Onderzoek | 21 februari 2023
3,3 miljoen huishoudens in de kou
De torenhoge gas- en energieprijzen waren voor 2,9 miljoen Nederlandse huishoudens reden om de woning te verduurzamen. Ruim drie miljoen huishoudens in Nederland laten de verwarming uit en 72% van de Nederlanders houdt hun gas- en energieverbruik nauwlettend in de gaten. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen van Multiscope. De hoge gas- en energieprijs van de...
Onderzoek | 21 februari 2023
Tweede baan wordt gewoon – vooral bij Gen Z
Kantar publiceerde onlangs het rapport Connecting with the workforce waaruit blijkt dat 30% van de beroepsbevolking een tweede baan heeft vanwege financiële zorgen - of het nu gaat om het verminderen van onzekerheid (49%) of om te voldoen aan de huidige financiële behoeften (34%). De studie van Kantar omvatte 10.000 mensen in 10 landen. Volgens...
Onderzoek | 21 februari 2023
Reclame voor (online) gokken verdeelt de generaties
Sinds 1 oktober 2021 is online gokken (onder strikte voorwaarden) legaal in Nederland. Op dit moment zijn er 18 online casino’s met een licentie. DPG Grow onderzocht hoe Nederlanders aankijken aan tegen kansspelen in het algemeen en online gokken in het bijzonder. De meningen lopen uiteen en een mediaverbod is in zicht. Het onderzoek, uitgevoerd...
Actueel | 14 februari 2023
ChatGPT in de wetenschap – vijf aandachtspunten
Een chatbot die alle mogelijke vragen kan beantwoorden – sinds de lancering afgelopen november is ChatGPT een hit. Dit type AI heeft grote gevolgen heeft voor de wetenschap, stellen onderzoekers van de UvA en Amsterdam UMC in het tijdschrift Nature. Ze presenteren vijf aandachtspunten bij het gebruik van ChatGPT in wetenschappelijk onderzoek. De gevolgen van...
Actueel | 09 februari 2023
ChatGPT langs de innovatiemeetlat
ChatGPT opent bij zowel communicatieprofessionals als consumenten de ogen hoe ver AI al is. Stel een willekeurige vraag en je krijgt ‘real time’ een geloofwaardig menselijk antwoord. AI creëert hiermee een intelligente chatbot die denkt en zich lijkt te gedragen als een mens. Wat is de waarde van ChatGPT voor merkdenken. Paul Ketelaar schreef er...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 09 februari 2023
FD en BNR onderzoeken impact radio, livestream en podcasts
FD Mediagroep heeft samen met BNR het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd waarin ook podcasts als advertentiemedium worden meegenomen. Samen met Brand Metrics is een methode ontwikkeld om inzicht te krijgen in de effecten van radio, livestream en podcasts op merk-KPI’s, zoals merklift, merkherkenning, merkoverweging en merkvoorkeur. Aanleiding voor het onderzoek zijn de recente veranderingen in...
Onderzoek | 09 februari 2023
Is investeren in radiocommercials de moeite waard?
De werking van radiocommercial zijn lang een mysterie geweest voor marketeers en reclamemakers. Het visuele element ontbreekt, dus hoe weten we nu of iemand echt luistert naar radiocommercials? En wat gebeurt er als iemand niet goed luistert? Is investeren in deze media dan wel de moeite waard? Neurensics deed onderzoek. Omdat de onbewuste verwerking van...
Actueel | 07 februari 2023
PIM Trendrapport 2022 – Gelijkwaardigheid is meer dan zetten van diversiteitsvinkjes
Het jaarlijkse Trendrapport in opdracht van Platform Innovatie in Marketing stelt dat diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid noodzakelijk zijn, maar dat veel bedrijven blijven steken in het ‘zetten van diversiteitsvinkjes’. Het onderzoek was in handen van onafhankelijk creatief strateeg Nadine Ridder: ‘Het gaat niet alleen over een nieuwe vorm van communiceren. Het gaat over de hele...
Actueel | 07 februari 2023
Audiomarkt overgestapt op nieuwe meetmethode
Begin van de maand werd de resultaten van het volledig vernieuwde NMO-luisteronderzoek gepubliceerd. De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+-app van Ipsos. Daarmee gaat de wens van adverteerders, mediabureaus en publishers in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve meting. De luistertijd is in de nieuwe meting wel drastisch verminderd. En...
Onderzoek | 07 februari 2023
SKO Jaarrapport 2022 – minder live TV-kijken en meer uitgesteld
De Stichting Kijkonderzoek zet in het onlangs verschenen Jaarrapport 2022 de belangrijkste cijfers over het TV-kijkgedrag van het afgelopen jaar op een rij. De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten) en dat is 16 minuten minder dan in 2021. Maar het percentage uitgesteld kijken binnen...
Onderzoek | 02 februari 2023
Twitter op zijn retour, groei TikTok en Snapchat
Steeds meer Nederlanders keren Twitter de rug toe. Het gebruik nam in een jaar tijd met 13% af. Relatief veel vrouwen, hoogopgeleiden en jongeren zijn gestopt met Twitter. Ook Facebook scoort minder. Dat blijkt uit onderzoek onder 7000 Nederlanders door Newcom. Van alle sociale media daalde het gebruik van Twitter het sterkst: van 3,5 miljoen...
Onderzoek | 02 februari 2023
Minder podcasts beluisterd, maar meer bereidheid ervoor te betalen
Uit de achtste meting van de Markteffect Podcast Monitor van Markteffect blijkt dat 46% van de respondenten (wel eens) naar podcasts luistert, iets minder dan in mei 2022 (49%). Net als in de vorige meting is er te zien dat hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten het vaakst luisteren. Voornaamste redenen: ontspanning (59%) en...