Actueel | 22 december 2022
22 december 2022

What are the consumer trends for 2023?

In a year infused with distress, instability and vulnerability, where we struggled through crisis after crisis, people are searching for meaning. In WHAT MATTERS 2023 InSites Consulting describes the emerging trends for 2023 which are centred around people recalibrating their roles and re-examining the world they live in and how they live in it. The...
Onderzoek | 22 december 2022
22 december 2022

Voorzichtige kijk burgers op overheidsuitgaven

Overheden passen verschillende strategieën toe om de inflatie te bestrijden. Vaak gaan die maatregelen gepaard met een stijging in de overheidsuitgaven. Kantar Public wilde meer inzicht krijgen in de houding van burgers tegenover deze situatie en hun perspectief op de afweging die overheden moeten maken tussen bijstaan van huishoudens of het beperken van het overheidstekort...
Onderzoek | 22 december 2022
22 december 2022

Duurzaam consumentengedrag is conjunctuurgevoelig

Consumenten denken meer aan zichzelf en geven hun geld minder graag uit aan duurzaamheid. Ze zijn prijsgevoeliger en letten minder op duurzaamheid bij de aankoop van producten en diensten. Dat blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2022 van MarketResponse en b-open. De prijs is een grotere drempel bij de aanschaf van duurzame producten. Zo...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Meer mediagebruik online en on-demand, maar minder divers aanbod dreigt

Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel online als offline, van Nederlandse en van internationale aanbieders. Maar er zijn ook ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap die de diversiteit van het media-aanbod kunnen bedreigen. Zeker is dat de verschuiving naar online doorzet. Uit de nieuwe publicaties Mediamonitor 2022 en Televisieaanbod en kijkgedrag 2022...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Voorbereidingen tweede meting NEMESIS-studie in volle gang

Begin december besteedden verschillende media aandacht aan de resultaten van de eerste ronde van de NEMESIS-studie. De resultaten laten zien dat ruim een kwart van de volwassen Nederlanders (26%) in het afgelopen jaar last heeft gehad van angsten, een depressie of problemen door het gebruik van alcohol of drugs. De voorbereidingen voor een tweede meting...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Minister Adriaansens bezoekt ondernemerspanel

Afgelopen maand geleden vond de eerste live bijeenkomst plaats van het ondernemerspanel op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in Den Haag. De bijeenkomst was georganiseerd door MWM2 en het ministerie van EZK. Ook minister Micky Adriaansens was op deze bijeenkomst aanwezig om vragen van ondernemers te beantwoorden en het belang van het...
Actueel | 08 december 2022
08 december 2022

Communiceren over maatschappelijke doelen – storytelling werkt

Tony Chocolonely die campagne voert voor een inclusief Sinterklaasfeest zonder racisme, Dopper die een documentaire maakte over mensen die strijden tegen plastic afval in de oceanen, Uber die samen met Veilig Verkeer Nederland adverteerde over veiliger reizen: het zijn allemaal voorbeelden van communicatie over maatschappelijke doelen van organisaties. Maar hebben ze ook effect? Sanne Smit...
Onderzoek | 08 december 2022
08 december 2022

Door recessie kopen we alleen het hoognodige in de supermarkt

Er wordt al maanden gespeculeerd over een recessie. Uit onderzoek van Markteffect bleek in september dat 80% van Nederland een recessie verwachtte en in november is dit gestegen tot 88%. De meest genoemde categorie om bij een recessie op te gaan bezuinigen is vakantie. Maar ook in de boodschappen wordt fors gesneden. Bijna twee op...
Onderzoek | 08 december 2022
08 december 2022

Kopzorgen over WK in Qatar, maar zeker ook vertrouwen in Oranje

De interesse in het WK is dit jaar tot een dieptepunt gedaald: van twee derde in de jaren 90, naar 47% in 2014 en 34% nu. In een laatste peilstok vlak voor de start van het WK, vroeg Motivaction hoe het WK voor hen leeft en op welke manier. Hoe moet ik me voelen als...
Actueel | 06 december 2022
06 december 2022

Publicatie ‘Ethiek en AI – Zeven methoden in theorie en praktijk’

Op 1 december 2022 is tijdens het eerste nationale congres van ELSA Labs de publicatie Ethiek en AI – Zeven methoden in theorie en praktijk gepresenteerd. In deze publicatie wordt een zevental methoden beschreven voor de ethische toepassing van AI. De publicatie sluit aan bij de aandacht die NL AIC geeft aan de maatschappelijke impact...
Best practices | 01 december 2022
01 december 2022

The Insight Community Playbook

InSites Consulting heeft een bookzine uitgebracht met als titel The Insight Community Playbook. Daarin neemt het bureau een duik in research communities. Zo worden onderwerpen behandeld als: hoe kies je de juiste mensen voor de juiste opdracht, hoe combineer je onderzoeksactiviteiten ten behoeve van insights en hoe vind je de beste community voor je onderzoeksvraag....
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Alle zeilen bijzetten om aan eisen nieuwe generatie werknemers te voldoen

De London School of Economics and Political Science (LSE) publiceerde onlangs in samenwerking met Freshworks een rapport over de houding en motivatie van de generaties Y en Z ten aanzien werkgelegenheid, technologie en merkinteractie. Het rapport, Digital contagion, trust and social influence: The technological and cultural impact of a new generation, analyseert de impact van...

Ook de laatste bytes ontvangen?