Onderzoek | 30 mei 2023
30 mei 2023

Twee derde Nederlanders maakt zich zorgen over kunstmatige intelligentie

Ondanks dat 68% van de Nederlanders neutraal of positief tegenover kunstmatige intelligentie staat, maken mensen zich ook zorgen. Zo zegt 63% van de bevolking zich druk te maken over het verlies van menselijke controle in het nemen van belangrijke beslissingen. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce. Specifiek verlies van menselijke controle bij belangrijke beslissingen –...
Actueel | 30 mei 2023
30 mei 2023

AI, en hoe te overleven als onderzoeker

Technologische doorbraken als GPT-4 en ChatGPT beheersen het nieuws - en het vak. Vormen deze slimme AI-tools een bedreiging voor het bestaan van de onderzoeksexpert? Stephen Phillips, algemeen directeur van Zappi schreef er voor Greenbook een artikel over. Ooit definieerde managementconsultant Peter Drucker in de jaren vijftig een kenniswerker als iemand die ‘theoretische en analytische...
Onderzoek | 25 mei 2023
25 mei 2023

Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag

Uit ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen, vooral onder Gen Z en millennials. Meer dan twee derde van de Nederlandse socialmediagebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media. Social media spelen een steeds...
Onderzoek | 25 mei 2023
25 mei 2023

Nederland gaat voor groen

Steeds meer Nederlanders zijn zich bewust van hun impact op het milieu. Bijna de helft past zijn leefstijl al aan voor een duurzamer bestaan. Mensen die in een dorp wonen lopen hierin voor op stedelingen. Jongeren voelen zich vaker schuldig over hun consumptiegedrag dan ouderen, terwijl het vooral ouderen zijn die duurzaam leven. Dat blijkt...
Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Voorzichtig zijn met claims over duurzaamheid

Producten worden steeds vaker verpakt in duurzamere verpakkingen, zoals melk in bruine kartonnen pakken. Dit maakt het product zelf niet per se duurzamer – de melk in het pak is niet veranderd. Door de duurzaamheid van de verpakking te benadrukken, maken merken daardoor wellicht een grotere duurzaamheidsclaim dan ze kunnen waarmaken. Sophie Boerman schreef er...
Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Veerkracht Nederlandse beroepsbevolking niet slecht, maar kan beter

De gemiddelde veerkrachtscore van werkend Nederland is een 7,4. Geen slecht cijfer, maar nog wel verwijderd van een minimale gewenste score van 7,8. Het laat zien dat Nederlandse medewerkers over het algemeen beschikken over een redelijke veerkracht. Werknemers in de bouw en het onderwijs zijn het meest veerkrachtig. Dat blijkt uit onderzoek van Team Heartbeats...
Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Feyenoord én PSV populairder dan Ajax

Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Validators introduceert Creative Testing Platform op MIE’23

Tijdens het Marketing Information Event (MIE) op 9 en 10 mei introduceerde Validators het label Creative Testing Platform. Het platform bestaat uit vijf unieke tools die aan iedereen beschikbaar worden gesteld. Met het platform kunnen creaties worden getest, met ondersteuning door experts. Onder het motto ‘democratizing the data’ introduceert Validators een nieuwe manier van werken...
Onderzoek | 16 mei 2023
16 mei 2023

Merken die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen presteren beter

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Iets goeds doen voor de samenleving, investeren in de gemeenschap, milieuvriendelijkere producten maken en goed voor werknemers zorgen – voor veel bedrijven en merken is het van belang. De jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights richtte zich dit jaar speciaal op MVO. Wat vinden consumenten belangrijk bij...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

‘De technologie is er en de data ook. Nu nog de eigen mindset’

De openingskeynote van het MIE, afgelopen dinsdag, was in handen van Charida Dorder die sprak over ChatGPT. De populariteit van de tool neemt grote vormen aan, net zoals het aantal vragen over wat je ermee kunt. Genoeg reden om nog even met Charida Dorder na praten. ‘Het grootste probleem bij de implementatie van AI is...
Onderzoek | 11 mei 2023
11 mei 2023

‘Bedrijven die AI omarmen presteren aanzienlijk beter’

AI wordt door bedrijven gezien als de sleutel tot operationele veerkracht en concurrentievoordeel, zo blijkt uit onderzoek van Accenture. Uit Reinventing Enterprise Operations komt naar voren dat 73% van de bedrijven AI als een essentiële investering, terwijl 90% van de leidinggevenden AI toepast om hun bedrijven wendbaarder te maken in een dynamische markt. In het...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Human8 over vier trends in de voedings- en drankensector

In een tijd waarin mensen nadenken over wat belangrijk is, is het nog belangrijker te onderzoeken hoe mensen en gemeenschappen meer betekenis aan hun leven willen geven, en hoe merken daarin een rol kunnen spelen. In het What Matters 2023-rapport van Human8 worden 12 verschuivingen in menselijke behoeften gesignaleerd die helpen begrijpen wat ons te...

Ook de laatste bytes ontvangen?