Actueel | 24 november 2020
24 november 2020

Online remarkable retail

De eerste helft van het boek Reengineering Retail bevat een scherpe analyse van het gedrag van zowel retailers als hun klanten. Steve Dennis laat er geen twijfel over bestaan dat shoppers steeds meer online leven en dat retailers daarop moeten inspelen, maar hij pleit hen niet vrij van hun aandeel in de tegenvallende omzet in...
Actueel | 23 november 2020
23 november 2020

UvA opent nieuw Data Science Centre

De Universiteit van Amsterdam lanceert een nieuw Data Science Centre (DSC) om de innovatie, verspreiding en kruisbestuiving van data science over alle faculteiten te helpen vergroten. Het centrum zal worden ‘verspreid’ over de universiteit door in elke UvA-faculteit data scientists en ingenieurs te stationeren. Het DSC wordt geleid door Paul Groth, hoogleraar Algorithmic Data Science....
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Ontdek het effect van artificial intelligence op sensorisch en consumentenonderzoek

Dé Dr. John Ennis (Aigora, Richmond, Virginia, USA) neemt je, tijdens de Sensory Talk op dinsdag 24 november, mee in A Sensory and Consumer Scientist's Guide to Artificial Intelligence. Waarbij hij antwoord zal geven op de vraag: What does artificial intelligence (AI) actually mean for sensory and consumer scientists? In this digital talk, Dr. John...
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Daar is een model voor!

De workshop  'Daar is een model voor' met Anita Cox en Norbert Scholl als workshopleiders, is geannuleerd. In deze online workshop van 2 sessies leer je via herkenbare cases en/of je eigen concrete vraag het juiste model te kiezen, met de beste onderzoeksmethode, om de juiste vraag ook expliciet, systematisch en onderbouwd te kunnen beantwoorden....
Actueel | 11 november 2020
11 november 2020

Waarom snappen media de peilingen niet?

Een nogal ongenuanceerde vraag, ik geef het toe. De meeste media (of journalisten) snappen het best. Maar er zijn nieuwsmedia (of journalisten) die het begrijpen en toch een dag na de Amerikaanse presidentsverkiezingen uitpakken met ‘Alweer hadden de peilers het mis’ (Volkskrant) of ‘Waarom de peilers er weer naast zaten’ (NRC). In het artikel beantwoordde...
Actueel | 10 november 2020
10 november 2020

Schrijf je in voor de MOAcademy Information Design op 26 november a.s.

Rapporten schrijven doen we allemaal. Het gekke is: we nemen vaak aan dat iedereen wel weet hoe dat moet, terwijl bijna niemand dit ooit heeft geleerd tijdens een opleiding of cursus. Dus wat je ziet is dat de meeste insight-professionals de gewoontes van hun collega’s kopiëren. Maar dat zijn helaas niet altijd de beste gewoontes....
Actueel | 04 november 2020
04 november 2020

SMART Talk! Trends in ongewone tijden

Binnen marktonderzoek gaat het veel over trends. Maar welke trends blijven nu overeind ten tijde van corona? SMART, de MOA-vakgroep voor en door young professionals, organiseert een SMART TALK om je bij te praten, op donderdag 12 november van 16.00 tot 17.30 uur. In anderhalf uur ben je op de hoogte van trends, weet je...
Actueel | 04 november 2020
04 november 2020

Motie voor onderzoek data-diensten rijksoverheid

Eind oktober heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen van VVD-kamerlid Middendorp waarin de regering wordt verzocht om te onderzoeken hoe bestaande kennis (zowel van CBS als de markt), kunde en infrastructuur op het terrein van data- en clouddiensten ingezet kan worden bij het ontwikkelen van cloud- en datadiensten van de overheid. De motie stelt...
Actueel | 04 november 2020
04 november 2020

Ook weer eens toe aan een lekkere game changer?

Ik moet u iets bekennen. Ik stond vroeger met regelmaat te raaskallen over game changers. Over de veelbelovende toekomst van dingen als neuromarketing, sensors en user generated content. Als ik mijn presentaties van toen terugzie, staat het schaamrood me op de kaken. Mijn voorspellingen waren weinig beter dan die van de eerste de beste tarotkaartenlezer....
Actueel | 03 november 2020
03 november 2020

E-commerce & de balans tussen people, planet en profit

In de laatste week van oktober vond de Dutch E-commerce Week plaats. Het centrale thema bleek optimalisatie. Dat is niet zo vreemd. Al sinds het begin van de 21ste eeuw is optimalisatie, zowel in de praktijk als in de wetenschap, het sleutelwoord in het jonge vakgebied van e-commerce. Toch blijken er twee verschillende interpretaties van...
Actueel | 03 november 2020
03 november 2020

EmotionAI

Wat heeft emotie te maken met data en AI? Kunnen emoties op schaal gemeten worden? Hierover sprak Mike Stevens tijdens de Data Insights-week namens de Digital Analytics-profgroep. In een presentatie eerder dit jaar gaf hij een overzicht van verschillende AI-toepassingen in research & analytics. Om emoties te meten zijn verschillende tools beschikbaar binnen consumer insights,...
Actueel, Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

De slag om Talent Analytics

Aan het einde van de 20ste eeuw ontstond de gedachte dat marketeers niet alleen hun voelsprieten naar buiten moeten richten maar ook naar binnen. Tevreden medewerkers maken tevreden klanten, zo luidt het basisprincipe van de ‘service-profit chain’-gedachte die in de jaren 90 ontstond. Dat had tot gevolg dat marketingprincipes hun intrede deden in de wereld...

Ook de laatste bytes ontvangen?