Onderzoek | 09 december 2020
Communicatie steeds meer gepersonaliseerd
Ten opzichte van vorig jaar is over vrijwel alle kanalen gepersonaliseerde marketingcommunicatie toegenomen. Dat blijkt uit het tweede deel van het Data-Driven Marketing Onderzoek 2020, waarvoor branchevereniging DDMA 135 Nederlandse organisaties heeft ondervraagd. De marketingkanalen waarbij de personalisatie van communicatie het meest is gestegen zijn display advertising (van 63% naar 85%), direct messaging (72% naar...
Onderzoek | 08 december 2020
Eigen risico of hogere premie?
Een hogere zorgpremie? Als daardoor het eigen risico wordt afgeschaft is 41% van de Nederlanders voor; in 2017 was dat nog maar 29%. Deze groep bestaat vooral uit mensen die veel zorgkosten maken. Slechts 18% koos in 2020 voor een hoger vrijwillig eigen risico, terwijl slechts 45% van de Nederlanders hun eigen risico van €...
Onderzoek | 01 december 2020
Sint bezoekt half Nederland
Bijna de helft van de Nederlanders gaat Sinterklaas vieren. Binnen de richtlijnen en liefst zo ‘normaal’ mogelijk. Dat is goed nieuws voor de retailsector, vooral die in levensmiddelen, cadeaus, puzzels en spellen. Opvallend is dat de verwachte drukte niet alleen online zal zijn. Uit de Monitor Consumentengedrag van Validators blijkt dat ook de winkels en...
Onderzoek | 01 december 2020
Corona – meer zorgen en aangepast gedrag
Sinds het begin van het jaar doet DVJ regelmatig onderzoek naar de houding ten opzichte van corona. In november zijn de metingen herhaald om na te gaan of de houding is veranderd. Het percentage mensen dat zich zorgen maakt over het coronavirus is weer behoorlijk toegenomen. Waar in het begin van de zomer mensen zich...
Onderzoek | 01 december 2020
Kabinet reageert op onderzoek algoritmen
Het kabinet heeft onderzoek laten doen naar de vraag of beleid en regelgeving rondom algoritmen voldoet. De conclusies die het kabinet uit de verschillende onderzoeken trekt, zijn vastgelegd in een Kamerbrief. Highlights: In het onderzoek ‘Onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen’ zijn de onvoorziene effecten van zelflerende algoritmen in kaart gebracht die zouden moeten worden voorkomen....
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 25 november 2020
Op naar de Black Friday-gekte!
Markteffect deed in samenwerking met Only for Men onderzoek naar Black Friday (27-11) en andere speciale dagen. Waar vorig jaar 80% van de Nederlanders bekend was met deze dag, is dat dit jaar 87%. Ook Cyber Monday (43%) en Singles Day (23%) worden steeds bekender. Het overgrote deel van degenen die bekend zijn met Black...
Onderzoek | 25 november 2020
Rol smartphone groter dan ooit
Het belang van de mobiele telefoon in het dagelijks leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Uit de nieuwste editie van het Whats Happening Mobile onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 1.195 Nederlanders blijkt dat bijna driekwart van hen de mobiele telefoon heel belangrijk vindt. We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer...
Onderzoek | 24 november 2020
YouTube piekt bij jongeren
GfK Crossmedia Link (GXL) stelt na onderzoek vast dat YouTube het meest gebruikte platform blijft onder jongeren tussen 13 en 24 jaar. Het online maandbereik is 96% (oktober 2020). De gemiddelde tijd op YouTube steeg in een jaar tijd van 64 naar 67 minuten per dag. Dat was alleen online op smartphone, tablet en PC/laptop,...
Onderzoek | 24 november 2020
Discriminatie in marktonderzoeksector UK
In Engeland is discriminatie en ongepast gedrag nog steeds gemeengoed in de marktonderzoekssector. Dat blijkt uit een rapport over diversiteit, inclusie en gelijkheid van MRS, Kantar en Versiti. Een meerderheid van de respondenten zegt in de afgelopen twaalf maanden discriminerend en/of ongepast gedrag op het werk te hebben ervaren of gezien. De meest voorkomende ervaring...
Onderzoek | 18 november 2020
Sociale cohesie onder druk
Uit de Ipsos Social Cohesion Index blijkt dat wereldwijd 41% van de respondenten de sociale cohesie in hun land als zwak beoordeelt, en 21% als solide. De Ipsos Social Cohesion Index baseert zich op de houding van burgers ten opzichte van: Sociale relaties - vertrouwen in andere mensen, gedeelde prioriteiten, diversiteit; Verbondenheid - nationale identiteit,...
Onderzoek | 18 november 2020
Consument waardeert duurzaamheid merken
Steeds meer consumenten vertrouwen merken als die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor bijna zes van tien consumenten, terwijl dit vorig jaar nog voor 52% het geval was. Ook zijn consumenten dit jaar, ondanks de crisis, weer vaker bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dat blijkt uit de Monitor Merk en...
Onderzoek | 17 november 2020
Phebi’s stemtechnologie en emotie-AI geeft nieuw inzicht
De gezondheidszorg is een datagedreven business. Daarom hebben gezondheidsonderzoekers, die patiënten en zorgverleners bestuderen en op een dieper niveau willen begrijpen, Phebi sinds het ontstaan omarmd. Met de Phebi-plug-in maken ze enquêtes spraakgestuurd, waardoor de UX wordt gestroomlijnd en op natuurlijke wijze langere en rijkere antwoorden genereert. Met de Phebi Portal verkennen ze stem-, emotie-...