Onderzoek | 19 mei 2020
19 mei 2020

Critically assessing AI tools and cultural data in digital humanities

An increasing number of our rich cultural heritage are available in digital formats. Humanities scholars have therefore added AI and other computational techniques to their research methods. In her PhD thesis, Myriam Traub explores sources of bias in data and tools used by humanities scholars.

Onderzoek | 19 mei 2020
19 mei 2020

Generatie Z in corona-tijd 'Het is saai!'

In de laatste Clou besteedden we veel aandacht aan Generatie Z, een onderwerp dat leeft. En dat geldt des te meer voor de huidige lockdown-tijd waarin jongeren met nog meer nieuwsgierigheid (en onzekerheid) naar de toekomst kijken. Reden voor Catelijne Rutten en Pamela Potters van Nwsgrg en Pam Onderzoek om – via de online-tool Whereby – een kwalitatief onderzoek onder jongeren uit te voeren. Nog voor premier Rutte ze gisteravond opriep om hun mening te geven!

Onderzoek | 18 mei 2020
18 mei 2020

Steeds meer klanten over de online-drempel: Drie bureaus in tijden van corona

De coronacrisis gaat de zomer bepalen, maar wel met een andere ondertoon dan we nog maar een paar weken geleden dachten. We mogen meer en we willen ook meer. Maar de afgelopen periode heeft er nogal ingehakt en wat de toekomst brengt… wie zal het zeggen? We vroegen het weer aan een aantal bureaudirecteuren. Deze keer Stephanie Groot en Augusta Zweekhorst van Bureau Fris, Jan Güse van Axon Healthcare en Marit Klooster van Ruigrok Netpanel.

Onderzoek | 14 mei 2020
14 mei 2020

Merk-in-zicht met machine vision

Wereldwijd uploaden mensen dagelijks meer dan 100 miljoen foto’s naar Instagram. Daarin worden regelmatig, bewust of onbewust, ook merkproducten afgebeeld. Met de toenemende populariteit van visuele sociale media zoals TikTok en Instagram, zorgen mensen dus voor steeds meer visuele merkgerelateerde content. En dat draagt bij aan de merkbeleving. Belangrijk dus om hier zicht en grip op te krijgen.

Onderzoek | 13 mei 2020
13 mei 2020

Consument ziet zelfrijdende auto niet zitten

Negen op de tien Nederlanders voelt niets voor een volledig zelfrijdende auto (91%). Gebrek aan vertrouwen en de wens om controle te houden zijn de belangrijkste redenen hiervoor. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

Onderzoek | 13 mei 2020
13 mei 2020

Zelfzorgmiddelen kopen om klachten te verhelpen

Mensen die zelfzorgmiddelen kopen, doen dat voornamelijk om acute klachten direct te verhelpen. Dat blijkt uit de Zelfzorgmonitor van Ipsos, die meet hoe Nederlanders ervoor zorgen dat ze gezond worden en blijven met zelfzorgmiddelen.

Onderzoek | 13 mei 2020
13 mei 2020

De basisscholen zijn er klaar voor

Op nagenoeg alle scholen zijn duidelijke afspraken gemaakt om zo de opening tot een succes te maken. Op meer dan de helft van de scholen wordt gestart met een ‘incompleet team’, maar dat levert geen problemen op, zo blijkt uit onderzoek van DUO onderwijsonderzoek.

Onderzoek | 13 mei 2020
13 mei 2020

Hoe we ontspannen tijdens de lockdown?

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Met als doel om inzicht te geven in het leven van de ‘quarantaine consument’ op korte termijn, en een basis te leggen voor waarde creatie op de midden-lange termijn. Deze week ‘Hoe we ontspannen tijdens de lockdown?’

Onderzoek | 13 mei 2020
13 mei 2020

Hoe blijven we in beweging tijdens de lockdown?

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Met als doel om inzicht te geven in het leven van de ‘quarantaine consument’ op korte termijn, en een basis te leggen voor waarde creatie op de midden-lange termijn. Deze week ‘Hoe blijven we in beweging tijdens de lockdown?’

Onderzoek | 13 mei 2020
13 mei 2020

Hoe is het met Nederland: hoe verandert ons eetgedrag?

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart.  Deze week ‘Hoe verandert ons eetgedrag tijdens de lock down?’

Onderzoek | 07 mei 2020
07 mei 2020

COVID-19-onderzoek genereert merkinnovaties via ‘creative crowdsourcing’

Vorige maand lanceerde InSites Consulting op het creatieve platform ‘‘eÿeka’ een creatieve crowdsourcing-wedstrijd om zo het belang van ‘creativiteit’ en de kracht van ‘samenwerking’ aan te tonen tijdens deze wereldwijde gezondheidscrisis.

Onderzoek | 07 mei 2020
07 mei 2020

75 jaar later is het nog steeds belangrijk om de Tweede Wereldoorlog te herdenken

De oorlog is nog steeds een belangrijk onderdeel van ons collectieve bewustzijn, zo blijkt ook uit data van Ipsos. Voorafgaand aan de 75e viering van Bevrijdingsdag deed Ipsos wereldwijd onderzoek naar de herinnering en de blijvende relevantie van de Tweede Wereldoorlog.

Ook de laatste bytes ontvangen?