Onderzoek | 02 februari 2023
02 februari 2023

Waarom merken uit de buurt van ‘grijze inhoud’ moeten blijven

Aankoopintentie en zoekintentie worden negatief beïnvloed door zogenaamde 'grijze inhoud', volgens een onderzoek van media-intelligencebureau Magna (IPG Mediabrands). Maar wat is die grijze inhoud? Dat is inhoud die niet overeenkomst met merkwaarden. Magna deed onderzoek onder zo’n 6000 reguliere YouTube-gebruikers in het VK, de VS en Australië. Daaruit bleek dat, terecht of onterecht, merken die...
Onderzoek | 02 februari 2023
02 februari 2023

Minder tijd online, maar meer op social media

Het online gedrag verandert continu: wereldwijd maken mensen minder gebruik van internet in algemene zin, maar ze zitten juist meer op sociale media. Dat blijkt uit Digital 2023, een onderzoek naar sociale media en digitale trends van We Are Social en Meltwater. Het onderzoek wijst ook uit dat mensen meer doelgericht internet gebruiken, met een...
Onderzoek | 31 januari 2023
31 januari 2023

Trends in digitale media: veel gebruikt, weinig vertrouwen

De gemiddelde gebruiksduur van veel online platformen laat een stijging zien, waarmee ze steeds meer verankerd zijn in het dagelijks leven van de Nederlandse consument. Dat geldt zowel voor uitgesteld kijken en vooruitkijken als voor het streamen van video en muziek. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert...
Onderzoek | 26 januari 2023
26 januari 2023

InSites Consulting noemt 12 trends voor een betekenisvolle wereld

Een nieuw consumentenonderzoek van InSites Consulting identificeert 12 trends die weerspiegelen wat voor mensen belangrijk is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken. Het rapport stelt dat 2023 het moment is voor culturele en ecologische transitie, en het gaat dieper in op de collectieve wens om de wereld rondom ons te herscheppen. Het rapport is...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Technologie als boost voor creativiteit, communities en dataprivacy

In een tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023-rapport. Het Accenture Life Trends-rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten,...
Onderzoek | 24 januari 2023
24 januari 2023

We staan positief in het leven, maar zijn pessimistisch over de toekomst

Nederlanders zijn uitgesproken over de samenleving: het merendeel van de Nederlanders ziet de toekomst van het land somber in. Desondanks staat men positief in het leven en zijn meer mensen optimistisch dan pessimistisch over hun persoonlijke toekomst. Dat blijkt uit het grootschalige doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Welke AI-trends zijn van invloed op marktonderzoek?

Volgens onderzoek maakt 37% van de bedrijven al gebruik van AI in hun bedrijfsvoering. Het integreren van AI in bedrijfsprocessen heeft plaatsgemaakt voor stroomlijning van de activiteiten: van het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het uitvoeren van grondig marktonderzoek tot het uitvoeren van complexe geautomatiseerde taken. In een artikel van Lucy Manole op Greenbook zet...
Actueel | 17 januari 2023
17 januari 2023

Blauw Research lanceert nieuw label voor UX-onderzoek: yourUX

Onderzoeksbureau Blauw Research lanceert een nieuw label, genaamd yourUX. Met deze lancering wil Blauw opdrachtgevers beter en sneller helpen bij user experience (UX) onderzoek. Voor Blauw is het lanceren van yourUX een logisch gevolg van de groei die het bedrijf de laatste jaren heeft doorgemaakt én de ontwikkelingen in de markt. Jos Vink, CEO van...
Onderzoek | 17 januari 2023
17 januari 2023

Goede voornemens terug van weggeweest

De feestdagen zijn voorbij, het nieuwe jaar is begonnen. En met de goede voornemens is ook een begin gemaakt, of niet. Het maken van voornemens is een al lang bestaande traditie voor veel Nederlanders. Ze waren even weg in de tijd van de coronabeperkingen maar ze lijken terug van weggeweest. Natascha Schippers en Mara Huiskes...
Onderzoek | 12 januari 2023
12 januari 2023

Als de prijzen stijgen, vindt Gen Z wel een uitweg

In vervolg op de Price Inflation Study van DVJ Insights, dat in november vorig jaar uitkwam, rees bij het bureau de vraag hoe het precies zit met het koopgedrag van Gen Z. Wordt deze generatie geraakt door de huidige economische omstandigheden? Heeft Gen Z andere gevoelens en emoties bij de voortdurende inflatie en wat doet...
Onderzoek | 12 januari 2023
12 januari 2023

Effecten van merksponsoring in muziekvideo’s

Regelmatig verschijnen er bij SWOCC blogs over sponsorvermeldingen maar nog niet eerder was er eentje over sponsorvermeldingen in muziekvideo’s of clips. Voorbeeld: de clip van Justin Bieber voor What do you mean waarin duidelijk zijn Calvin Klein-onderbroek is te zien. Wat zijn de effecten van sponsoruitingen op jongeren en op hun reclamekennis? Hoe kijken zij...
Actueel | 22 december 2022
22 december 2022

Albert Heijn scoort met emotionele commercial

Kerst is heel nabij. En dat-ie eraan kwam hebben we kunnen merken aan de commercials op tv. De supermarkten waren er snel bij. Volgens ongeschreven traditie gebruiken de merken een emotionele verhaallijn en bedelven die in kerstsfeer. Validators testte dit jaar niet alleen de emotionele effectpotentie, maar nam als ‘piek op de kerstboom’ ook de...

Ook de laatste bytes ontvangen?