Onderzoek | 22 maart 2021
Helft online aankopen via marktplaatsen
Meer dan de helft (54%) van alle nieuwe online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan. Dit betekent dat minder dan de helft van alle online aankopen bij webwinkels plaatsvindt. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een onderzoek van Multiscope en de Hogeschool van Amsterdam. Binnen de productcategorie films, muziek en boeken (80%)...
Onderzoek | 17 maart 2021
Nederlanders overschatten klimaatbeleid
Nederlanders hebben een beperkt inzicht in de energietransitie. Zo overschatten ze de hoeveelheid duurzame energie. Het aandeel zonne-energie wordt het meest overschat: volgens respondenten is dat 19%, in werkelijkheid is het 1%. Dit blijkt uit onderzoek door Motivaction. De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) lanceerde vorige week de Klimaatwijzer, in samenwerking met EBN, ABN AMRO...
Onderzoek | 17 maart 2021
Perspectief voor autobranche?
Door de onzekerheid in crisistijd stellen veel mensen het doen van grote aankopen uit. 12% van de Nederlanders is nog niet van plan een nieuwe auto te kopen. Er is hoop bij de BOVAG dat er in 2021 een inhaalslag komt in van 16%. Validators deed onderzoek. Als gevolg van de lockdown werken veel Nederlanders...
Onderzoek | 15 maart 2021
Voedselkeurmerken: nuttig, maar te veel
De bestedingen van consumenten aan voedsel met een duurzaam keurmerk in Nederland zijn in 2019 ten opzichte van 2018 met 18% toegenomen. De vraag is of dit komt omdat consumenten bewust voor keurmerken kiezen of dat het aantal producten met een keurmerk sterk is toegenomen. In de discussie over de zin en onzin van keurmerken...
Bureaus | 15 maart 2021
GfK kondigt Brand Architect aan
GfK heeft de lancering aangekondigd van Brand Architect, een nieuwe methode om de kracht van merken te meten en de kloof tussen consumentenhouding en daadwerkelijk gedrag te overbruggen. De tool combineert 'alle dimensies van merkprestaties' in één KPI, de Brand Strength Index. De Index geeft een indicatie van het aantal klanten dat het merk kan...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 10 maart 2021
Verkiezingen – het nut van de stemhulp
De afgelopen jaren vliegen in verkiezingstijd de stemhulpen de kiezer om te horen. Bijna de helft van de kiezers (46%) vulde tot dinsdag jl. al tenminste één stemhulp in. Het landschap aan kieswijzers is inmiddels zeer divers. Manuel Kaal van Kantar Public schreef er een artikel over. Je hebt de ‘traditionele’ stemhulpen, zoals de Stemwijzer.nl,...
Onderzoek | 08 maart 2021
Marketeers verwachten langdurige impact covid
Het meest recente rapport over covid van DVJ Insights richt zich op de verandering in koopgedrag en hoe marketeers en consumenten hiermee omgaan. In 2020 zag slechts 18% van de marketeers de omzet van hun bedrijf stijgen, terwijl 52% een daling zag. Het onderzoek van afgelopen januari toonde echter aan dat marketeers optimistischer zijn over...
Onderzoek | 01 maart 2021
Helft consumenten verduurzaamt woning
In 2020 heeft 51% van de Nederlanders duurzame aanpassingen aan de woning gedaan of laten uitvoeren. Dit komt neer op ruim vier miljoen huishoudens die hun woning hebben verduurzaamd. Dit blijkt uit het onderzoek Duurzaam Wonen, uitgevoerd door Multiscope onder 4.000 Nederlanders. De helft van de Nederlanders heeft in 2020 de woning verduurzaamd. Per woning...
Onderzoek | 17 februari 2021
Mentaal gezond blijven in coronatijd
De mentale gezondheid is de afgelopen tijd een belangrijke pijler geworden in het corona-debat. Er is naast de link tussen corona en de fysieke gezondheid veel meer aandacht gekomen voor de mentale gesteldheid. Een (geheel) ander leven, de restricties en de winterperiode kunnen gevoelens van angst, stress en somberheid oproepen. Vanuit de media wordt veel...
Onderzoek | 15 februari 2021
Trends – lekker thuis DHZ’en
Eind 2020 boog het Culture + Trends-team van InSites Consulting zich over de vraag of het bijzonder bizarre afgelopen jaar invloed zou hebben op de consument in 2021. Vanuit ons model met zeven universele menselijke drijfveren om geluk te maximaliseren, deden we kwalitatief diepte-onderzoek bij voorlopers in 16 markten, verspreid over de hele wereld. De...
Onderzoek | 15 februari 2021
Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven
Ruigrok NetPanel deed eind 2020 in Nederland en België onderzoek naar e-commerce-aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen. Een van de conclusies is dat bijna eenderde van de Nederlanders (31%) meer vertrouwen heeft in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer ze reclame maken op TV. Voor social media reclame (16%) en online reclame...
Onderzoek | 09 februari 2021
GivingTuesday populairder
De tweede editie van GivingTuesday op 1 december jl., de wereldwijde actiedag voor solidariteit en vrijgevigheid, liet een spectaculaire groei zien in populariteit en deelname in vergelijking met 2019, toen een 0-meting werd gedaan. DirectResearch deed voor de tweede keer onderzoek onder het Nederlandse publiek. De bekendheid van GivingTuesday is gestegen van 7% naar 20%....