Onderzoek | 16 september 2021
16 september 2021

Marketeers worstelen met hoeveelheid data

Uit recent onderzoek van DVJ Insights onder marketingprofessionals in Europa blijkt dat 72% van alle marketeers de toenemende beschikbaarheid en toepassing van data als de grootste uitdaging voor de toekomst zien. In vergelijking met eerdere onderzoeken onder marketeers blijkt dat de meest impactvolle ‘driver’ voor groei de manier is waarop bedrijven beslissingen in de organisatie...
Onderzoek | 15 september 2021
15 september 2021

Consumers respond more to ads in suitable contexts

Ad context increases memorability up to 40%, according to new biometric research from Integral Ad Science (IAS) and Neuro-Insight. ‘Using the latest neuroscience and neurometrics, this study demonstrates the specific ways that a webpage’s context can dramatically alter how audiences recall and respond to ads,’ said Tony Marlow, CMO, IAS. ‘As our industry prepares for...
Onderzoek | 13 september 2021
13 september 2021

Alkmini Mouratidou winnaar SWOCC Scriptieprijs 2021

Alkmini Mouratidou heeft de SWOCC Scriptieprijs gewonnen, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Ze presenteert haar onderzoek op 4 november op het SWOCC Symposium in De Balie in Amsterdam. Voor haar masterscriptie aan de Universiteit van Amsterdam deed Alkmini Mouratidou onderzoek naar self-referential advertising campaigns, oftewel zelfreferentialiteit in reclamecampagnes. Deze...
Onderzoek | 07 september 2021
07 september 2021

Liever offline dan online advertenties

Ondanks de prominente plaats die digitale platformen innemen in het dagelijks leven, blijven consumenten wereldwijd positiever staan tegenover reclame in offline kanalen zoals bioscopen, gesponsorde evenementen, tijdschriften en reclame op de winkelvloer (POS). Dat blijkt uit Kantars wereldwijde Ad equity -ranglijst van mediakanalen en mediamerken. De positieve houding tegenover advertenties via traditionele mediakanalen is ook...
Onderzoek | 30 augustus 2021
30 augustus 2021

Jongste generatie wil liefst doneren aan beter milieu

Vraag jongeren welke goededoelenorganisatie zij financieel het liefst willen steunen, dan kiezen ze waarschijnlijk organisaties voor natuurbehoud en milieubescherming. De Dierenbescherming (1), de Dierenambulance (4) en het Wereld Natuur Fonds (5) staan in de top 5 van sterkste merken onder jongeren van 6 tot 18 jaar. Bij volwassenen vallen dezelfde organisaties buiten de top 10....
Best practices | 12 augustus 2021
12 augustus 2021

Waarom Pepsi direct naast Coca-Cola dodelijk is voor winkelverkoop

Best of MIE op 22 en 23 september is het live-vervolg op de Road to MIE van mei en juni. Een kleiner MIE dan voorheen, maar wel met de allerbeste Road to MIE-sessies, zoals die van Tom van Bommel van Unravel Research, die je leert hoe je onbewuste hobbels in de customer journey wegneemt. Hij...
Bureaus | 10 augustus 2021
10 augustus 2021

Motivaction en Underlined samen in CX-merkonderzoek

Motivaction en Underlined hebben besloten samen te werken op het gebied van klant- en merkbeleving, te beginnen bij de bancaire sector. Bedoeling is beter in staat te zijn de relationele NPS (of een andere relationele klantervarings-KPI) te begrijpen vanuit CX (customer experience) en het merk. Waar Motivaction zich bezighoudt met doelgroepen in relatie tot merk(-waarden),...
Onderzoek | 05 juli 2021
05 juli 2021

Adverteren op groot scherm verbetert overdracht boodschap

DVJ Insights onderzocht in samenwerking met Ad Alliance en Albert Heijn het effect van een video-commercial op verschillende devices. Wat blijkt: adverteren op het grote scherm leidt tot een betere boodschapoverdracht en hogere merkactivatie. Een commercial leidt op alle schermen tot veel effect, waarbij het effect op merkherinnering (top-of-mind, spontaan en geholpen) gelijk is voor...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Waarde van merken naar recordhoogte

De waardevolste merken van de wereld hebben een recordgroei doorgemaakt, volgens de Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021-ranglijst. De totale waarde is 7,1 miljard dollar, en er is een jaarstijging van gemiddeld 42%. De groei is gebaseerd op een sterk vertrouwen in de toekomst door de beschikbaarheid van vaccins, de economische stimuleringspakketten en verbeterde...
Best practices | 09 juni 2021
09 juni 2021

Startup-branding – 5 tips voor beter resultaat

Al jaren ben ik gefascineerd door merken bouwen. En vooral het bouwen van compleet nieuwe merken. Drie jaar geleden was het zover. Drive Amber kwam voorbij en ik greep mijn kans: zelf een merk ontwikkelen, vormgeven en laten groeien binnen de duurzame mobiliteitsmarkt. Regelmatig sprak ik erover met vakgenoten en ik merkte al snel dat...
Bureaus | 09 juni 2021
09 juni 2021

De zakelijke beslisser blijft een consument

Op dit moment wordt vooral de customer journey van de consument in de B2C-markt gevolgd, bijvoorbeeld om te zien wat de redenen zijn een paar schoenen van merk X te kopen. Maar customer journey-onderzoek wordt ook steeds belangrijker in de B2B-markt. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoe een HR-verantwoordelijke binnen een bedrijf...
Onderzoek | 31 mei 2021
31 mei 2021

Wantrouwen duurzaamheidsclaims neemt af

Het aantal consumenten dat bewuster consumeert blijft gestaag stijgen. Tegelijk neemt het wantrouwen ten aanzien van de duurzaamheidsclaims van bedrijven voor het eerst af. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage van 2021 van de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. De eerste kwartaalrapportage laat zien dat voor 56% van de consumenten de maatschappelijke...

Ook de laatste bytes ontvangen?