Actueel | 20 juli 2023
20 juli 2023

Akkoord over doorgifte data naar VS

De Europese Unie heeft een definitief akkoord afgesloten met de VS waarmee data zonder verder voorwaarden naar de VS kunnen worden gestuurd. Het akkoord komt nadat de EU-ministers eind vorige week al hun goedkeuring hadden uitgesproken. Het akkoord houdt in dat bedrijven vrijelijk gegevens kunnen uitwisselen tussen de EU en de Verenigde Staten. Het EU-U.S....
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

Kantar Public koopt beleidsonderzoeker PPMI

Kantar Public heeft het Europese beleidsonderzoeks- en adviesbureau PPMI overgenomen dat is gevestigd in Vilnius, Litouwen. PPMI werkt voor veel internationale – met name Europese - organisaties. Het bureau voert complex veldonderzoek uit, variërend van honderden interviews over meerdere maanden tot internationale enquêtes met tienduizenden respondenten. De beide bureaus gaan per direct samen. PPMI, opgericht...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

Regering schetst kader voor toepassing algoritmen

De regering heeft in een brief een implementatiekader geschetst voor algoritmen. Naast de vele voordelen van algoritmen is er een hoog risico op framing en misbruik. En dat leidt weer tot maatschappelijke kritiek. Toepassing van algoritmen biedt allerlei mogelijkheden om taken beter vorm te geven en uit te voeren. Maar er kleven ook risico’s aan...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

MediaTestDag in teken van Simavi

In het kader van de 24ste verjaardag van MediaTest hield het bureau zoals traditioneel de MediaTestDag: onderzoek in 24 uur. Een belangeloos onderzoek dat sinds 2018 bestaat, en deze keer werd uitgevoerd voor Simavi. Die organisatie sprong er met haar maatschappelijke en concrete onderzoeksvragen boven alle inzendingen uit. Ontwikkelingsorganisatie Simavi strijdt, samen met vrouwen en...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

ESOMAR begint AI-taskforce

ESOMAR is een taskforce gestart om het gebruik van kunstmatige intelligentie in de onderzoeks-, insights- en analyticssector te begeleiden. De groep heeft als doel mensen op te leiden, het bewustzijn te vergroten en richtlijnen te ontwikkelen voor het gebruik van AI. De taskforce staat open voor elke geïnteresseerde. Ray Poynter, president van ESOMAR, zegt over...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

GfK verkoopt consumentenpanel aan YouGov

GfK gaat zijn European Consumer Panel verkopen, als onderdeel van de voorwaarden voor fusie met NielsenIQ (NIQ). De verkoop volgt op de goedkeuring die de Europese Commissie gaf aan de fusie, mits GfK het panel aan een onafhankelijk derde partij zou afstoten. Die partij is YouGov. Lars Noordmark, interim CEO en CFO van GfK, licht...
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

Human8 introduceert AI-onderzoeksassistent

Human8 heeft een AI-prompt-trainingsprogramma voor werknemers aangekondigd, met ondersteuning van een zelf ontwikkelde Square AI-onderzoeksassistent. Onder leiding van Chief Platform Officer, Annelies Verhaeghe, omarmt het internationale bureau op die manier de AI-revolutie. OpenAI-systemen zijn ontworpen om continu gegevens te verzamelen om te leren en zich te verbeteren, wat uiteraard bezorgdheid wekt over de eigendom van...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

NMO Summer update – webinar op 20 juli

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is op volop bezig met de nieuwe standaarden op het gebied van mediabereiksonderzoek. In een webinar – de NMO Summeer Update – op donderdag 20 juli 2023 komen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het lees-, luister-, kijk-, online- en crossmediaal bereiksonderzoek voorbij. Onderzoekers Inken Oestman en Yvette van...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Norstat opent nieuw Nederlands hoofdkantoor in Amsterdam

Norstat opende afgelopen week haar nieuwe Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. Het kantoor, gevestigd op het voormalige Stork-terrein in Oostenburg, biedt plek aan het gehele Norstatteam in Nederland van zo’n 35 medewerkers. Ook heeft het nieuwe pand een state-of-the-art onderzoeksruimte plus een aparte ruimte voor de afhandeling van inhome user tests. Met het starten van de...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Hoe meet je emoties die consumentengedrag beïnvloeden?

De emoties - of het gevoel - dat marketing of branding (onbewust) opwekt, is bepalend voor consumentengedrag. De drijvende kracht achter onze beslissingen zijn onze emoties en niet onze ratio. Dat alles is het onderwerp van een gratis webinar van Neurensics op 3 augustus a.s. Het is belangrijk om te meten welke emoties een merk...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Europese Commissie keurt fusie van NIQ en GfK goed

NielsenIQ (NIQ) en GfK hebben toestemming gekregen van de Europese Commissie om te fuseren, op voorwaarde dat de consumerpanel-activiteiten van GfK worden afgestoten naar een onafhankelijke derde partij. Voorwaarden van de deal, die naar verwachting zeer binnenkort wordt afgerond, zijn niet bekendgemaakt. De deal werd afgelopen juli aangekondigd, met als doel NIQ's cloud-based Connect platform-...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

‘Het draait niet om algoritmen maar om mensen’

Michalis A. Michael (foto) is CEO van DMR, een pionierend techbedrijf gespecialiseerd in AI-gedreven cx, insights en analytics. Hij begrijpt de angst voor kunstmatige intelligentie maar zegt ook dat de ene AI de andere niet is. Als CEO van het Londense DMR werkt Michalis A. Michael al jaren met kunstmatige intelligentie. Een van DMR’s diensten...

Ook de laatste bytes ontvangen?