Onderzoek | 13 december 2021
Duurzaamheid verlangd van merken
Binnen niet al te lange tijd overweegt drie op de vijf mensen een boycot van merken die niet actief reageren op klimaatverandering. Maar het effect van eigen mediagebruik op koolstofemissie is tot nu toe grotendeels aan de publieke aandacht ontsnapt. Dat blijkt uit wereldwijd mediabedrijf dentsu international en Microsoft Advertising. Belangrijkste uitkomsten: 91% wil dat...
Onderzoek | 13 december 2021
1,2 miljoen Nederlanders doen aan crypto
Ipsos deed voor AFM onderzoek naar het bezit van crypto’s. Waarom zijn mensen erin gaan investeren en wat denken ze van het risico? Crypto’s zijn de afgelopen jaren veel in het nieuws geweest. Koersen stegen naar recordhoogtes, maar daalden ook weer flink. Ondanks alle nieuwsberichten is er nog niet veel bekend over cryptobezitters en hun...
Onderzoek | 08 december 2021
Meerderheid Nederlanders eet minimaal maandelijks vleesvervangers
Markteffect voert jaarlijks uitgebreid onderzoek uit naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers. Net als in de voorgaande metingen is zichtbaar dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders aangeeft minder vlees te zijn gaan eten. In de afgelopen 12 maanden is 36% van Nederland minder vlees gaan eten of zelfs helemaal gestopt. Drie op...
Onderzoek | 06 december 2021
Geen popcorn tijdens de film
De aanwezigheid van voedsel tijdens een leuke activiteit zorgt ervoor dat je er minder van geniet, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Bedrijven maken bewust gebruik van voedsel om hun klanten een plezierige ervaring te bieden. Zo bieden pretparken, bioscopen en concertzalen allemaal hapjes aan om het plezier...
Onderzoek | 02 december 2021
Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV
Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising-onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 01 december 2021
Drie kwart Nederlanders aan de slimme apparaten
Bijna drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder bezit inmiddels een of meer slimme apparaten die met internet zijn verbonden en onderling gegevens uitwisselen. Vooral slimme meters voor water, gas of stroom worden veel gebruikt. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2020’. In de...
Onderzoek | 25 november 2021
Black Friday nog steeds populair in Nederland
Internationale dagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day worden steeds populairder onder Nederlandse consumenten. Maar leidt het ook tot uitstel van aankopen? Markteffect onderzocht het sentiment rondom deze dagen, samen met retailketen My Jewellery. Waar vorig jaar 87% van de Nederlandse consument bekend was met Black Friday, is dat dit jaar gestegen naar...
Onderzoek | 24 november 2021
Nederlander koopt Smart Home-producten om energie te besparen
Voor 39% van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home-producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021. Onder consumenten die vijf of meer Smart Home-producten hebben is dit zelfs 50%. Een groot deel van de energiekosten in huis zit in een combinatie van...
Onderzoek | 22 november 2021
Vertrouwen consument daalt fors in november
De stemming onder consumenten is in november 2021 verder verslechterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -19, tegen -10 in oktober 2021. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde. Het consumentenvertrouwen lag in november op hetzelfde niveau als in de eerste maanden van dit jaar. Met -19 lag het...
Onderzoek | 22 november 2021
Consument wil terug naar de fysieke winkel
Drie op de tien Nederlanders (30%) verwachten op Black Friday, 26 november aanstaande, of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan. In de jaren 2018-2020 deed precies een kwart mee. Extreem drukker zal het dit jaar niet worden, maar rustiger evenmin. Want ook al zit de retail er misschien niet op te wachten, de...
Onderzoek | 17 november 2021
Twee uur per week online zoeken naar beste deal
Korting en de beste deal scoren is sinds de pandemie nog belangrijker geworden, blijkt uit onderzoek van Direct Research, in opdracht van PayPal. 81% zoekt vaker online naar korting en scherpe prijzen. Millennials en Gen X spenderen er gemiddeld twee uur en 15 minuten aan, Gen Z en babyboomers een uur en 40 minuten. Mannen...
Onderzoek | 08 november 2021
Naar wat, wie en hoe kijken we het liefst?
In opdracht van Veronica Superguide deed Ipsos onderzoek naar het kijkgedrag van Nederlanders. Van wie houden we het meest op televisie? Wie zien we liever niet? Wie zijn de écht grote tv persoonlijkheden? En via welke diensten kijken we tegenwoordig? Een aantal uitkomsten Netflix is de populairste streamingsdienst, gevolgd door Disney+ en Videoland. Nederlanders zijn...