Onderzoek | 16 maart 2023
16 maart 2023

De impact van crossmedia op merkherinnering

Veel merken kiezen voor een crossmedia-advertentiestrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek. Omdat veel consumenten meer mediakanalen gebruiken, kan adverteren via verschillende kanalen helpen om niet alleen het bereik, maar ook de bereiksfrequentie van een campagne te maximaliseren. Mark Vroegrijk, senior methodologist bij DVJ Insights,...
Actueel | 16 maart 2023
16 maart 2023

Data-gedreven reclame: is Big Brother watching me?

De voordelen van data-gedreven reclame zijn bekend. Hogere relevantie van online content, sneller de juiste informatie kunnen vinden, reclame wordt minder vervelend. Maar onderzoek toont ook aan dat consumenten bang zijn voor hun privacy en dat ze zich soms onmachtig voelen als het gaat om datagebruik. Hoe ontstaan deze gevoelens? Kan gepersonaliseerde reclame een negatieve...
Actueel | 14 maart 2023
14 maart 2023

InSites Consulting wordt Human8

InSites Consulting, het van origine Belgische bureau gespecialiseerd in consumenteninzichten en strategie, verandert van naam naar Human8, een nieuw ‘human-driven’ consultancybureau dat merken met mensen en culturen wil verbinden om positieve veranderingen teweeg te brengen. De rebranding naar Human8 is het resultaat van een ambitieuze vijf jaar durende acquisitiestrategie, die nu tien bedrijven in de...
Actueel | 09 februari 2023
09 februari 2023

Brand Growth-thema 2023: Corporate Social Responsibility

DVJ Insights organiseert voor de zevende keer op rij het Brand Growth Event. Het is meteen het hoogtepunt van het Brand Growth-thema van dit jaar, en dat is Corporate Social Responsibility (CSR). Het evenement wordt online gestreamd op donderdag 11 mei 2023. Er komen best practices van toonaangevende merken aan bod en inzichten uit de...
Actueel | 02 februari 2023
02 februari 2023

MOA gaat verder als Data & Insights Network

De MOA gaat vanaf 2 februari 2023 verder onder de naam Data & Insights Network. Met de naamsverandering gaat ook een herpositionering gepaard. Doel is een nieuw gezamenlijk kennisplatform te bieden voor marktonderzoekprofessionals én een nieuwe generatie van data-scientists en data-analisten bij bureaus en bedrijven. De reden voor de nieuwe naam en de herpositionering is...
Actueel | 31 januari 2023
31 januari 2023

De codes van vegan – analyse van een verpakking

Vegan is here to stay. De populariteit van vegan en plantaardige alternatieven stijgt al jaren, en dat zie je niet alleen terug in de schappen van de supermark en op de menukaart van het restaurant, maar merk je ook in gesprekken met vrienden en familie. Steeds meer mensen gaan over op (deels) vegan eten, gedreven...
Actueel | 31 januari 2023
31 januari 2023

De overeenkomsten en verschillen tussen UGC en influencer posts

Via socialmediaplatformen zoals Instagram en TikTok doen bezoekers regelmatig merkinspiratie op. Een deel van die inspiratie vindt plaats via influencers. Een andere bron is de consument zelf. Steeds vaker deelt die ervaringen met producten via social media. Deze user generated content (UGC) kan grote invloed hebben. Maar waar zitten de overeenkomsten en verschillen tussen beide...
Actueel | 17 januari 2023
17 januari 2023

Consument reageert positief op merkactivisme

Er wordt steeds vaker van merken verwacht dat zij een standpunt innemen over maatschappelijk relevante issues. Denk aan de Always' #LikeAGirl-campagne om vrouwelijk empowerment te bevorderen of Patagonia's activisme met betrekking tot klimaatverandering. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over? SWOCC presenteert er op 2 februari een onderzoek over van Peeter Verlegh. Peeter...
Onderzoek | 12 januari 2023
12 januari 2023

Effecten van merksponsoring in muziekvideo’s

Regelmatig verschijnen er bij SWOCC blogs over sponsorvermeldingen maar nog niet eerder was er eentje over sponsorvermeldingen in muziekvideo’s of clips. Voorbeeld: de clip van Justin Bieber voor What do you mean waarin duidelijk zijn Calvin Klein-onderbroek is te zien. Wat zijn de effecten van sponsoruitingen op jongeren en op hun reclamekennis? Hoe kijken zij...
Actueel | 22 december 2022
22 december 2022

Het brein zegt: de Staatsloterij heeft de beste kerstcommercial

Er is veel om te doen: de kerstcommercials van 2022. Van HEMA’s kwijtgeraakte takkie tot de nostalgische sneeuwpop van Jumbo, en van de tranentrekker van PLUS tot de magische kerst van Albert Heijn. Welke kerstcommercial is nou eigenlijk de beste? Neuromarketingbureau Unravel Research testte er 20 in hun 'huiskamerlab'. De afgelopen week werden in het...
Actueel | 13 december 2022
13 december 2022

Sensory Branding versus private labels

Haystack Consulting heeft in november 2022 onderzoek gedaan naar de acties die mensen op dit moment nemen om de impact van de hogere kosten van levensonderhoud te verzachten. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1000 personen van 18-65 jaar in vier landen, waaronder Nederland. Een bijdrage van Haystack Consulting. Een van de...
Actueel, Uncategorized | 06 december 2022
06 december 2022

SWOCC-middag over ‘Medewerkers als Merkdragers’

Op donderdag 15 december organiseert SWOCC het event ‘Medewerkers als Merkdragers’, waarbij tevens de nieuwste en gelijknamige SWOCC-publicatie 86 wordt gelanceerd. Het event en de boeklancering vinden plaats bij CREA aan de Nieuwe Achtergracht 170 in Amsterdam. Tijdens het event presenteert auteur Joost Verhoeven de bevindingen uit zijn publicatie en delen verschillende praktijksprekers hun expertise...

Ook de laatste bytes ontvangen?