie CV en KNVB Expertise. Shirtsponsors van eredivisieclubs ervaren tastbare, positieve effecten van hun...
Onderzoek | 25 januari 2021
Aankomen en afvallen in coronatijd
Ipsos-onderzoek in 30 landen laat zien dat bijna eenderde van de wereldbevolking is aangekomen tijdens de coronapandemie en dat 45% van de ondervraagden nu bezig is met afvallen. In Nederland is 1 op de 4 mensen aangekomen en zijn 4 op de 10 bezig om de kilo’s weer kwijt te raken. Zes op de tien...
Onderzoek | 21 januari 2021
Jongeren vol goede voornemens het nieuwe jaar in
Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken; de start van het nieuwe jaar is altijd hét moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Na uitgebreide kerstdiners en schalen vol oliebollen zijn vooral jongeren gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators. In de...
Onderzoek | 20 januari 2021
Nederlanders positiever over uitwisselen gegevens
Uit de DDMA Privacy Monitor 2021, uitgevoerd door GFK, blijkt dat Nederlanders steeds positiever zijn over het uitwisselen van hun gegevens met organisaties. Wel hebben de meesten het idee dat ze weinig controle hebben over wat er met hun data gebeurt. Het aantal mensen dat sceptisch is over het gebruik van data door organisaties is...
Onderzoek | 19 januari 2021
Bijna een miljoen nieuwe .nl-domeinnamen in 2020
Het afgelopen jaar zijn er 995.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd. Een stijging van 20% in vergelijking met 827.000 namen in 2019. Het totaal aantal .nl-domeinnamen kwam op 1 januari 2021 uit op 6,1 miljoen. Dat blijkt uit een analyse door SIDN, het bedrijf achter het nl-domein. Ook de adoptie van internetbeveiligingsstandaarden vertoonde het afgelopen jaar een...
Onderzoek | 19 januari 2021
Data rond 20 miljard waard
Data worden steeds belangrijker in de samenleving en in de economie, maar de waarde van data was tot nu toe niet terug te vinden in de statistieken. Het CBS deed in het afgelopen jaar onderzoek naar de vraag hoe die lacune opgevuld kan worden. Dat past binnen het CBS-project Adequaat Meten van de Economie (AME)...