Onderzoek | 13 september 2021
TV onverminderd belangrijk in ons leven
Op 2 oktober 1951 werd de eerste officiële Nederlandse televisie-uitzending vanuit Bussum verzorgd. Anno 2021 speelt televisie nog steeds een belangrijke rol in het leven van het Nederlands publiek. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van NPO. Uit de resultaten blijkt dat 81% van de ondervraagden van 13+ vindt dat televisieprogramma’s van...
Onderzoek | 06 september 2021
Nederlanders trekken er weer op uit, maar online is here to stay
Nederland gaat langzaam weer open. We mogen voorzichtig weer op reis, winkelen, naar een restaurant of een evenement. En daar maken we gebruik van. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators in samenwerking met de VU. Dat Nederland weer open gaat is goed nieuws voor veel ondernemers. Een merk dat hier meteen mee aan...
Onderzoek | 26 augustus 2021
Ook babyboomers kopen meer online
In het afgelopen jaar hebben ook de babyboomers hun koopgedrag – noodgedwongen – aangepast. Mede onder invloed van corona zijn ook zij steeds meer online gaan kopen, vaker dan voor corona. Ze doen inmiddels niet meer onder voor de jongere generaties. Belangrijk dus voor online marketeers om bij de ontwikkeling van hun websites, apps en...
Onderzoek | 24 augustus 2021
Waarden bepalen acceptatie genderdiversiteit
De discussies lopen soms hoog op. Net als de verwarring. Non-binair, LHBTI+, voel je je meisje of jongen, man of vrouw en hoe moet de maatschappij daar in woord en daad mee rekening houden? André Kamphuis van Motivaction, schreef er een bijdrage over. ‘Als het om gender gaat, zijn waarden misschien wel belangrijker dan leeftijd.’...
Onderzoek | 23 augustus 2021
Nederlander weinig bewust van dagelijkse boodschappen
De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het eigen gedrag bij het kopen van voedsel. Dit blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van LTO Nederland. De gemiddelde Nederlander overschat de kosten van voedsel en denkt in de supermarkt twee keer zoveel uit te geven dan in werkelijkheid gebeurt. Tegelijk wordt door de...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 18 augustus 2021
Consumptie huishoudens groeit
In juni 2021 hebben consumenten 6,4% meer besteed dan in juni 2020, meldt het CBS. De stijging is minder groot dan in april en mei, toen de consumptie met respectievelijk 12,1 en 11% groeide. De hoge groeicijfers in het voorjaar van 2021 komen onder meer doordat de consumptie in het voorjaar van 2020 op een...
Onderzoek | 16 augustus 2021
Nederlanders besteden €1,4 miljard aan productabonnementen
Nederlandse consumenten geven jaarlijks € 1,4 miljard uit aan abonnementen op fysieke producten. Hiervan pakt de productcategorie voeding het grootste marktaandeel (59%). Dit blijkt uit het onderzoek Product Abonnementen van Multiscope. Het merendeel van de jaarlijkse omzet van productabonnementen gaat naar voeding (59%). Dit komt neer op ongeveer € 846 miljoen. Op flinke afstand volgen...
Onderzoek | 09 augustus 2021
Veiliger verkeer prioriteit voor 5 miljoen Nederlanders
Voor meer dan één op de drie Nederlanders (36%) is verhogen van de verkeersveiligheid de belangrijkste prioriteit in de komende jaren. Daarnaast wil een aanzienlijk deel (29%) ook meer regionale fietspaden. Dit blijkt uit Smart Mobility, een grootschalig onderzoek van Multiscope. De meeste Nederlanders (36%) vinden dat verhogen van de verkeersveiligheid de hoogste prioriteit moet...
Onderzoek | 26 juli 2021
Wat is je geslacht? Man, vrouw, anders?
De vraag naar geslacht is een van de standaardvragen in bijna elk marktonderzoek. Maar tegenwoordig is het genderspectrum veel breder dan de opties man en vrouw. Erkenning van het gebrek aan meer opties is belangrijk, want de ogenschijnlijk simpele vraag kan iemand het gevoel geven wel of juist niet gezien te worden. Maar hoe doe...
Onderzoek | 12 juli 2021
Nieuwe consument rekent webwinkels af op maatschappelijke betrokkenheid
Consumenten verwachten steeds meer maatschappelijke betrokkenheid van webwinkels. Ze worden geacht een duurzaam beleid te voeren, bijvoorbeeld op het gebied van retouren. Een kwart van de consumenten (veelal jong) wil dat webwinkels stelling nemen in het maatschappelijk debat. Dit concluderen IVRM Reputatie en MarketResponse uit onderzoek. Het belang van duurzaamheid, bijvoorbeeld op het vlak van...
Onderzoek | 28 juni 2021
Online streams bereiken meer dan 12 miljoen mensen in mei
Uit de nieuwste cijfers uit het bereiksonderzoek GfK DAM blijkt dat in mei 2021 maar liefst 12,1 miljoen personen online video- en audiostreams bekeken of beluisterden op Nederlandse sites en apps. De online video- en audiostreams op Nederlandse websites en apps zijn in mei 2021 gezamenlijk door 12,1 miljoen personen bekeken of beluisterd. Dat is...
Onderzoek | 23 juni 2021
Helft huishoudens heeft smart home-producten
Nederlandse huishoudens hebben voor €2,9 miljard aan smart home-producten thuis staan. De markt groeide het afgelopen jaar met ruim €400 miljoen (+18%). Dit blijkt uit de vijfde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope. Het bezit van smart home-producten blijft groeien. Momenteel heeft 50% van de Nederlandse huishoudens één of meer smart home-producten in...