Actueel | 20 oktober 2021
20 oktober 2021

Klachten over cookiebanners ingediend bij Europese toezichthouders

Deze zomer heeft NOYB, de organisatie van privacyactivist Max Schrems, 422 formele klachten ingediend bij verschillende toezichthouders in Europa. Nadat eind mei een schriftelijke waarschuwing naar meer dan 500 bedrijven was gestuurd, werd 42% van alle overtredingen binnen 30 dagen verholpen. Maar veel bedrijven hebben niet de aanbevelingen opgevolgd. NOYB is de cookiebanners op het...
Onderzoek | 18 oktober 2021
18 oktober 2021

Trendonderzoek: What’s Happening Finance 2021

De behoeften van consumenten op het gebied van financiële dienstverlening zijn flink in beweging. Nieuwe financiële producten en diensten worden gemeengoed, bijvoorbeeld het bevestigen van betalingen met je vingerafdruk of face-id. In What’s Happening Finance 2021 geeft Ruigrok/Netpanel inzicht in de ontwikkelingen. In het rapport What’s Happening Finance 2021 worden vier hoofdthema’s onderscheiden: betalen, beleggen,...
Onderzoek | 30 september 2021
30 september 2021

Graag een Ministerie van Digitale Zaken

Nederlanders hebben een sterke voorkeur voor een Minister van Digitale Zaken: 39% wil dat een digitale bewindspersoon wordt toegevoegd aan het kabinet, terwijl 23% van mening is dat dit niet nodig is. Dit blijkt uit onderzoek van banenplatform Honeypot, uitgevoerd door PanelWizard Direct. Bovendien vindt meer dan de helft van de Nederlanders (51%) dat er...
Actueel | 29 september 2021
29 september 2021

Bedrijven bundelen krachten tegen hackers

Het Financieel Dagblad meldt dat Nederlandse bedrijven op eigen initiatief een waarschuwingssysteem in het leven roepen tegen aanvallen door hackers. Dat is niet alleen ingegeven door veiligheid maar ook omdat de overheid te traag zou handelen, volgens de bedrijven. Het nog te ontwikkelen systeem moet hacks snel kunnen voorkomen. Nu zijn bedrijven afhankelijk van de...
Onderzoek | 13 september 2021
13 september 2021

Verantwoord gebruik data voorwaarde commercieel succes

Het overtreffen van de verwachtingen in dataprotectie is een belangrijke factor in het succes van marketeers, zo blijkt uit een studie van Ipsos. Twee baanbrekende internationale onderzoeken – in opdracht van Google in samenwerking met Ipsos en Boston Consulting Group (BCG) – geven inzicht in de ingewikkelde en vaak tegenstrijdige houding tegenover online privacy. Digitale...
Actueel | 30 augustus 2021
30 augustus 2021

Engeland wil AVG-regels hervormen

De Britse regering is voornemens om af te wijken van sommige onderdelen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Tegelijkertijd werd bekend dat de Nieuw-Zeelandse privacycommissaris John Edwards de volgende Britse informatiecommissaris zou kunnen worden. In een interview met de Telegraph zei staatssecretaris Oliver Dowden dat de rol van informatiecommissaris evenwicht moet brengen tussen het beschermen...
Actueel | 16 augustus 2021
16 augustus 2021

AP publiceert aanbevelingen voor smart cities

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) publiceert aanbevelingen voor de ontwikkeling van zogenoemde smart city-toepassingen. De aanbevelingen zijn bedoeld voor gemeenten die met slimme sensoren en meetapparatuur data in de openbare ruimte verzamelen of dat van plan zijn. In mei en juni schreven we al uitgebreid over de boete die de Autoriteit Persoonsgegevens oplegde aan de gemeente...
Actueel | 30 juni 2021
30 juni 2021

AP publiceert uitgangspunten sterk intern toezicht

De rol van een functionaris gegevensbescherming (FG) is essentieel voor de bescherming van de persoonsgegevens die een organisatie verwerkt. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hoort regelmatig dat FG’s niet of te laat betrokken worden bij plannen waarbij gegevens worden verwerkt, niet de juiste stukken ontvangen of onvoldoende tijd krijgen om te kunnen doen wat er van...
Actueel | 14 juni 2021
14 juni 2021

Nieuw modelcontract voor veilige doorgifte persoonsgegevens

De Europese Commissie (EC) heeft een nieuw modelcontract goedgekeurd dat bedrijven kunnen gebruiken voor de doorgifte van persoonsgegevens vanuit de EU naar landen daarbuiten. Bedrijven die nu al een modelcontract als doorgifte-instrument gebruiken, krijgen in totaal 18 maanden de tijd om hun huidige contracten in lijn te brengen met het nieuwe modelcontract. Door een modelcontract...
Onderzoek | 14 juni 2021
14 juni 2021

Welke gegevens delen we voor gepersonaliseerde advertenties?

Personalisatie is al lang een heilige graal voor marketeers die efficiënt willen verkopen, maar de houding tegenover gebruik van bepaalde informatie is voor iedereen verschillend, volgens een enquête van A Million Ads in de UK. Nieuw onderzoek van creatief bureau A Million Ads wijst uit dat hoewel 61% van de respondenten bereid is om gepersonaliseerde...
Best practices | 10 juni 2021
10 juni 2021

The cookieless era – deel 2

Third-party cookies worden vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80% van de data die in 2021 inzichtelijk zijn, zijn in 2022 niet langer beschikbaar. Arnold Bax van Traffic Builders neemt je in twee blogs mee naar die cookieless era. In dit tweede deel (lees ook deel...
Actueel | 31 mei 2021
31 mei 2021

Passantentellingen wel toegestaan

Afgelopen weken was er de nodige publiciteit over de boete die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft opgelegd aan de gemeente Enschede. We schreven erover in Daily Data Bytes in het artikel 'Wifitracking beboet' van 6 mei jl. Kern van de zaak was dat de AP de manier van passanten tellen ziet als volgen van personen...

Ook de laatste bytes ontvangen?