Onderzoek | 22 november 2021
22 november 2021

Consument wil terug naar de fysieke winkel

Drie op de tien Nederlanders (30%) verwachten op Black Friday, 26 november aanstaande, of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan. In de jaren 2018-2020 deed precies een kwart mee. Extreem drukker zal het dit jaar niet worden, maar rustiger evenmin. Want ook al zit de retail er misschien niet op te wachten, de...
Onderzoek | 17 november 2021
17 november 2021

Twee uur per week online zoeken naar beste deal

Korting en de beste deal scoren is sinds de pandemie nog belangrijker geworden, blijkt uit onderzoek van Direct Research, in opdracht van PayPal. 81% zoekt vaker online naar korting en scherpe prijzen. Millennials en Gen X spenderen er gemiddeld twee uur en 15 minuten aan, Gen Z en babyboomers een uur en 40 minuten. Mannen...
Onderzoek | 08 november 2021
08 november 2021

Naar wat, wie en hoe kijken we het liefst?

In opdracht van Veronica Superguide deed Ipsos onderzoek naar het kijkgedrag van Nederlanders. Van wie houden we het meest op televisie? Wie zien we liever niet? Wie zijn de écht grote tv persoonlijkheden? En via welke diensten kijken we tegenwoordig? Een aantal uitkomsten Netflix is de populairste streamingsdienst, gevolgd door Disney+ en Videoland. Nederlanders zijn...
Onderzoek | 03 november 2021
03 november 2021

Moeten bedrijven wegblijven van maatschappelijke kwesties?

Eenderde van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Dit blijkt uit onderzoek van Mediatic, uitgevoerd door Panelwizard. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid. Maar liefst driekwart van de respondenten vindt dat bedrijven die zich uitlaten over zaken als klimaatverandering, mensenrechten,...
Onderzoek | 03 november 2021
03 november 2021

Minder horecabezoek door coronamaatregelen

Er wordt beduidend anders gebruik gemaakt van de horeca dan voor de pandemie. Niet alleen gaan mensen minder vaak naar de horeca, ze geven ook minder geld uit en gaan met een kleiner gezelschap. De helft van de mensen zegt dat ze wel weer gebruik van de horeca gaan maken als alle beperkende maatregelen zijn...
Onderzoek | 01 november 2021
01 november 2021

Derde Nederlanders vreest verlies grip op digitalisering

Nederlanders maken zich zorgen over de digitale gesteldheid van het land en zijn politieke vertegenwoordigers. Maar liefst eenderde is bang de grip op digitalisering te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van banenplatform Honeypot, uitgevoerd door PanelWizard Direct. Volgens het onderzoek maakt 45% van de respondenten zich zorgen over het digitale niveau van de gemiddelde Nederlander....
Onderzoek | 01 november 2021
01 november 2021

Hoe de pandemie de mediagewoonten verandert

De pandemie heeft een grote invloed gehad op mediaconsumptie én bezit van apparaten. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Media Intelligence Report, dat de cijfers geeft van 43 landen. Belangrijkste constateringen: Het bezit van pc's en/of tablets blijft in veel landen dalen. Smartphones zijn het primaire - en soms het enige - digitale apparaat van...
Best practices | 27 oktober 2021
27 oktober 2021

Tegen het letterlijk luisteren

Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Zoals het idee dat we beter moeten luisteren naar consumenten. Luister naar Kees van Duyn! Een...
Onderzoek | 25 oktober 2021
25 oktober 2021

Consumptie huishoudens bijna 6% hoger in augustus

In augustus 2021 hebben consumenten 5,8% meer besteed dan in augustus 2020, meldt het CBS. Vooral aan diensten en duurzame goederen gaven ze meer uit. In vergelijking met augustus 2019 besteedden consumenten dit jaar 3,4% meer. Consumenten hebben in augustus 9,7% meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, bezoek aan de kapper, restaurant...
Actueel | 20 oktober 2021
20 oktober 2021

The role of sensory signals in eating behavior

Sensory science is often focused on optimizing the palatability of food and beverage. However, the smell, taste and texture of food and beverages also have a functional role in determining eating behavior. Ambient smells prime people for sensory specific appetites. Taste intensity signals the nutrient content of food and plays a dominant role in satiation....
Onderzoek | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

Merken moeten duurzaam ondernemen

Nederlanders vinden het belangrijk dat merken duurzaam ondernemen en hier ook transparant over zijn in hun campagnes. Merken die communiceren over een duurzame aanpassing van hun product of dienst vallen extra positief op. Dat blijkt uit onderzoek van Ad Alliance en Dynata. Eén op de twee Nederlanders is de laatste jaren duurzamer gaan leven en...
Onderzoek | 22 september 2021
22 september 2021

Draagvlak aardgasvrij wonen neemt toe

Er is weer een positieve trend zichtbaar in het draagvlak voor aardgasvrij wonen. Sinds 2018 was er een daling te zien, maar die lijkt nu voorbij. Dat blijkt uit een jaarlijkse peiling van klimaatstichting HIER, dit jaar uitgevoerd door Motivaction. Het eerste jaar van de peiling, nu vijf jaar geleden, was 47% van de Nederlanders...

Ook de laatste bytes ontvangen?