Onderzoek | 12 juli 2021
12 juli 2021

Nieuwe consument rekent webwinkels af op maatschappelijke betrokkenheid

Consumenten verwachten steeds meer maatschappelijke betrokkenheid van webwinkels. Ze worden geacht een duurzaam beleid te voeren, bijvoorbeeld op het gebied van retouren. Een kwart van de consumenten (veelal jong) wil dat webwinkels stelling nemen in het maatschappelijk debat. Dit concluderen IVRM Reputatie en MarketResponse uit onderzoek. Het belang van duurzaamheid, bijvoorbeeld op het vlak van...
Onderzoek | 28 juni 2021
28 juni 2021

Online streams bereiken meer dan 12 miljoen mensen in mei

Uit de nieuwste cijfers uit het bereiksonderzoek GfK DAM blijkt dat in mei 2021 maar liefst 12,1 miljoen personen online video- en audiostreams bekeken of beluisterden op Nederlandse sites en apps. De online video- en audiostreams op Nederlandse websites en apps zijn in mei 2021 gezamenlijk door 12,1 miljoen personen bekeken of beluisterd. Dat is...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Helft huishoudens heeft smart home-producten

Nederlandse huishoudens hebben voor €2,9 miljard aan smart home-producten thuis staan. De markt groeide het afgelopen jaar met ruim €400 miljoen (+18%). Dit blijkt uit de vijfde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope. Het bezit van smart home-producten blijft groeien. Momenteel heeft 50% van de Nederlandse huishoudens één of meer smart home-producten in...
Actueel | 21 juni 2021
21 juni 2021

Oranje Boven! Oranje Boven? Oranje Ho Even…

Als ik een blik werp op de eerste oranje-activaties blijft alles bij het oude normaal in het nieuwe normaal ‘...en dat is primaaaah! Viva Hollandia...’, of is dat wel zo prima? Een pleidooi voor een hernieuwde blik op POS-activatie in het nieuwe normaal. Voor ik begin even een paar misverstanden uit de weg ruimen: -...
Onderzoek | 16 juni 2021
16 juni 2021

Digitalisering verbetert dienstverlening in publieke sector (deel 1)

In de dienstverlening van publieke organisaties speelt digitalisering een steeds grotere rol, en de trend is versterkt door de coronacrisis. Maar de vraag hoe dienstverleners digitalisering succesvol kunnen inzetten voor een optimale klantbeleving is niet eenvoudig te beantwoorden. Welke factoren dragen bij aan een succesvol digitaliseringsproces, hoe ga je om met faalfactoren en waar liggen...
Actueel | 14 juni 2021
14 juni 2021

Verticale revolutie in de videomarketing

Bewegend beeld nemen we al ruim 100 jaar horizontaal waar. Van iedere televisie of bioscoopdoek overtreffen de breedtematen de lengtematen. Nu we bewegend beeld op onze verticaal georiënteerde smartphone bekijken ontstaat er een discrepantie tussen apparaat (verticaal) en presentatievorm (horizontaal). Hoe lossen we die discrepantie het beste op? Moeten we de consument ‘dwingen’ zijn apparaat...
Onderzoek | 14 juni 2021
14 juni 2021

Welke gegevens delen we voor gepersonaliseerde advertenties?

Personalisatie is al lang een heilige graal voor marketeers die efficiënt willen verkopen, maar de houding tegenover gebruik van bepaalde informatie is voor iedereen verschillend, volgens een enquête van A Million Ads in de UK. Nieuw onderzoek van creatief bureau A Million Ads wijst uit dat hoewel 61% van de respondenten bereid is om gepersonaliseerde...
Onderzoek | 09 juni 2021
09 juni 2021

Customer Experience Benchmark 2021

Nederland ontwikkelt zich positief op het gebied van customer experience. Wel verschilt de ontwikkeling sterk per sector. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek van Blauw Research naar de klantgedrevenheid van organisaties in 11 sectoren in Nederland: de Customer Experience Benchmark. Uit grootschalig onderzoek van Blauw blijkt dat Nederland zich positief ontwikkelt op het gebied van customer...
Onderzoek | 02 juni 2021
02 juni 2021

Obstakels voor verduurzamen woning

Zes op de tien huisbezitters zeggen al iets gedaan te hebben aan de verduurzaming van hun huis en eveneens zes op de tien zijn van plan dat (nog meer) te gaan doen. Maar huisbezitters zien wel obstakels. Vooral de onduidelijkheid van de gemeentelijke plannen en hun eigen financiële mogelijkheden houden ze tegen. Dat blijkt uit...
Onderzoek | 02 juni 2021
02 juni 2021

Ontevreden over externe verkopers op marktplaatsen

Eén op de vier (26%) consumenten heeft slechte ervaringen met externe verkopers op online marktplaatsen. In de meeste gevallen (36%) gaat het om te lange verwerk- en bezorgtijden. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam. De meeste genoemde klacht bij online bestellingen via...
Onderzoek | 31 mei 2021
31 mei 2021

Wantrouwen duurzaamheidsclaims neemt af

Het aantal consumenten dat bewuster consumeert blijft gestaag stijgen. Tegelijk neemt het wantrouwen ten aanzien van de duurzaamheidsclaims van bedrijven voor het eerst af. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage van 2021 van de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. De eerste kwartaalrapportage laat zien dat voor 56% van de consumenten de maatschappelijke...
Actueel | 25 mei 2021
25 mei 2021

Discover M(I)E – Culture + Trends NL anno 2021. Welke zijn er wat kun je ermee?

2020 was het jaar van de veranderingen! Maar welke veranderingen in consumentengedrag zijn blijvend? En hoe kun je hier als merk snel en krachtig op inspelen? Tijdens deze roadtrip ontdek je de belangrijkste trends in Nederland. Van heel persoonlijk en dichtbij zoals ‘at home pleasure’ tot groot en disruptief zoals ‘disentangling taboos’. Hoe kun je...

Ook de laatste bytes ontvangen?