Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

CMO’s worstelen met data-ethiek

De World Federation of Advertisers (WFA) deed onderzoek naar het probleem dat marketeers hebben met de regelgeving rond datagestuurde marketing, en dan gaat het natuurlijk over privacy en ethiek. De meerderheid van de CMO’s bij multinationals hecht belang aan een ethische benadering van data, maar de helft weet niet wat dit betekent voor de praktijk...
Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Zorgen Nederlanders over online veiligheid nemen af

Ruim de helft (54%) van de Nederlanders maakt zich (minstens) enige zorgen over de eigen online veiligheid in de thuissituatie. In 2021 was dit nog 61%. Het aandeel dat zich (zeer) weinig zorgen maakt neemt toe van 38% naar 45%. Dat blijkt uit het jaarlijkse Cybersecurity onderzoek Veilig Online 2022 dat I&O Research uitvoerde in...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

‘Als je bezig bent met data, is privacy een hygiënefactor’

Kevin Swelsen Terecht dat er veel ophef is over privacy en het gebruik van data. Bedrijven houden zich te vaak niet aan de regels, óók de grote e-commercespelers niet – zegt Kevin Swelsen, specialist in Digital Analytics. Op het MIE (21 september, 11.15 uur) vertelt hij welke ontwikkelingen er spelen. Freelance specialist Kevin Swelsen heeft...
Onderzoek | 08 september 2022
08 september 2022

ACM wil aanpassing Data Act om clouddiensten te combineren

Uit een marktstudie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat het voor gebruikers van zakelijke clouddiensten moeilijk is om van aanbieder te wisselen of clouddiensten van verschillende aanbieders te combineren. In de ontwerpversie van de Data Act worden al veranderingen aangekondigd, maar de ACM wil verder gaan zodat combinatie van clouddiensten makkelijker wordt....
Actueel | 06 september 2022
06 september 2022

Helft marketingsector bereidt zich niet voor op cookieloze toekomst

Hoewel strengere wetgeving en cookiebeleid vanuit webbrowsers marketingactiviteiten steeds meer beperken, verwacht slechts de helft (55%) van de data-driven marketingsector het komende jaar actie te ondernemen om dit probleem het hoofd te bieden. Dat blijkt uit de tweede editie van de DDMA Barometer 2022. Diana Janssen, directeur DDMA, zegt over de onderzoeksresultaten: ‘Met strengere wetgeving...
Actueel | 30 augustus 2022
30 augustus 2022

Ruigrok NetPanel behaalt ISO 27701-certificaat

Er is steeds meer aandacht voor privacy, ook in de wereld van marktonderzoek. Terecht, want deelnemers aan onderzoek maken de business. Ruigrok NetPanel zette de aandacht om in praktijk want het bureau heeft nu een ISO 27701-certificaat behaald. Dat betekent dat ze zorgvuldig omgaan met de privacy en de privacyrechten van respondenten, klanten, leveranciers en...
Actueel | 30 augustus 2022
30 augustus 2022

Google houdt 39 soorten privégegevens bij

Gevolgd worden door grote techbedrijven is niet nieuw. We worden voortdurend in de gaten gehouden en onze gegevens worden verzameld zonder ons medeweten of toestemming. Maar welk bedrijf verzamelt de meeste gegevens? Volgens een analyse van StockApps.com van Google, Twitter, Apple, Amazon en Facebook is dat Google. Dat verzamelt 39 datapunten van zijn gebruikers. De...
Onderzoek | 25 augustus 2022
25 augustus 2022

Kwart Nederlanders vindt privacy belangrijker dan nationale veiligheid

Een kwart van de Nederlanders vindt de eigen privacy belangrijker dan de nationale veiligheid. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten, uitgevoerd door Panelwizard. Desondanks vindt twee derde van de respondenten het geen probleem dat inlichtingendiensten persoonlijke gegevens verzamelen als dit de nationale veiligheid ten goede komt. Vooral mannen hechten waarde aan de bescherming van hun...
Actueel | 23 augustus 2022
23 augustus 2022

Een digitale wallet voor elke Europese burger

In een brief aan de Tweede Kamer informeerde de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Alexandra van Huffelen, het parlement over de voortgang van het ‘Europese Digitale Identiteit raamwerk’ (EDI). Uitgangspunt van de EDI is dat burgers in de digitale wereld autonoom kunnen zijn en zelf kunnen beschikken over hun eigen data en identiteit. Daarom...
Actueel | 18 augustus 2022
18 augustus 2022

Kabinet: iedereen blijft baas over eigen persoonsgegevens

Als het aan het kabinet ligt wordt hergebruik van persoonsgegevens in openbare registers verboden. Als hiervan wordt afgeweken moet dat wettelijk worden vastgelegd. Het wetsvoorstel dat dit regelt ligt voor advies bij de Raad van State. Deze week berichtten wij al over een advies van de Autoriteit Persoonsgegevens dat hergebruik afwees. Het doel van de wijziging...
Actueel | 16 augustus 2022
16 augustus 2022

AP wil grenzen aan hergebruik persoonsgegevens uit overheidsdata

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseert het voorstel voor een wijziging van de Wet hergebruik van overheidsinformatie aan te passen. Het voorstel moedigt overheidsinstellingen aan om overheidsdata, inclusief persoonsgegevens, beschikbaar te stellen voor hergebruik. Dat stelt volgens AP onvoldoende grenzen, met als risico dat gegevens worden gedeeld zonder toestemming of medeweten van personen. Het wetsvoorstel moet...
Onderzoek | 09 augustus 2022
09 augustus 2022

Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang

Meer dan de helft (56%) van de Nederlandse consumenten (en 64% van de Europese consumenten) weet niet wie toegang heeft tot hun persoonsgegevens en hoe die worden gebruikt. Toch staat de meerderheid nog steeds open voor digitale vooruitgang: 59% van de respondenten (60% in Europa) is ervan overtuigd dat technologie kan bijdragen aan de digitale...

Ook de laatste bytes ontvangen?