Actueel | 22 november 2022
Stijgingen voedselprijzen raken consument en marketeer
De financiële zorgen in Nederland groeien. Onlangs berichtte Validators, op basis van de Monitor Consumentengedrag van het bureau en de VU al over de zorgen om de energieprijzen. Nu richt de blik zich op voedselprijzen. Waar bespaart men op in het ‘mentale huishoudboekje’ en wat betekent dat voor de marketeer. Driekwart van de Nederlanders maakt...
Actueel | 17 november 2022
Consumententrends 2023 – identiteit, beleving, krappe beurs en een goed humeur
Op gwi.com schrijft Jason Manders over wereldwijde trends die het consumentenlandschap van 2023 zullen vormgeven. Hij doet dat aan de hand van het GWI-onderzoek Connecting the dots. We vatten zijn voornaamste bevindingen samen, onder het motto ‘De consument is niet langer gids voor merken en producten'. Tussen 2013 en 2017 nam de tijd die we...
Actueel | 17 november 2022
Black Friday 2022 wordt schraal, Green Friday groeit
Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, vrijdag 25 november, te gaan shoppen. Dit is een lichte daling vergeleken met prognoses uit voorgaande jaren. Omdat ook de retail zich opvallend rustig houdt, is de verwachting dat niet meer dan één op de vijf Nederlanders op koopjesjacht zal gaan. Green Friday, een oproep...
Actueel | 17 november 2022
AP wil dat kabinet privacyrisico’s cloudbeleid aanpakt
Het kabinet wil overheidsdata voortaan kunnen opslaan bij commerciële clouddiensten. Dit brengt grote privacyrisico’s met zich mee en daar moet het kabinet mee aan de slag in de verdere uitwerking van het beleid. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een brief aan staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering. Eind augustus presenteerde de staatssecretaris nieuw cloudbeleid. Ze...
Actueel | 15 november 2022
MetrixLab voegt voice recording toe aan enquêtes
MetrixLab kondigde afgelopen week aan dat het voice recording gaat gebruiken bij enquetes. De techniek verandert de manier waarop data worden verzameld en het biedt respondenten een nieuwe manier om vragen te beantwoorden. De gedachte achter de nieuwe werkwijze is dat gesproken opmerkingen onderzoeksresultaten verbeteren doordat er andere informatie kan worden verzameld dan wat nu...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 10 november 2022
Nieuw Nationaal Luisteronderzoek officieel van start in januari 2023
Op 1 januari 2023 start het volledig vernieuwde luisteronderzoek. Vanaf dat moment wordt het luistergedrag van de Nederlandse bevolking gemeten aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van alle betrokkenen - adverteerders, mediabureaus en publishers - in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve...
Actueel | 10 november 2022
ME Research Group, DVJ Insights en Validators winnen weer FD Gazelle
De ME Research Group (Markteffect en Direct Research) ontvangt voor de negende keer een FD Gazelle. DVJ Insights is voor de vijfde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot FD Gazelle en Validators wint ‘m dit jaar voor de derde keer. ME Research Group ‘Na negen keer tot de FD Gazellen te behoren, zou je wellicht denken dat...
Actueel | 10 november 2022
Hoe word je duurzamer in een onbetaalbare wereld?
Duurzamer handelen en leven staat nog steeds hoog op de agenda voor veel merken en consumenten in Europa. Het onderwerp is overal aanwezig – denk maar aan de vele klimaatprotesten, maar ook aan de hittegolven en overstromingen. Ook de economie staat onder druk: bedrijven en consumenten zien zich genoodzaakt om harde beslissingen te nemen. InSites...
Actueel | 08 november 2022
Arjen Maliepaard en Egbert Engelfriet mede-eigenaar Integron
Arjen Maliepaard en Egbert Engelfriet treden toe als gelijkwaardig aandeelhouder binnen Integron. De huidige managing directors hebben twee derde aandelen gekocht en zijn nu samen met Stephan van Gelder eigenaar van het bureau. Als het gaat om de dagelijkse leiding en bedrijfsvoering verandert er niets, want beiden vormen al jarenlang de directie en blijven met...
Actueel | 08 november 2022
SWOCC Symposium 2022 – marketing in een digitaal tijdperk
Wie snel is, schrijft zich vandaag nog in voor het SWOCC Symposium 2022, want dat is al aanstaande donderdag 10 november. Dit jaar staat het symposium volledig in het teken van marketing in een digitaal tijdperk. Tijdens dé jaarlijkse wetenschaps-update voor de communicatiepraktijk komen vragen aan bod als: hoe gebruik je chatbots of een menselijke...
Actueel | 08 november 2022
Marketeers, haastige spoed maar dan goed
Binnen het ‘The Future of Insights’-programma van Ipsos werden de afgelopen tijd rondetafelgesprekken gevoerd met senior insights professionals uit Nederland. Daaruit kwam naar voren dat sneller en geautomatiseerd onderzoek nog verder een vlucht zal nemen in de komende jaren. Het is geen kwestie meer van weken of dagen voordat marketeers antwoorden uit onderzoek verwachten, maar...
Actueel | 08 november 2022
Programma Data & Analytics Congres van 15 november compleet
Het programma van het Data & Analytics Congres op 15 november is nu helemaal compleet. Wicked Grounds Amsterdam opent haar deuren vanaf 8.45 uur waarna (inter)nationale topsprekers graag hun visie en tips uit de praktijk komen delen. Schrijf je snel in! Op Data & Analytics Congres staat alle informatie over het event, met het complete programma en...