MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

‘Niet alleen verantwoording naar onze klant, maar ook naar de respondent’

Stefan Boom is managing director Benelux & Nordics van Dynata. Op MIE’22 praat hij over automatisering versus mensenwerk, en het belang van de respondentenervaring, en dat doet hij op 20 september om 14.00 uur. Stefan heeft altijd het idee gehad dat er twee ‘soorten’ mensen zijn binnen de industrie: degenen die heel bewust kozen voor...
Onderzoek | 15 september 2022
15 september 2022

Demonstraties zijn nodig voor maatschappelijke verandering’

Het aantal demonstraties in Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De eerste paar maanden van het jaar stonden vooral in het teken van protesten tegen de coronamaatregelen terwijl ten tijde van het onderzoek (juni 2022) Nederland in de greep was van de acties van boeren, terwijl ook de Klimaatmars duizenden betogers trok. I&O Research...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

Respondenten.nl en CG Research verder als Norstat

De Norstat Group nam vorig jaar Respondenten.nl en CG Research over. Nu zijn beide Nederlandse vestigingen ook gefuseerd en gaan ze samen verder onder naam Norstat. In Nederland levert de nieuwe combinatie respondenten voor alles soorten marktonderzoeken, een panel van meer dan 80.000 respondenten en een exclusief sample voor kwalitatief hoogwaardig marktonderzoek. Via Norstat Nederland is...
Onderzoek | 13 september 2022
13 september 2022

Online aankopen en de impact van social media

Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzocht Ruigrok Netpanel in het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 22% van de socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Gen Z (65%) en...
Personalia | 08 september 2022
08 september 2022

Jan Callebaut overleden

De Belgische marketingcommunity reageert met verslagenheid op het overlijden van Jan Callebaut. De marktonderzoeker en oprichter van bedrijven als Censydiam, WHY5Research en Callebaut Collective overleed vorige week op 66-jarige leeftijd. Het overlijden van Jan Callebaut laat diepe sporen na in de Belgische marketingwereld. Dat komt door de grote impact die hij als marketingprofessional had, maar...
Actueel | 08 september 2022
08 september 2022

Trends bij Gen Z op het MIE

Ipsos en FrieslandCampina Ingredients verkennen samen de wereld van trends die door Gen Z wereldwijd worden omarmd. Ze komen erover vertellen op het MIE. Een vooruitblik. FrieslandCampina en Ipsos presenteren op het MIE trendonderzoek onder Gen Z. Dat gebeurt op 20 september om 12.10 uur in een bijdrage van Thom Bremer (Ipsos), Siri Ploemen (Ipsos)...
Best practices | 06 september 2022
06 september 2022

Zit onderzoek in een creativiteitscrisis?

Tim Wragg, Global CEO van Hall &Partners, schrijft in een blog op Greenbook dat de groei van automatisering en technologie de creativiteit in onderzoek niet mag uitbannen. Een pleidooi voor cognitieve diversiteit. Volgens Wragg heeft automatisering ons geholpen om insights te genereren, aangedreven door AI en machine learning. Geautomatiseerde platforms zijn nuttig voor het verwerken...
Actueel | 06 september 2022
06 september 2022

Kantar rondt verkoop Kantar Public aan Trilantic Europe af

Kantar maakte afgelopen week bekend dat de verkoop van Kantar Public aan Trilantic Europe, een pan-Europese participatiemaatschappij die zich richt op transacties in het middensegment van de markt, is afgerond. Met de transactie vestigt Kantar Public zich als een onafhankelijk bedrijf en wordt het het grootste gespecialiseerde wereldwijde adviesbureau voor de overheid en de publieke...
Actueel | 30 augustus 2022
30 augustus 2022

Ruigrok NetPanel behaalt ISO 27701-certificaat

Er is steeds meer aandacht voor privacy, ook in de wereld van marktonderzoek. Terecht, want deelnemers aan onderzoek maken de business. Ruigrok NetPanel zette de aandacht om in praktijk want het bureau heeft nu een ISO 27701-certificaat behaald. Dat betekent dat ze zorgvuldig omgaan met de privacy en de privacyrechten van respondenten, klanten, leveranciers en...
Actueel | 30 augustus 2022
30 augustus 2022

Ongekende tijden voor merk, marketing en communicatie

Martin Kersbergen is penningmeester binnen het bestuur van SWOCC en sparringpartner bij &samhoud. Bij coöperatie DELA doet hij Corporate en Public Affairs. Hij schreef voor SWOCC een blog over de invloed van nieuwe informatie op de fundamenten van voorkeuren en gedragsintenties. Onlangs keek ik mee met een kwalitatief onderzoek waarbij keuzemotieven, voorkeuren en gedragsintenties van consumenten...
Actueel | 25 augustus 2022
25 augustus 2022

Nederlandse onderzoeksmarkt 6de in Europa, op 13 wereldwijd

Onderdeel van het Global Market Research Report (GMR) van ESOMAR waaruit we al eerder de top 50 van de insights industrie publiceerden, is een overzicht van de markt per land. De Nederlandse onderzoeksmarkt doet het goed. We staan op nummer 6 in Europa en wereldwijd op nummer 13. ESOMAR baseert de gegevens van de landen...
Onderzoek | 25 augustus 2022
25 augustus 2022

Sympathie voor boerenprotesten daalt

Miles Research ging samen met partner Trendpanel op zoek naar de mening over de boerenprostesten in Nederland. Er vonden twee metingen plaats onder Nederlandse burgers, begin juli en begin augustus. Jongeren steunen inkrimping van de veestapel meer dan ouderen. Hinder door de boerenprotesten speelt een belangrijke rol in het oordeel. Wat opvalt in het onderzoek...

Ook de laatste bytes ontvangen?