Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Net Promoter Score binnen B2B naar 14 procent gestegen

De Net Promoter Score (NPS) is in 2018 gestegen naar 14%. In 2017 kwam dit uit op 10%. Ondanks de stijging van het aantal promoters, beveelt de helft van de klanten organisaties passief en 17% van de klanten organisaties helemaal niet aan.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Nationale Week Zonder Vlees in beeld

Ipsos brengt voor de tweede jaar op rij de social buzz rondom de campagne in kaart. De week van 11 t/m 17 maart stond weer in het teken van de Nationale Week Zonder Vlees, een campagne die na een succesvolle eerste editie in 2018 jaarlijks zal terugkeren.

Onderzoek | 14 maart 2019
14 maart 2019

Verwachte groei gebruik smart speakers 80% het komende half jaar

Voor het eerst is in Nederland op grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen onderzocht. Kantar voerde dit onderzoek uit onder 37.000 Nederlandse huishoudens.

Onderzoek | 13 maart 2019
13 maart 2019

Omzet Nederlandse e-commercemarkt toegenomen

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online € 23,7 miljard uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor.*

Onderzoek | 12 maart 2019
12 maart 2019

Lezen van magazine content op smartphone stijgt met 7%

Het aantal Nederlanders dat de smartphone gebruikt voor het lezen van magazine content is in 2017 met 7% toegenomen, zo blijkt uit Media Standaard Survey. Gemiddeld consumeert 16% van de Nederlanders magazine content via de smartphone.

Onderzoek | 12 maart 2019
12 maart 2019

Duurzaam denken is nog niet duurzaam doen

Het merendeel van de Nederlanders (65%) maakt zich zorgen om de opwarming van de aarde. Om hier iets aan te doen kijken burgers vooral naar de overheid en het bedrijfsleven. Nederlanders willen – per saldo – dat de overheid meer doet om klimaatverandering tegen te gaan.

Onderzoek | 25 februari 2019
25 februari 2019

Merkactivisme

Het PIM Trendrapport staat dit jaar in het teken van de activistische evolutie van het merk. PIM verkende de drijvende krachten achter de merken die ‘woke’ zijn, ondersteund met data.

Onderzoek | 21 januari 2019
21 januari 2019

VINEX continueert Nederlands Online Bereiksonderzoek

Het Nederlands Online BereiksOnderzoek (NOBO) zal ook in 2019 voor leden en datapartners beschikbaar blijven. VINEX heeft daarover overeenstemming bereikt met het onderzoeksbureau KANTAR, dat de metingen sinds de start van het project in 2015 verzorgt.

Onderzoek | 14 januari 2019
14 januari 2019

Meerderheid consumenten communiceert liever niet met chatbot

Consumenten stellen hun vraag voor bedrijven het liefst aan een medewerker van vlees en bloed via telefoon, per e-mail of in face-to-face contact. Slechts een klein deel van de consumenten (4,8 procent) heeft een voorkeur voor een chatbot of virtuele assistent.

Onderzoek | 02 januari 2019
02 januari 2019

Nederlanders negatiever over de zelfrijdende auto dan vier jaar geleden

Nederlanders zijn ten opzichte van vier jaar geleden negatiever geworden over de zelfrijdende auto, zo blijkt uit online onderzoek* van Team Vier. Het aandeel Nederlanders dat negatief is ten aanzien van de zelfrijdende auto is van 10% in 2014 gestegen naar 24% in 2018.

Onderzoek | 22 november 2018
22 november 2018

Data-science, kwalitatief onderzoek en de smaak van frisdrank

Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.

Onderzoek | 25 september 2018
25 september 2018

Steekproeven, zelfselectie en online panels

Stijgende kosten en groeiende non-respons, hoe lang kunnen opdrachtgevers zich nog nette kanssteekproeven en kwaliteitspanels veroorloven? Dat was het centrale thema op een internationale workshop in Mannheim afgelopen zomer. Natuurlijk heeft iedere onderzoeker en gebruiker van data belang bij goede kwaliteit en hoge accuraatheid, maar welk prijskaartje hangt daaraan? En waarop is de superioriteit van aselecte kanssteekproeven eigenlijk gebaseerd?1

Ook de laatste bytes ontvangen?