Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Populair, maar alleen onder voorwaarden

Mensen voelen zich graag uniek, maar tegelijkertijd hebben ze ook de natuurlijke neiging om zich in houding en gedrag te conformeren aan wat andere mensen vinden en denken. Marketeers kennen dat principe, en daarom laten ze graag informatie zien over wat anderen vinden van producten: tevreden gebruikers, enthousiaste kopers, grote aantallen bezoekers. Onderzoek laat zien...
Actueel | 09 mei 2023
09 mei 2023

Negen op de tien werkgevers heeft personeelstekort

Werkgevers trekken alle registers open om nieuw personeel aan te trekken en zittend personeel te behouden. Ze zetten vooral financiële middelen in. Daarvan is de aanbrengpremie de meest gebruikte. Werkgevers maken zich grote zorgen over de gevolgen van de onderlinge concurrentie om personeel. Dat blijkt uit het onderzoek ′Vissen in een steeds legere vijver’ van...
Actueel | 04 mei 2023
04 mei 2023

Social media en de invloed op eet- en koopgedrag van kinderen

Stel je voor dat je onderzoek doet, de resultaten doorvertaalt in videomateriaal en zo de wereld een stukje mooier probeert te maken. Klinkt ingewikkeld? Is het niet. Door een research community in te zetten, maakte Ruigrok inzichtelijk hoe influencers en advertenties kinderen en jongeren al op jonge leeftijd beïnvloeden in hun eet- en koopgedrag. Op...
Onderzoek | 02 mei 2023
02 mei 2023

Dalend enthousiasme over werk en werkgever

Voor het eerst in een paar jaar is het aantal promoters gedaald bij Nederlandse bedrijven: van 31% in 2022 naar 27% in 2023. Minder promoters betekent minder enthousiaste medewerkers die hun werkgever zouden aanbevelen bij anderen. Opvallend is dat de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse werknemers juist iets is gestegen: 7,5 in 2023 tegenover 7,4 in...
Onderzoek | 20 april 2023
20 april 2023

Consument wil beter begrepen worden door chatbots en spraakassistenten

Steeds vaker komt de consument in aanraking met digitale assistenten, zoals een chatbot op een website of een spraakassistent in een contactcenter. Hoewel consumenten openstaan voor geautomatiseerd klantcontact, voelen velen zich niet altijd goed begrepen of behandeld. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch en Y.digital in samenwerking met o.a. de...
Onderzoek | 20 april 2023
20 april 2023

Stagnatie klantloyaliteit in B2B

Voor het eerst in jaren stagneert de NPS binnen B2B. Sinds 2016 vertoonde de ‘klantenthousiasme-graadmeter’ juist een stijgende lijn: van gemiddeld +7 naar +16 het afgelopen jaar. Nu staat hij op 15. In praktijk betekent dat gemiddeld minder promoters die klanten aanbevelen bij anderen en meer klanten die overstappen. De gemiddelde klanttevredenheid bedraagt 7,9. Dat...
Actueel | 18 april 2023
18 april 2023

Alles wat je altijd wilde weten over ChatGPT (maar niet durfde vragen)

Op de site van GWI neemt Stephanie Harlow de lezer mee in de grote voordelen en even grote angsten rond ChatGPT. U weet wel: de AI-chatbot die met behulp van machine learning vragen kan beantwoorden, codes kan schrijven, recepten kan bedenken, data kan analyseren en ideeën genereren. Harlow zet de vele facetten van ChatGPT op...
Onderzoek | 13 april 2023
13 april 2023

Zorgmedewerkers komen niet aan voldoende slaap toe

Miles Research voert samen met PGGM&CO continue onderzoek uit onder medewerkers in de zorg. Zo krijgen wekelijks duizenden medewerkers in de zorg- en welzijnssector de vraag hoe het gaat met hun fitheid. Zorgorganisaties kunnen deze resultaten vervolgens vergelijken met de fitheid van hun eigen medewerkers. In de laatste meting is te zien dat vooral de...
Actueel | 11 april 2023
11 april 2023

SMART Talk Lente 2023

Op 23 maart 2023 vond de SMART Talk ‘Podcasts en jongeren’ plaats in het kantoor van Direct Research in hartje Amsterdam. In deze prachtige locatie ging het evenement van start, onder het genot van een op-en-top Franse pain au chocolat. En er waren twee sprekers: Bart Massa van Validators en Eline Zwinkels van MediaTest. Aan...
Onderzoek | 06 april 2023
06 april 2023

‘Bedwing de bling’ – kinderen en de advertentieverleiding

Eind maart vond de Week van het geld plaats, met als thema ‘Bedwing de bling’. Actueel, want we zien allemaal de voortdurende stroom advertenties op de smartphone, met telkens weer die hippe sneakers die voorbijkomen of dat mooie jack waarop je 10% korting krijgt als je de naam van de influencer noemt. CHOICE deed onderzoek...
Onderzoek | 04 april 2023
04 april 2023

Audio versterkt mentale beschikbaarheid FMCG-merk

Radio als onderdeel van een krachtige crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dat blijkt uit effectonderzoek door DVJ Insights voor het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk....
Onderzoek | 30 maart 2023
30 maart 2023

Brede acceptatie non-binaire mensen, maar minder steun voor genderneutrale opvoeding

De acceptatie van non-binaire personen neemt toe. Uit internationaal onderzoek van Motivaction (in opdracht van Mastercard) blijkt dat die acceptatie vooral geldt voor individuen die zich als non-binair identificeren. Tegelijkertijd is het voor een aanzienlijke groep een brug te ver om genderverschillen minder te benadrukken. Kort gezegd: het is oké om non-binair te zijn, maar...

Ook de laatste bytes ontvangen?