Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Blij na de pandemie, zorgen over inflatie

De nieuwste editie van de Ipsos Coronavirus Tracker laat zien dat inflatie een behoorlijke indruk begint te maken en dat we ons bestedingspatroon aanpassen. Maar we zien ook de oplevingen na de coronacrisis. Om met wat onderzoeksresultaten te beginnen: het valt op dat 86% van de respondenten verwacht dat inflatie hun winkelgedrag zal veranderen. Tegelijkertijd...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Google Maps en McDonald’s favoriet onderweg

Nederlanders gebruiken het vaakst Google Maps om onderweg te navigeren. De keuze voor een app wordt voornamelijk bepaald door het type vervoermiddel. Nederlanders stoppen daarnaast onderweg het liefst bij McDonald's. Dit blijkt uit Smart Mobility van Multiscope. Wie onderweg is lijkt niet zonder Google Maps te kunnen. 57% van de Nederlanders zegt deze app onderweg...
Onderzoek | 22 maart 2022
22 maart 2022

Smart home-markt stijgt naar €5,2 miljard

Ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens bezitten een smart home-product. In totaal werd €5,2 miljard besteed aan slimme apparaten. Nederlanders associëren Coolblue het vaakst met smart home-producten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope. Meer dan 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van één of meer smart home-producten...
Onderzoek | 17 maart 2022
17 maart 2022

Consument geeft online meer dan € 30 miljard uit in 2021

De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, een stijging van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13%. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK. De groei in online bestedingen was in 2019...
Onderzoek | 17 maart 2022
17 maart 2022

Kantar en Affectiva meten emoties en duurzaamheidsclaims in reclame

Met behulp van op AI gebaseerde gezichtscodering meet het Engelse bureau Affectiva de de emotionele reacties van consumenten op de 25% meest en minst effectieve advertenties met duurzaamheidsclaims. De advertenties komen uit de database van Kantar. De effectiefste advertenties met duurzaamheidsclaims hebben vaak een meer opbeurende toon en ze roepen meer positieve emoties op, zoals...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Webinar Building Brands Across Borders

Op 29 maart a.s. houdt Glocalities Academy een webinar met als onderwerp Building Brands Across Borders. Het webinar begint om 15.00 uur en is voor iedereen online bij te wonen. Het is de eerste keer dat Glocalities een webinar organiseert en dat gebeurt onder de naam Glocalities Academy. Doel is om de nieuwe internationale research...
Best practices | 15 maart 2022
15 maart 2022

Future of Insights – de nieuwe rol van de marktonderzoeker

Donderdag 3 maart jl. organiseerde Ipsos, in samenwerking met de MOA, een webinar waar werd ingegaan op de veranderende rol van marktonderzoek. Zowel MOA als Ipsos zien hoe de verwachtingen aan klantzijde veranderen en hoe marktonderzoeksbureaus daarop in proberen te spelen. Uit onderzoek van Ipsos onder 150 CMI-professionals, uitgevoerd in de zomer van 2021, komt...
Onderzoek | 15 maart 2022
15 maart 2022

Nederland van het slot, verschuiving in uitgaven

Nederland is weer van het slot en dat leidt tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Jongeren lopen daarin voorop en fysiek winkelen is terug van weggeweest. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU. Nu de maatregelen in Nederland flink zijn versoepeld, lopen jongeren voorop als het gaat om verschuivingen in...
Onderzoek | 15 maart 2022
15 maart 2022

Maandoverzicht Stichting KijkOnderzoek

De Stichting KijkOnderzoek heeft de cijfers over de maand februari gepubliceerd. De totale tijd voor het televisiescherm kwam in februari uit op gemiddeld 218 minuten per dag. In januari was dit 215 minuten. De publieke omroepen behaalden in februari 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 43,6%. De zenders van RTL Nederland...
Onderzoek | 10 maart 2022
10 maart 2022

NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends

Deze week bracht het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor het eerst NMO Mediatrends uit. Het is de opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) die tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX. NMO Mediatrends, uitgevoerd door Ipsos, is binnen het nieuwe NMO de bron als het gaat om...
Onderzoek | 10 maart 2022
10 maart 2022

TV-reclamebestedingen naar record in 2021

De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen kwam uit op € 903 miljoen. De gezamenlijke bestedingen groeiden met 20%. De kijktijd is licht afgenomen. De cijfers komen uit het TV Jaarrapport 2021 van Screenforce. De totale TV-reclamemarkt met spot...
Onderzoek | 03 maart 2022
03 maart 2022

2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer online criminaliteit

In 2021 was 17% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder (bijna 2,5 miljoen mensen), naar eigen zeggen slachtoffer van online criminaliteit, meldt het CBS. De meeste mensen kregen te maken met online oplichting en fraude. Een op de drie ondervindt er psychische of financiële problemen door. Minder dan de helft meldt online criminaliteit,...

Ook de laatste bytes ontvangen?