Actueel | 14 juli 2022
14 juli 2022

NMO start tender voor NMO Cross Media

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en verbeterd. Daarna is het doel om de diverse onderdelen bij elkaar te brengen, zodat er één cross-mediale dataset ontstaat waarmee de markt op strategisch niveau kan plannen. Voor het integreren van alle relevante datasets is een...
Onderzoek | 14 juli 2022
14 juli 2022

Meerderheid denkt aan duurzamer leven… maar de animo daalt

Twee derde van de Nederlanders houdt de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid nauwlettend in de gaten en bespreekt het thema ook regelmatig met vrienden (48%). In deze gesprekken worden vooral de zorgen over de toekomst van de wereld (69%) besproken en gaat men met elkaar in gesprek over hoe je duurzamer kunt leven. Een…

Onderzoek | 12 juli 2022
12 juli 2022

Inflatie raakt portemonnee, maar we maken ons nog geen zorgen

Nederlanders maken zich relatief weinig zorgen om de inflatie en de stijgende prijzen. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in vijf Europese landen. Op de vraag in welke mate de huidige prijsinflatie het dagelijkse leven beïnvloedt, antwoordt 47% van de Nederlanders dat de situatie hun leven enigszins beïnvloedt. 19% zegt dat de situatie een grote...
Best practices | 12 juli 2022
12 juli 2022

Is aandacht voor je advertentie echt belangrijk?

Een van de grootste zorgen van marketeers is of mensen wel aandacht besteden aan de advertenties. De aandachtsspanne wordt steeds korter en mensen proberen ads soms gewoon helemaal te vermijden. In deze bijdrage legt Neurensics uit dat er goed nieuws is: een effectieve advertentie hoeft niet per se bovengemiddeld sterk de aandacht te trekken. Het...
Onderzoek | 12 juli 2022
12 juli 2022

81% Nederlanders vreest misleidende reviews

Vier op de vijf Nederlanders zijn bang voor onjuiste online reviews. Dit blijkt uit onderzoek van Trustoo, uitgevoerd door PanelWizard. Toch betekent dit niet dat Nederlanders online reviews niet meer op waarde schatten, want maar liefst 84% stopt weleens het aankoopproces op basis van een slechte review. Vooral hoogopgeleiden lijken gevoelig voor online reviews. Zo...
Actueel | 07 juli 2022
07 juli 2022

Consument heeft geen vertrouwen in voedselsysteem

Vertrouwen in het voedselsysteem is de basis voor duurzame en gezonde keuzes, maar dat vertrouwt ontbreekt bij Europese consumenten. Een bijdrage van Durk Bosma van het Future of Food Institute. Minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in de integriteit van het voedselsysteem, zo blijkt uit een pan-Europese studie onder meer dan 20.000...
Onderzoek | 07 juli 2022
07 juli 2022

Bi-culturele Nederlanders ondervertegenwoordigd in hoge posities mkb

Onderzoek van Motivaction laat zien dat bi-culturele Nederlanders nog steeds ondervertegenwoordigd zijn op management- en directieniveau in het mkb. Gemiddeld genomen blijkt het medewerkersbestand in het mkb een afspiegeling te zijn van de samenleving, maar dit is niet het geval op het niveau waar beslissingen genomen worden. Kleine(re) organisaties (met minder dan 50 werknemers) zijn...
Actueel | 07 juli 2022
07 juli 2022

Ban op BN’ers in gokreclames effectief (zegt het brein)

Vorige week werd het inzetten van BN’ers voor gokreclames verboden. Gaat dat helpen? De meningen zijn verdeeld. Unravel Research keek naar hun database van commercials en peilde de effectiviteit van BN’ers in reclame. Goed gegokt want die effectiviteit is er wel degelijk. Andy van der Meijde, Ellie Lust, Hans Klok en Kim Feenstra…, bekend Nederland...
Onderzoek | 07 juli 2022
07 juli 2022

Online uitgaven naar 41% in 2027

Nederlandse consumenten verwachten voor de komende jaren een stijging van hun online bestedingen. Het verwachte online omzetaandeel stijgt naar 37% in 2025, naar 40% in 2026 en naar 41% in 2027.  Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org door GfK. De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is veel groei binnen...
Personalia | 05 juli 2022
05 juli 2022

DVJ Insights breidt global consultancy team verder uit

DVJ Insights breidt het consultancy team verder uit met de aanstelling van Yvette Westerbaan als Client Consultant in Nederland en Tia Best als Client Consultant in het Verenigd Koninkrijk. Het tweetal is verantwoordelijk voor de verdere groei van DVJ Insights en het ondersteunen van huidige nationale en internationale klanten in hun groeidoelstellingen. Yvette Westerbaan Yvette...
Advertentie | 05 juli 2022
05 juli 2022

Nieuwe positionering Blue Field Agency en introductie data scan

Blue Field Agency lanceert een nieuwe positionering en een data scan om merken te helpen om meer grip op data te krijgen. Bedrijven écht datagedreven laten groeien vraagt om een nauwe link tussen marketing, creatie, insights, development en advanced analytics. Blue Field Agency combineert deze expertises in de nieuwe positionering waarbij data en advanced analytics...
Onderzoek | 05 juli 2022
05 juli 2022

Jongeren minder optimistisch, en metaverse maakt geen indruk

De rol van social media in het leven van jongeren blijft groeien. Maar dat komt niet door metaverse, dat vooral een hype is. Ook worstelen ze steeds meer met hun (mentale) gezondheid en kent het streven naar duurzaamheid ook voor jongeren grenzen. Het zijn een paar uitkomsten van het (zesde) Grote Jongerenonderzoek 2022, uitgevoerd door...

Ook de laatste bytes ontvangen?