Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

We luisteren meer naar podcasts

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, die tweemaal per jaar wordt uitgevoerd. Er is...
Onderzoek | 11 november 2020
11 november 2020

Zorgen over economie en gezondheid

Zes op de tien Nederlanders maken zich zorgen over een eventuele economische crisis en de lichamelijke gezondheid van naasten. Met name jongeren maken zich meer zorgen dan ooit. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en Vrije Universiteit Amsterdam. Jongeren hebben het steeds moeilijker met de gevolgen van de coronacrisis. En dat is gezien...
Onderzoek | 28 oktober 2020
28 oktober 2020

Nederlander leeft meer circulair door corona

Als het aan de Nederlandse consument ligt, zijn we goed op weg om het overheidsdoel ‘Nederland volledig circulair in 2050’ te halen. En corona heeft ons daarbij een duwtje in de goede richting gegeven: 35% van de Nederlanders is tijdens corona meer circulair gaan leven. Ook zegt 63% minder spullen te hebben gekocht sinds corona....
Onderzoek | 27 oktober 2020
27 oktober 2020

Geen drugs of tabak voor jongeren

Gezond eten en drinken, geen drugs gebruiken, niet roken en voldoende sporten en bewegen. Dit zijn de gezondheidsthema’s die Nederlandse jongeren het belangrijkst vinden en die meer aandacht verdienen. Beduidend lager op hun prioriteitenlijst staan aandacht voor niet te lang achter het beeldscherm zitten en veilig vrijen. Dit blijkt uit de Trendmonitor Gezonde Generatie 2020...
Onderzoek | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Bewuster online bestelgedrag

Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42% van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. Slechts 12% zegt dit niet te willen doen. 15% van de consumenten is bereid om te betalen voor een bezorging met...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Niet langer neutraal in de genderdiscussie

‘Alleen man en vrouw, is dat nog wel van deze tijd?’ In de afgelopen jaren waren er diverse opdrachtgevers die de vraag stelden wanneer ze de vragenlijst onder ogen kregen. Ons gevoel zegt ‘nee’, maar als branche hebben we hier nog altijd geen eenduidig antwoord op. Een studie uitgevoerd door Rutgers in 2012 toont aan...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Corona stimuleert lezen

Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt. Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het...
Onderzoek | 29 september 2020
29 september 2020

Nederland telt 4 miljoen online cursisten

In de afgelopen vijf jaar hebben meer dan 3,9 miljoen Nederlanders een online cursus, training of opleiding gevolgd. Dit komt neer op 28% van heel Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope. Nederlanders kiezen het vaakst een online taalopleiding (17%). Ook ICT (13%), financieel (12%) en zorg (12%) zijn populair wat betreft e-learning. Mannen kiezen...
Onderzoek | 29 september 2020
29 september 2020

Weer naar het theater

Uit het omnibusonderzoek dat Terra Nova in samenwerking met MSI-ACI uitvoert onder publiek van podiumkunsten blijkt dat bijna 10% van de reguliere bezoekers sinds de heropening 1 juli weer een theatervoorstelling of concert heeft bezocht. Opvallend is dat dit bezoek hoog wordt gewaardeerd, met een gemiddeld rapportcijfer van 8. Zalen doen er dan ook alles...
Bureaus | 03 september 2020
03 september 2020

Viral Vigor – perspectieven en kansen in Covid-tijden

Op eigen initiatief startte bureau MARE een onderzoekstraject om inzicht te bieden in wat de wereld op dit moment betekent voor doelgroepen, nu en in de toekomst. De inzichten werden geduid aan de hand van maatschappelijke trends en perspectieven vanuit het eigen Sparksnetwerk. Binnen het onderzoek lag de focus op de thema’s Welzijn en Connectiviteit....
Onderzoek | 26 augustus 2020
26 augustus 2020

Minder beperkingen en meer mogelijkheden

‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Deze week “Hoe is het om er weer op uit te gaan?”

Onderzoek | 18 augustus 2020
18 augustus 2020

Wat is het effect van social distancing op ons koopgedrag?

De 1,5-metermaatregel heeft een enorme impact op ons koopgedrag. Vinden consumenten een bezoek aan een winkel nog wel veilig? Hans Onkenhout beschijft in zijn blog de resultaten van het onderzoek van Ruigrok NetPanel in samenwerking met VIM Group.

Ook de laatste bytes ontvangen?