Onderzoek | 19 april 2021
Acht op de tien aankopen via betaalpas, smartphone of wearable
Consumenten rekenden vorig jaar 79% van de aankopen in winkels, horeca en dergelijke af met hun betaalpas, smartphone of wearable. In 2019 was dat 67%. Voor het eerst is in alle branches vaker met pin betaald dan met contant geld. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank. Mede door de...
Onderzoek | 19 april 2021
Bedrijfsleven zet vol in op digitalisering
COVID-19 was voor één op de drie bedrijven de belangrijkste drijfveer om afgelopen jaar te starten met het digitaliseren van hun bedrijf. Maar liefst 86% van de ondernemers is verrast over hoe wendbaar hun organisatie is gebleken tijdens de coronacrisis als het gaat om het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. De belangrijkste barrière om te...
Onderzoek | 14 april 2021
Meerderheid blijft ook na corona online kopen
Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld. Ook lokale ondernemers hebben hiervan kunnen profiteren. Zo is onder andere het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok NetPanel. Het afgelopen jaar zijn er vaker online aankopen gedaan en dat is terug te zien in alle generaties....
Onderzoek | 13 april 2021
YouTube groeit en groeit
Het gebruik van YouTube groeide vorig jaar sterk, tot een gemiddelde kijkduur van 22 uur per maand per persoon, blijkt uit een analyse in 15 landen. In acht landen was er zelfs sprake van dubbele cijfers. India had de grootste stijging, met 23,4% tot 26,4 uur per maand, gevolgd door Rusland (+21,1% tot 30,4 uur)...
Onderzoek | 13 april 2021
Waarom marketingmail wordt geopend – of niet
Marketeers kunnen zwoegen op aansprekende onderwerpregels in marketingmail, maar onderzoek wijst uit dat merkherinnering het beste werkt. Het rapport Consumer Email Tracker 2021 van de Data and Marketing Association (UK) vroeg 2.000 consumenten wat ze vonden van de marketing-emails. Merkherinnering is voor 68% van de respondenten de belangrijkste reden om een e-mail te openen. Belangrijkste...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 12 april 2021
Bol.com weer sterkste merk
In de top 3 van sterkste retailmerken van ons land is HEMA binnengekomen op de derde plaats. De hoogste positie ooit voor het merk. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Webwinkel bol.com staat als in voorgaande jaren op de eerste plaats. Kruidvat, dat de afgelopen jaren op de derde...
Onderzoek | 12 april 2021
80% Nederlandse ouders leest te weinig voor
80% van de Nederlandse ouders leest hun kinderen minder dan twee uur per week voor. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van bol.com. Experts van Stichting Lezen raden aan om minimaal twee uur per week voor te lezen om de taalontwikkeling van kinderen te verbeteren. 85% van de ondervraagde ouders denkt dat zelfs...
Onderzoek | 12 april 2021
‘Online security verantwoordelijkheid provider’
Sinds Nederlanders massaal thuiswerken, is het aantal cyberaanvallen gestegen. Maar 82% van de werkende Nederlanders houdt zich sinds corona niet extra bezig met de veiligheid van hun internetomgeving. Dat blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise, in samenwerking met Panel Inzicht. 64% van de respondenten vindt dat veiligheid de verantwoordelijkheid is van hun internetprovider. De...
Onderzoek | 07 april 2021
Coronamaatregelen – versoepelen of nog even doorbijten?
De groepen voor- en tegenstanders van het coronabeleid groeien, daartussen zit steeds minder ruimte, zo blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU. Vooral jongeren twijfelen of ze zich zullen laten vaccineren. Ondertussen deden A-merken, supermarkten, tuincentra en DHZ-ketens het afgelopen jaar goede zaken. Mensen zijn het vele online winkelen inmiddels duidelijk gewend....
Onderzoek | 07 april 2021
Live concerten en voorstellingen steeds meer gemist
Het bezoeken van live concerten en voorstellingen wordt meer en meer gemist – nu door bijna 80% van het publiek. Dit blijkt uit het omnibusonderzoek dat Terra Nova samen met MSI-ACI sinds mei vorig jaar uitvoert onder publiek van podiumkunsten. De steeds populairdere en beter gewaardeerde livestreams van concerten en voorstellingen vormen een goede vervanging,...
Onderzoek | 05 april 2021
Beweegmeters brengen beweeggedrag in kaart
Bewegen is goed voor de gezondheid. Maar hoeveel beweegt iemand precies? Bewegen is veel meer dan alleen sporten. Mensen bewegen vaak meer dan ze zich realiseren. Dat is lastig te meten met een vragenlijst. Een beweegmeter kan deze informatie wel goed meten. Dat is wat I&O Research de komende periode, in opdracht van de GGD’s...
Onderzoek | 31 maart 2021
Helft jongeren heeft moeite zichzelf te vermaken
In de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU komt steeds duidelijk naar voren dat de grootste effecten van covid ontstaan bij mensen onder de 35 jaar. Dat is voor marketeers goed om te weten. Bijna de helft van de jongeren (49%) heeft moeite met zichzelf te vermaken. Dit percentage was gedurende de coronacrisis nog...