Onderzoek | 09 maart 2023
09 maart 2023

Vier keer meer impact voor digitale advertenties die sterke emoties oproepen

Uit onderzoek van Kantar en Emotion AI-bedrijf Affectiva, blijkt dat digitale advertenties die sterke emoties bij consumenten oproepen, vier keer meer impact hebben. Met behulp van gezichtscodering bracht het onderzoek de emotionele reacties van consumenten in kaart op digitale advertenties in de advertentietestdatabase van Kantar, om zo te zien hoe je met creatieve middelen meer...
Actueel | 07 maart 2023
07 maart 2023

Beter milieu? Halveer de reclame-emissie!

Misschien niet zo bekend, maar de CO2-footprint van mensen wordt met 32% verhoogd als direct gevolg van reclame. In een wereld waarin het klimaat om actie vraagt, is het duidelijk dat ook de marketingindustrie een belangrijke verantwoordelijkheid heeft. En die industrie kan een positieve rol spelen, met expertise en creativiteit om menselijk gedrag te veranderen....
Onderzoek | 07 maart 2023
07 maart 2023

Meerderheid wil geen aanpassing boeken uit het verleden

Er is veel discussie over. Mag en kan dat zomaar, dat aanpassen van de boeken van Roald Dahl? Sjakie en de chocoladefabriek, Matilda en De Grote Vriendelijke Reus hertaald met het oog op ‘gevaren’ en veranderende tijden? PanelWizard vroeg zich af wat de Nederlander hiervan vindt. Die vindt het maar niks. Uit het online marktonderzoek...
Actueel | 02 maart 2023
02 maart 2023

Maatregelen tegen greenwashing in de maak

In Engeland zou greenwashing binnenkort wel eens kunnen leiden tot ingrijpen van de Advertising Standards Authority. Nieuwe wet- en regelgeving moet ervoor zorgen dat bedrijven die zich aan greenwashing schuldig maken een boete krijgen. Het doen van ongefundeerde claims die in strijd zijn met de consumentenwetgeving kan binnenkort worden bestraft met boetes tot 10% van...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Europa bezuinigt op levensonderhoud

Consumenten in verschillende Europese landen verwachten de komende drie maanden te bezuinigen op de kosten van levensonderhoud volgens een enquête uitgevoerd door Savanta. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Een op de vijf heeft de uitgaven al verlaagd. Een minderheid van 15% zegt zich niet te laten beïnvloeden door de...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Creatieve en effectieve advertenties leveren vier keer meer winst op

Om de impact van de creatieve kwaliteit op belangrijke merk-kpi's te analyseren, koppelden Kantar en Warc in een onderzoek de data van ongeveer 450 advertenties, afkomstig uit Kantar's Link advertentietestdatabase, met de Return on Marketing Investment (ROM)-winstcijfers van 1.100 wereldwijde effectiviteitscasestudies van WARC. De analyse laat zien dat de meest creatieve en effectieve advertenties meer...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Stikstof is splijtzwam bij komende PS-verkiezingen

Stikstof ontwikkelt zich tot een splijtzwam bij de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten, maar stikstof betekent voor veel kiezers iets anders. Er is in het land grote verdeeldheid over de vraag of het kabinet strengere of minder strenge maatregelen moet nemen, maar wat de huidige kabinetsplannen precies zijn, daar bestaat veel verwarring (of wantrouwen)...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Global Trends 2023 – weinig vertrouwen in overheid en bedrijven

Ipsos publiceerde onlangs Global Trends 2023. Het rapport signaleert een onrustige tijd die ook nog wel even aanhoudt. Een fors gedeelte van de wereldwijde respondenten zegt weinig heil te verwachten van overheden en bedrijven. Minder dan de helft (36%) gelooft dat een nationale overheid hen kan helpen en 45% verwacht op de lange termijn weinig...
Onderzoek | 28 februari 2023
28 februari 2023

Uitgavenpatroon veranderd door gestegen kosten

Stijgende energieprijzen, risico op gastekorten en hoge inflatie wakkerden het idee aan dat de economische groei afzwakt. Er is nog geen officiële recessie vastgesteld, maar Nederland bereidt zich er al een tijdje op voor. Hoe doet Nederland dat? Uit de derde meting van de Recessie Monitor van Markteffect blijkt dat Nederlanders hun bestedingspatroon hebben aangepast...
Actueel | 23 februari 2023
23 februari 2023

EFAMRO Moodindicator 2022 Q4: revenues either higher or the same in 2023

In Q4 of 2022 EFAMRO conducted a new wave of the EFAMRO Moodindicator. Research agencies, that are members of their national trade association, were asked about the business outlook from the perspective of both their own organisation and their domestic market. In this wave, respondents from 11 European countries participated. The top line results are:...
Onderzoek | 23 februari 2023
23 februari 2023

Helft Nederlanders geeft geboortedatum in ruil voor korting

Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid zijn of haar geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van acht onderzochte landen wereldwijd. Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands...
Actueel | 23 februari 2023
23 februari 2023

Datakluis wil 50 miljoen van Groeifonds overheid

Adformatie meldt dat de Stichting Nederlandse Datakluis een aanvraag heeft ingediend van 50 miljoen euro bij Het Nationaal Groeifonds van de Rijksoverheid. Het Groeifonds heeft dit jaar al vijf miljard euro verdeeld en een volgende verdeelronde volgt in juli van dit jaar. De Stichting Nederlandse Datakluis is een initiatief van NPO, RTL, Talpa, DPG Media en...

Ook de laatste bytes ontvangen?