Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Stevige opmars digitale reclamefolder

Nederlanders lezen graag reclamefolders. De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels volwassen geworden met 9,3 miljoen lezers, een verdubbeling ten opzichte van 2018. Het lijkt daarom een kwestie...
Onderzoek | 01 december 2022
01 december 2022

Installatie eigen laadpaal zorgt voor frustratie

De installatie van een eigen laadpaal zorgt bij 48% van de elektrische autorijders voor de nodige frustratie. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, in opdracht van Blue Current. De levertijd en technische vragen vooraf vormen ook een struikelblok. Toch is een eigen laadpaal bij een groot deel (44%) van de toekomstige gebruikers gewenst. Een heldere...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

Consumententrend 2023 – meer menselijk contact

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt. Uit het onderzoek komen drie focusgebieden naar voren die een positief...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

Kwart kenniswerkers vindt werkomgeving kantoor verslechterd sinds corona

Ruim een derde (36%) van de kenniswerkers in Nederland zegt dat de werkomgeving op kantoor veranderd is in vergelijking met die van voor corona. Bijna een kwart (22%) vindt zelfs dat deze verslechterd is. Tegelijkertijd vindt 43% van de kenniswerkers die wel eens thuis werken dat die omgeving juist verbeterd is vergeleken met de periode...
Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

Europese data- en insightssector vreest gevolgen inflatie en recessie

Efamro, de European Federation of Market Research Associations, publiceerde afgelopen maand de verwachtingen van de landelijke organisaties voor 2023. Wat verwachten ze aan omzetontwikkeling en kosten in de data- en insightsindustrie? Algemeen teneur: op dit moment is er nog een stabiele markt, maar er zijn wel zorgen over de toenemende inflatie en de verwachte recessie,...
Onderzoek | 17 november 2022
17 november 2022

2023: van Y2K fashion tot analoge gadgets en AI-kunst

Veilingsite Catawiki en Ipsos maakten een trendrapport voor 2023. Op basis van uitgebreid kwalitatief onderzoek, wordt voorspeld wat we in volgend jaar kunnen verwachten op het gebied van kunst, mode, design, interieur, luxe items en verzamelobjecten. Gehuld in flamboyante kleding zetten we ons aan bordspellen. Nostalgie naar het jaar 2000 en zoeken naar nieuwe verhalen...
Actueel | 17 november 2022
17 november 2022

Consumententrends 2023 – identiteit, beleving, krappe beurs en een goed humeur

Op gwi.com schrijft Jason Manders over wereldwijde trends die het consumentenlandschap van 2023 zullen vormgeven. Hij doet dat aan de hand van het GWI-onderzoek Connecting the dots. We vatten zijn voornaamste bevindingen samen, onder het motto ‘De consument is niet langer gids voor merken en producten'. Tussen 2013 en 2017 nam de tijd die we...
Actueel | 10 november 2022
10 november 2022

Hoe word je duurzamer in een onbetaalbare wereld?

Duurzamer handelen en leven staat nog steeds hoog op de agenda voor veel merken en consumenten in Europa. Het onderwerp is overal aanwezig – denk maar aan de vele klimaatprotesten, maar ook aan de hittegolven en overstromingen. Ook de economie staat onder druk: bedrijven en consumenten zien zich genoodzaakt om harde beslissingen te nemen. InSites...
Onderzoek | 10 november 2022
10 november 2022

Privézaken afhandelen onder werktijd – we doen het bijna allemaal

De werk-privé-balans is een veelbesproken onderwerp, vooral rond de impact van de recessie op medewerkers. De werkdruk is hoog en er zijn veel personeelstekorten. Bovendien letten mensen door de inflatie extra op hun uitgaven. Wat betekent ‘privé’ voor de productiviteit op de werkplek? Multiscope deed onderzoek, in opdracht van SD Worx. Negen op de tien...
Actueel | 08 november 2022
08 november 2022

Marketeers, haastige spoed maar dan goed

Binnen het ‘The Future of Insights’-programma van Ipsos werden de afgelopen tijd rondetafelgesprekken gevoerd met senior insights professionals uit Nederland. Daaruit kwam naar voren dat sneller en geautomatiseerd onderzoek nog verder een vlucht zal nemen in de komende jaren. Het is geen kwestie meer van weken of dagen voordat marketeers antwoorden uit onderzoek verwachten, maar...
Onderzoek | 03 november 2022
03 november 2022

Duurzaam denken wordt (langzaamaan) duurzaam doen

Nederlanders denken overwegend nog steeds duurzaam: ze maken zich zorgen over de opwarming van de aarde, zijn pessimistisch voor de toekomst en vinden dat de overheid maatregelen moet nemen om klimaatverandering tegen te gaan. I&O Research deed onderzoek en ziet in vergelijking met voorjaar 2019 en 2020 slechts enkele, kleine verschillen verschillen in het denken. Maar…...
Onderzoek | 03 november 2022
03 november 2022

Nederlanders staan open voor diversiteit in hun vriendschappen

In Nederland hebben we gemiddeld vier goede vrienden die dicht bij ons staan. Hoewel die vrienden onderling veel overeenkomsten vertonen, staat bijna iedereen open voor meer diversiteit in hun bredere vriendenkring. Dat blijkt uit het Vriendschapsonderzoek 2022, uitgevoerd door Direct Research in opdracht van Stichting Vier de Vriendschap. Volgens stichting Vier de Vriendschap is het...

Ook de laatste bytes ontvangen?