Interviews | 11 november 2020
11 november 2020

‘3,5 miljard kilometer per dag – datagedreven door TomTom’

Als ‘locatiespecialist’ verzamelt TomTom iedere dag een gigantische hoeveelheid geanonimiseerde data. Datawetenschapper Zeinab Bakhtiarinoodeh vertelt aan de hand van drie cases hoe TomTom die data gebruikt. Dagelijks krijgt TomTom gps-informatie binnen van voertuigen van over de hele wereld – bij elkaar bedraagt die data meer dan 70 miljoen rij-uren per dag. ‘Dat is dagelijks 3,5...
Interviews | 27 oktober 2020
27 oktober 2020

Hang-Yee Chan: ‘Neuromarketing is een goudmijn’

De vanwege corona ingestelde intelligente lockdown was net afgekondigd, maar Hang-Yee Chan kon op 13 maart gelukkig nog live zijn proefschrift verdedigen in de Senaatszaal van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. En met succes, zijn dissertatie Decoding the consumer’s brain: Neural representations of consumer experience werd beloond met een cum laude. Hang-Yee Chan, geboren in Hong...
Interviews | 23 september 2020
23 september 2020

‘Eén visie, één verhaal’

Ze lijken zelden volkomen tevreden, hun werk lijkt nooit af. Een onderzoeksmethodiek kan een volgende keer vast beter, net als het intern delen van insights. Ze zijn permanent nieuwsgierig en staan altijd ‘aan’. Ook wanneer er intern geen concrete vraag opdoemt, initiëren ze zelf iets. Ze zijn open minded en dus experimenteren ze graag. We...
Interviews | 22 september 2020
22 september 2020

Genomineerden Digital & Webanalist 2020

‘De big data-hype lijkt voorbij’ Voor de vierde keer wordt de MOAward voor Digital & Webanalist van het jaar uitgereikt. Een relatief jonge prijs voor een vakgebied dat volop in beweging is. De genomineerden zijn Pieter Caesens (OPERON), Yannick Nierop (Storm Digital) en Erik Driessen (voorheen Greenhouse, sinds deze maand De Belastingdienst). Wij vroegen hen...
Interviews | 16 september 2020
16 september 2020

Lois van der Molen ‘Je kunt niet in je eentje gedrag veranderen’

Lois van der Molen (24) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds haar afstuderen bijna twee jaar geleden werkt ze bij SKIM, in het team Telecom, Services en Technologie. ‘Impact maken op het gebied van gezondheid en duurzaamheid is iets wat ik persoonlijk heel interessant vind. Dus ik probeer ook wel na te...
Interviews | 15 september 2020
15 september 2020

Nominaties insights professionals bedrijfszijde (deel 1). ‘Iedere keer jezelf uitvinden’

Ze lijken zelden volkomen tevreden, hun werk lijkt nooit af. Een onderzoeksmethodiek kan een volgende keer vast beter, net als het intern delen van insights. Ze zijn permanent nieuwsgierig en staan altijd ‘aan’. Ook wanneer er intern geen concrete vraag opdoemt, initiëren ze zelf iets. Ze zijn open minded en dus experimenteren ze graag. We...
Interviews | 10 september 2020
10 september 2020

Maron van der Krieken ‘Wij zijn de stem van de consument binnen het bedrijf’

Maron van der Krieken (29) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds drie jaar werkt ze bij Kantar als account- en teammanager. ‘Ik ben allereerst marktonderzoeker. Daarnaast ben ik ook cliënt manager voor twee grote klanten, Albert Heijn en Starbucks. En ik ben verantwoordelijk voor een branding team binnen Kantar. Laatst heb ik...
Interviews | 03 september 2020
03 september 2020

Vivianne Verheijen, genomineerd als Young Talent van het jaar

Vivianne Verheijen (26) is een van de drie genomineerden voor de MOAward Young Talent 2020. De andere twee (die in de weken hierna aan bod komen) zijn Manon van der Krieken (Kantar) en Lois van der Molen (Skim). Vivianne werkt als community-manager bij MWM2 en ze doet onderzoek met zowel consumenten en burgers als met...

Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners.

Interviews | 02 september 2020
02 september 2020

Lenka van Riemsdijk, genomineerd voor Insights Scientist van het jaar

Wie wordt Insights Scientist van het jaar? Eind september weten we het, wanneer de winnaars van de MOAwards bekend worden gemaakt. Een van de drie genomineerden is Lenka van Riemsdijk, die promoveerde op een studie naar dierenwelzijn en consumentenbelang. Lenka van Riemsdijk: ‘Zeker was ik verrast toen ik van mijn nominatie hoorde. Mijn copromotor bleek...
Interviews | 13 juli 2020
13 juli 2020

Selma Brom winnaar SWOCC Scriptieprijs 2020

Selma Brom (23) is verkozen tot winnaar van de tiende editie van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Het levert haar 750 euro prijzengeld op.

Interviews | 16 juni 2020
16 juni 2020

Crowd control in het Van Gogh Museum

Jaarlijks telt het Van Gogh Museum (VGM) ruim 2,1 miljoen bezoekers. Per vierkante meter museumruimte zijn dat bijna vijf keer meer bezoekers dan het Louvre in Parijs. Zoveel belangstelling – en bovendien vanuit de gehele wereld – welk museum wil dat nou niet? Nou, het VGM zelf. Althans, het wil wel zoveel mogelijk mensen de...
Interviews | 20 april 2020
20 april 2020

Sennay Ghebreab – Strijder voor eerlijker algoritmes

Neuro-informaticus Sennay Ghebreab (1973) wilde op de middelbare school arts worden, vertelt hij op zijn werkkamer op het Science Park van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Maar toen zijn vader een computer voor hem kocht, raakte hij zo gefascineerd dat hij impulsief koos voor de – toen nieuwe – studie technische informatiesystemen en voor AI. ‘AI houdt ons als maatschappij een spiegel voor.’