Onderzoek | 06 oktober 2020
Corona stimuleert lezen
Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt. Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het...
Onderzoek | 06 oktober 2020
Crayon ontwikkelt statics collaboration solution met SPSS
SPSS, 'Statistical Package for the Social Sciences', is onderdeel van CSCS (Crayon Statistics Collaboration Solution), ooit ontwikkeld in 1968 door Norman Nie en Hadlai Tex Hull als een statistisch computerprogramma voor de sociale wetenschappen. In 2009 werd SPSS door IBM overgenomen en toegevoegd aan de IBM-productportefeuille. Sinds enkele jaren heeft Crayon SPSS toegevoegd aan het...
Onderzoek | 05 oktober 2020
Uiterlijk telt
Maar liefst 62% van de werkende Nederlanders beoordeelt een nieuwe collega op zijn of haar uiterlijk. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden is een vijfde eerder bereid om van een knappe collega werkzaamheden over te nemen dan van een minder aantrekkelijke collega. Opvallend genoeg ligt de bereidheid om werk...
Onderzoek | 29 september 2020
Winnaars GfK Vers Rapport
In de 21ste editie van het GfK Vers Rapport streden dit jaar 15 supermarkten om de eer. Poiesz wordt het hoogst gewaardeerd binnen het vleessegment, met een score van 7,46. Vorig jaar stond supermarkt Nettorama nog op 1. De 2de plaats wordt gedeeld door Jan Linders en PLUS. Jan Linders scoort voor de 15de keer...
Onderzoek | 29 september 2020
Nederland telt 4 miljoen online cursisten
In de afgelopen vijf jaar hebben meer dan 3,9 miljoen Nederlanders een online cursus, training of opleiding gevolgd. Dit komt neer op 28% van heel Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope. Nederlanders kiezen het vaakst een online taalopleiding (17%). Ook ICT (13%), financieel (12%) en zorg (12%) zijn populair wat betreft e-learning. Mannen kiezen...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 29 september 2020
Weer naar het theater
Uit het omnibusonderzoek dat Terra Nova in samenwerking met MSI-ACI uitvoert onder publiek van podiumkunsten blijkt dat bijna 10% van de reguliere bezoekers sinds de heropening 1 juli weer een theatervoorstelling of concert heeft bezocht. Opvallend is dat dit bezoek hoog wordt gewaardeerd, met een gemiddeld rapportcijfer van 8. Zalen doen er dan ook alles...
Onderzoek | 29 september 2020
Column Eveline van Zeeland – We willen meer nudging
Met regelmaat komen mensen bij mij met de vraag ‘Eveline, we willen meer met nudging doen, kan jij ons daarbij helpen?’. Veelal zijn dit professionals die zien dat nudging populair is. Die populariteit wakkert vervolgens een behoefte aan. Helaas zal die behoefte via hun vraag bijna nooit bevredigd worden. Je kunt namelijk niet meer aan...
Onderzoek | 22 september 2020
Digital Excellence Monitor 2020
In de 2020-editie van de dinsdag verschenen Digital Excellence Monitor van onderzoeksbureau WUA leveren ANWB, ING, bol.com, Coolblue, RACQ en SKY de beste digitale klantervaring op desktop en smartphone, in zes branches, in 10 landen. Ook Gaslicht, hollandsnieuwe en Greenchoice zijn CX-leiders. Voor de Digital Excellence Monitor werd de digitale klantervaring onderzocht in 86 customer...
Onderzoek | 22 september 2020
Half miljoen privé-leaseauto’s in 2021
Ongeveer één op de vier consumenten die komend jaar een auto aanschaffen, gaat ‘m leasen (22%). Maar liefst de helft hiervan gaat gebruik maken van privé-lease. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders. Veruit het merendeel van de auto’s in Nederland is nog steeds in eigen...
Onderzoek | 22 september 2020
De kracht van magazines en dagbladen
Een nieuw grootschalig onderzoek onder lezers van magazines en dagbladen levert actuele cijfers op over het gebruik en de beleving van deze mediumtypen. Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. Vier van de vijf lezers beleven hun favoriete magazine als een ontspannen moment, soms...
Onderzoek | 22 september 2020
Consument vertrouwt geen robots
Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er niet door geholpen worden, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, uitgevoerd in juli. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 8% van de Nederlandse consumenten weleens contact heeft gehad met een robot in een winkel....
Onderzoek | 22 september 2020
Non-respons – een internationale studie
In een van de eerste internationale trendanalyses naar non-respons beschreven De Leeuw en De Heer (in 2002) dat in de periode 1980-1997 landen verschilden in responspercentages en non-responstrends. In een nieuw artikel, afgelopen juli gepubliceerd in het Journal of Offical Statistics, presenteren Annemieke Luiten, Joop Hox en Edith de Leeuw trendgegevens over de periode 1998-2015,...