Onderzoek | 03 mei 2022
‘Corona-anticipatiekracht’ van organisaties zorgt voor meer enthousiaste klanten
De invloed van covid op de klantbeleving in Nederland was in 2021 nog steeds aanzienlijk, maar minder groot dan in 2020. Ondanks leveringsproblemen, personeelstekorten en schaarste van grondstoffen, steeg het aantal enthousiaste klanten. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer experience in Nederland 2022’ van Integron. Net als voorgaande jaren toont het rapport verschillen per branche....
Onderzoek | 03 mei 2022
Meerderheid maakt zich zorgen om klimaat
Een ruime meerderheid (72%) van de Nederlanders maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Het percentage verschilt niet significant van de meting in november 2021 (72%). Een kwart (26%) zegt zich niet zoveel of helemaal geen zorgen te maken. Nog steeds zijn Nederlanders overwegend van mening dat het kabinet zich moet...
Onderzoek | 26 april 2022
Krimpflatie en de stijgende prijsgevoeligheid onder consumenten
De situatie in Oekraïne, inflatie, hogere gasprijzen…het zijn allemaal redenen om steeds beter op de euro’s in onze portemonnee te letten. De Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU laat zien dat de focus van de consument dan ook meer op prijs komt te liggen, en dat het merk steeds minder relevant lijkt. Een merk...
Onderzoek | 26 april 2022
Prijsbewuste winkels profiteren van inflatie
Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling. In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Mede dankzij de scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie. Parfumeriemerk Douglas is sinds afgelopen jaar het hardst gedaald. Dat blijkt uit...
Onderzoek | 19 april 2022
Nederland en Australië gelukkigste landen ter wereld
Uit wereldwijd onderzoek van Ipsos blijkt dat twee derde van de ondervraagden zichzelf 'gelukkig' noemt. Het gelukkigst zijn Nederland en Australië, waar respectievelijk 86% en 85% zichzelf als 'zeer' of 'tamelijk' gelukkig omschrijft, gevolgd door China en de UK (83%), India (82%), Frankrijk en Saoedi-Arabië (81%) en Canada (80%). Wereldwijd is het gelukspercentage niet alleen...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 14 april 2022
Meerderheid Nederlandse werknemers voelt zich veilig bij werkgever
Over het algemeen heerst er binnen Nederland een open en goede organisatiecultuur. De maatschappelijke onrust rondom gevallen van ongewenst en ongepast gedrag vertaalt zich niet naar lagere tevredenheidscijfers of meer gevoelens van onveiligheid bij werkend Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingsonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Integron. De meeste medewerkers voelen zich emotioneel veilig bij...
Onderzoek | 14 april 2022
Fijne collega’s zorgen voor werkgeluk jongeren
Wie gelukkig wil zijn met de keuze voor een (bij)baan, kan maar beter fijne collega’s om zich heen hebben. Die dragen namelijk het meeste bij aan het werkgeluk van Nederlandse jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van Domino’s Nederland, uitgevoerd door DVJ Insights. Highlights onderzoek: Fijne collega’s, helemaal jezelf kunnen zijn en salaris staan in de...
Onderzoek | 12 april 2022
Ouders vinden mediaopvoeding van kinderen tot 6 jaar niet urgent
Bij driekwart van de ouders staat mediaopvoeding op de laatste plaats – na gezonde voeding, voldoende bewegen, sociaal gedrag en hygiëne. Wel zien ze positieve effecten van media, zoals betere taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook vinden ze media goed voor de creativiteit. Dit blijkt uit het Iene Miene Media-onderzoek dat eind maart werd gepresenteerd. Het onderzoek...
Onderzoek | 12 april 2022
Kwart ondernemers: eigen bedrijf doet te weinig aan MVO
Ruim een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt dat het eigen bedrijf onvoldoende doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat blijkt uit onderzoek van Scaleup Impact, uitgevoerd door Panelwizard. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo denkt 19% dat bedrijven zonder MVO-doelstellingen over vijf jaar niet meer bestaan. MVO dient meer dan alleen een maatschappelijk belang,...
Onderzoek | 07 april 2022
Merken als steun en toeverlaat van Gen Alfa
Gen Alfa (vanaf 2010) heeft hoge verwachtingen van merken, volgens onderzoek van insight consultant Beano Brain. Die generatie heeft wel een vertrouwde voorkeur. De top 5 van merken wordt aangevoerd door YouTube, gevolgd door Netflix. Het team van Beano Brain praatte een jaar lang met Britse kinderen en tieners over hun voorkeuren en keek naar...
Onderzoek | 07 april 2022
Communiceren anno 2022: bellen en appen
Nederlanders bellen bij voorkeur nog op de traditionele manier, maar sms'en is nagenoeg geheel vervangen door apps. Dat is een van de conclusies uit het nieuwe Communication behaviour of Dutch consumers 2022-Q1-rapport van Telecompaper. Nederlanders gebruiken voornamelijk messaging-apps zoals WhatsApp om berichten te versturen. 69% gebruikt dagelijks een messaging-app en 87% doet tenminste één keer...
Onderzoek | 05 april 2022
Volgorde media-inzet bepaalt effectiviteit campagne
Uit onderzoek van Ad Alliance blijkt dat een campagne die start met TV en wordt gevolgd door een online platform het effectiefst is. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst. De resultaten zijn gebaseerd op twee onderzoeken in samenwerking met Unravel Research en DVJ Insights. De resultaten van de onderzoeken laten zien dat...