Onderzoek | 03 november 2021
Moeten bedrijven wegblijven van maatschappelijke kwesties?
Eenderde van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Dit blijkt uit onderzoek van Mediatic, uitgevoerd door Panelwizard. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid. Maar liefst driekwart van de respondenten vindt dat bedrijven die zich uitlaten over zaken als klimaatverandering, mensenrechten,...
Onderzoek | 03 november 2021
Minder horecabezoek door coronamaatregelen
Er wordt beduidend anders gebruik gemaakt van de horeca dan voor de pandemie. Niet alleen gaan mensen minder vaak naar de horeca, ze geven ook minder geld uit en gaan met een kleiner gezelschap. De helft van de mensen zegt dat ze wel weer gebruik van de horeca gaan maken als alle beperkende maatregelen zijn...
Onderzoek | 01 november 2021
Derde Nederlanders vreest verlies grip op digitalisering
Nederlanders maken zich zorgen over de digitale gesteldheid van het land en zijn politieke vertegenwoordigers. Maar liefst eenderde is bang de grip op digitalisering te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van banenplatform Honeypot, uitgevoerd door PanelWizard Direct. Volgens het onderzoek maakt 45% van de respondenten zich zorgen over het digitale niveau van de gemiddelde Nederlander....
Onderzoek | 01 november 2021
Hoe de pandemie de mediagewoonten verandert
De pandemie heeft een grote invloed gehad op mediaconsumptie én bezit van apparaten. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Media Intelligence Report, dat de cijfers geeft van 43 landen. Belangrijkste constateringen: Het bezit van pc's en/of tablets blijft in veel landen dalen. Smartphones zijn het primaire - en soms het enige - digitale apparaat van...
Best practices | 27 oktober 2021
Tegen het letterlijk luisteren
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Zoals het idee dat we beter moeten luisteren naar consumenten. Luister naar Kees van Duyn! Een...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 25 oktober 2021
Consumptie huishoudens bijna 6% hoger in augustus
In augustus 2021 hebben consumenten 5,8% meer besteed dan in augustus 2020, meldt het CBS. Vooral aan diensten en duurzame goederen gaven ze meer uit. In vergelijking met augustus 2019 besteedden consumenten dit jaar 3,4% meer. Consumenten hebben in augustus 9,7% meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, bezoek aan de kapper, restaurant...
Actueel | 20 oktober 2021
The role of sensory signals in eating behavior
Sensory science is often focused on optimizing the palatability of food and beverage. However, the smell, taste and texture of food and beverages also have a functional role in determining eating behavior. Ambient smells prime people for sensory specific appetites. Taste intensity signals the nutrient content of food and plays a dominant role in satiation....
Onderzoek | 13 oktober 2021
Merken moeten duurzaam ondernemen
Nederlanders vinden het belangrijk dat merken duurzaam ondernemen en hier ook transparant over zijn in hun campagnes. Merken die communiceren over een duurzame aanpassing van hun product of dienst vallen extra positief op. Dat blijkt uit onderzoek van Ad Alliance en Dynata. Eén op de twee Nederlanders is de laatste jaren duurzamer gaan leven en...
Onderzoek | 22 september 2021
Draagvlak aardgasvrij wonen neemt toe
Er is weer een positieve trend zichtbaar in het draagvlak voor aardgasvrij wonen. Sinds 2018 was er een daling te zien, maar die lijkt nu voorbij. Dat blijkt uit een jaarlijkse peiling van klimaatstichting HIER, dit jaar uitgevoerd door Motivaction. Het eerste jaar van de peiling, nu vijf jaar geleden, was 47% van de Nederlanders...
Onderzoek | 22 september 2021
Wat vinden we gezichtsherkenning?
In een onderzoek van Getapp (onderdeel van Gartner) komt naar voren hoe Nederlanders over gezichtsherkenning denken. Hoeveel mensen hebben al gebruik gemaakt van facial recognition en voor wat? En in welke toepassingen is de meeste interesse? De meest gebruikte vorm van biometrie is de vingerafdruk. 59% van de respondenten heeft ‘m al eens verstrekt, vooral...
Best practices | 21 september 2021
Kleur wijst de weg naar consument
One Inch Whale is een insights consultancy-bedrijf dat samen met technologiebedrijven en experts over de hele wereld methodes ontwikkelt om het consumentengedrag beter te doorgronden. Dat leidde onder andere tot de joint venture Research & Visual Nudging die de impact van kleur op het beslissingsproces wetenschappelijk wil onderbouwen. ‘Wanneer we kleurexpertise en marktonderzoek met elkaar...
Best practices | 15 september 2021
Waarom beleggen mensen (niet)?
In de inspiratiepodcast 'Waarom beleggen mensen (niet)?' bespreekt journalist en auteur Sander Heijne de drempels die Nederlanders ervaren om te gaan beleggen, en wat er moet gebeuren om die weg te nemen. Hij behandelt de resultaten uit het gedragsonderzoek dat Beautiful Lives hiernaar deed voor DUFAS (branchevereniging vermogensbeheerders). De onderzoeksresultaten presenteerden zij tijdens Road to...