Onderzoek | 30 juni 2021
30 juni 2021

Immigratie, etniciteit en religie voornaamste bron maatschappelijke spanning

Veel Nederlanders nemen maatschappelijke spanningen waar tussen groepen burgers die verschillen op basis van geboorteland, etniciteit en religie. Andere verschillen tussen burgers, bijvoorbeeld op basis van welvaartsniveau, geslacht, leeftijd, opleiding of woonplaats, leiden in de perceptie van Nederlanders tot minder spanningen. Dat blijkt onderzoek van Ipsos in 28 landen, waaronder Nederland. Bijna driekwart van alle...
Onderzoek | 28 juni 2021
28 juni 2021

Online streams bereiken meer dan 12 miljoen mensen in mei

Uit de nieuwste cijfers uit het bereiksonderzoek GfK DAM blijkt dat in mei 2021 maar liefst 12,1 miljoen personen online video- en audiostreams bekeken of beluisterden op Nederlandse sites en apps. De online video- en audiostreams op Nederlandse websites en apps zijn in mei 2021 gezamenlijk door 12,1 miljoen personen bekeken of beluisterd. Dat is...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

EK 2021: van code geel naar licht oranje

Het EK voetbal is inmiddels volop bezig en Nederland kleurt voorzichtig oranje. Met het halen van de achtste finale geeft het Nederlands elftal de sceptici het nakijken. En die achtste finale mogen we aanstaande zondag ook nog eens bekijken op een groot scherm in de kroeg. Toch is, ondanks de prestaties tot nu toe en...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Helft huishoudens heeft smart home-producten

Nederlandse huishoudens hebben voor €2,9 miljard aan smart home-producten thuis staan. De markt groeide het afgelopen jaar met ruim €400 miljoen (+18%). Dit blijkt uit de vijfde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope. Het bezit van smart home-producten blijft groeien. Momenteel heeft 50% van de Nederlandse huishoudens één of meer smart home-producten in...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Duitse en Belgische e-biker jonger dan in Nederland

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat er meer jonge e-bike-kopers zijn in Duitsland en België dan in Nederland. Onder de e-bike- kopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland. De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike dat gekocht...
Bureaus | 16 juni 2021
16 juni 2021

Youngworks Webinarweek over jongeren

Van 21 tot 25 juni a.s. houdt Youngworks een vijfdaagse webinarweek over jongeren. Elke dag is er van 12.00 tot 13.00 uur een webinar waarin experts hun inzichten delen, elk vanuit een eigen invalshoek en thema. Bij elk van de vijf webinars praten jongeren live mee. Aansluitend is er van 13.00 tot 13.30 uur een...
Actueel | 16 juni 2021
16 juni 2021

Captain in coronatijd

Sinds de start van de coronacrisis is er ontzettend veel geschreven over jongeren. In de berichtgeving werden zij voortdurend geplaatst in twee negatieve frames, waar ik mij mateloos aan heb geërgerd: jongeren neergezet als dader in, of juist slachtoffer van de coronacrisis. Terwijl zorgverleners overuren draaiden, vulden alle jongeren zogenaamd op mooie dagen de parken...
Onderzoek | 07 juni 2021
07 juni 2021

Kwart thuiswerkers wil andere baan na terugkeer naar kantoor

Liefst 25% van alle thuiswerkende Nederlanders gaat op zoek naar een andere baan als zij na afloop van de coronacrisis weer fulltime op kantoor moeten werken. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door PanelInzicht. Hoewel zij niet direct hun baan zouden opzeggen, ziet toch bijna de helft van alle ondervraagden een (volledige) terugkeer naar...
Onderzoek | 02 juni 2021
02 juni 2021

Obstakels voor verduurzamen woning

Zes op de tien huisbezitters zeggen al iets gedaan te hebben aan de verduurzaming van hun huis en eveneens zes op de tien zijn van plan dat (nog meer) te gaan doen. Maar huisbezitters zien wel obstakels. Vooral de onduidelijkheid van de gemeentelijke plannen en hun eigen financiële mogelijkheden houden ze tegen. Dat blijkt uit...
Onderzoek | 31 mei 2021
31 mei 2021

Minder tijd voor typische ‘coronabezigheden’

Waar vult de gemiddelde Nederlander zijn dagen mee? Een vraag die altijd al interessant was voor marketeers, maar die, in het licht van de teruglopende coronabesmettingen en de versoepelingen van de overheid, nu nog interessanter is. In de Monitor Consumentengedrag van Validators is te zien dat typische ‘coronabezigheden’ de laatste tijd aan het teruglopen zijn....
Onderzoek | 17 mei 2021
17 mei 2021

Werken op afstand blijft populair

Meer dan de helft van de forenzen wereldwijd is van plan om minstens gedeeltelijk te blijven thuiswerken na de coronacrisis. Samen met een groeiende voorkeur voor gezondere vervoerswijzen, maar ook een opleving van het woon-werkverkeer per auto, betekent dit dat het komende jaar van cruciaal belang zal zijn voor de inrichting van de infrastructuur en...
Onderzoek | 03 mei 2021
03 mei 2021

Automarkt 2021 – minder loyaal aan merk

Wanneer consumenten zich gaan oriënteren op de aanschaf van de volgende auto, beginnen ze veelal bij een automerk-dealer (45%) of een garagebedrijf (36%). Ook zijn de adviezen en ervaringen van vrienden of familie (33%) een belangrijke bron van informatie, evenals websites van merkdealers (25%) en consumentenorganisaties (25%). De cijfers komen uit Motivaction’s omnibus, waarin maandelijks...

Ook de laatste bytes ontvangen?