Grote merken stellen consument teleur
In Nederland voldoen 80 grote merken niet aan de belangrijkste verwachtingen van consumenten. Om relevant te blijven moeten merken meer laten zien wat ze daadwerkelijk doen voor onze samenleving en het klimaat. Dit blijkt uit het Authenticity Gap-onderzoek van Omnicom PR Group. Consumenten maken zich serieus zorgen over de toenemende digitalisering van de samenleving en...
Actueel | 05 januari 2022
Cyberaanvallen verplaatsen zich naar mobiel
Het afgelopen jaar waren er weer veel cyberaanvallen. Wat kunnen we dit jaar verwachten? G DATA CyberDefense waagt zich aan voorspellingen. Trend: malware op mobiele apparaten. Cybercriminelen zullen in 2022 nieuwe tactieken en innovatieve malware bedenken die zich richt op mobiele apparaten. Het afgelopen jaar waren er al meer valse sms-berichten waarin werd gevraagd om...
Onderzoek | 08 december 2021
Digitalisering van de klantbeleving – tussen wet en realiteit
De Hogeschool Utrecht startte in maart 2020 met het onderzoek naar de digitalisering van klantbeleving bij publieke dienstverleners als Belastingdienst, Aegon, RET, Vitens, UWV, Duo, PGGM, Gemeente Utrecht en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In dit artikel komen privacy-paradox en de AVG aan bod. Consumenten vinden het belangrijk dat hun persoonlijke gegevens worden beschermd, maar...
Actueel | 06 december 2021
Duidelijkheid over regels bij import van data uit de EU
Voor sommige organisaties die van buiten de EU direct persoonsgegevens verzamelen van mensen in de EU, is niet altijd duidelijk of zij die persoonsgegevens extra moeten beschermen. Het gaat om bedrijven waarop de AVG direct van toepassing is. De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe richtlijnen ontwikkeld over internationale doorgifte van persoonsgegevens. De EDPB...
Actueel | 06 december 2021
Gezichtsfilter-apps verzamelen onnodig veel data van gebruikers
Apps waarin je gezichtsfilters kunt gebruiken, zoals TikTok, SnapChat, FaceApp en Oldify, verzamelen structureel onnodig veel data van gebruikers. Dit concludeert VPNGids.nl op basis van het privacybeleid van 40 verschillende faceswap- en filter-apps, waaruit blijkt dat 38 apps meer data verzamelen dan nodig is. Wie voor de lol een faceswap-app of filter wil uitproberen, deelt...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 22 november 2021
Europese privacytoezichthouders willen verbod online volgen van mensen
Online adverteren gebaseerd op het volgen van mensen met bijvoorbeeld tracking cookies zou verboden moeten worden. En het opstellen van profielen van kinderen ook. Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een verklaring aan de Europese Commissie. De EDPB schreef de verklaring omdat er nieuwe Europese wetten in...
Actueel | 20 oktober 2021
Klachten over cookiebanners ingediend bij Europese toezichthouders
Deze zomer heeft NOYB, de organisatie van privacyactivist Max Schrems, 422 formele klachten ingediend bij verschillende toezichthouders in Europa. Nadat eind mei een schriftelijke waarschuwing naar meer dan 500 bedrijven was gestuurd, werd 42% van alle overtredingen binnen 30 dagen verholpen. Maar veel bedrijven hebben niet de aanbevelingen opgevolgd. NOYB is de cookiebanners op het...
Onderzoek | 18 oktober 2021
Trendonderzoek: What’s Happening Finance 2021
De behoeften van consumenten op het gebied van financiële dienstverlening zijn flink in beweging. Nieuwe financiële producten en diensten worden gemeengoed, bijvoorbeeld het bevestigen van betalingen met je vingerafdruk of face-id. In What’s Happening Finance 2021 geeft Ruigrok/Netpanel inzicht in de ontwikkelingen. In het rapport What’s Happening Finance 2021 worden vier hoofdthema’s onderscheiden: betalen, beleggen,...
Onderzoek | 30 september 2021
Graag een Ministerie van Digitale Zaken
Nederlanders hebben een sterke voorkeur voor een Minister van Digitale Zaken: 39% wil dat een digitale bewindspersoon wordt toegevoegd aan het kabinet, terwijl 23% van mening is dat dit niet nodig is. Dit blijkt uit onderzoek van banenplatform Honeypot, uitgevoerd door PanelWizard Direct. Bovendien vindt meer dan de helft van de Nederlanders (51%) dat er...
Actueel | 29 september 2021
Bedrijven bundelen krachten tegen hackers
Het Financieel Dagblad meldt dat Nederlandse bedrijven op eigen initiatief een waarschuwingssysteem in het leven roepen tegen aanvallen door hackers. Dat is niet alleen ingegeven door veiligheid maar ook omdat de overheid te traag zou handelen, volgens de bedrijven. Het nog te ontwikkelen systeem moet hacks snel kunnen voorkomen. Nu zijn bedrijven afhankelijk van de...
Onderzoek | 13 september 2021
Verantwoord gebruik data voorwaarde commercieel succes
Het overtreffen van de verwachtingen in dataprotectie is een belangrijke factor in het succes van marketeers, zo blijkt uit een studie van Ipsos. Twee baanbrekende internationale onderzoeken – in opdracht van Google in samenwerking met Ipsos en Boston Consulting Group (BCG) – geven inzicht in de ingewikkelde en vaak tegenstrijdige houding tegenover online privacy. Digitale...
Actueel | 30 augustus 2021
Engeland wil AVG-regels hervormen
De Britse regering is voornemens om af te wijken van sommige onderdelen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Tegelijkertijd werd bekend dat de Nieuw-Zeelandse privacycommissaris John Edwards de volgende Britse informatiecommissaris zou kunnen worden. In een interview met de Telegraph zei staatssecretaris Oliver Dowden dat de rol van informatiecommissaris evenwicht moet brengen tussen het beschermen...