Nieuwe EDPB-guidelines over recht op inzage
De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe guidelines vastgesteld voor het recht op inzage. Deze (Engelstalige) guidelines helpen organisaties om goed om te gaan met de inzageverzoeken die zij ontvangen. Het inzagerecht staat in artikel 15 van de AVG. Het houdt in dat betrokkenen het recht hebben om inzage te vragen en te krijgen...
Actueel | 08 februari 2022
IAB Europe krijgt boete voor niet nakomen AVG-wetgeving
De Gegevensbeschermingsautoriteit van België heeft IAB Europe een boete van 250.000 euro opgelegd voor de manier waarop online advertenties worden aangeboden. De toestemming die door de website-bezoeker moet worden gegeven voor pop-up-advertentie is niet in orde, in ieder geval niet volgens de AVG-richtlijn. De zaak draait om het door IAB Europe ontwikkelde TCF, Transparency and...
Actueel | 08 februari 2022
Meta overweegt stop Facebook in EU bij verbod data-transfer
Tweakers.net meldt dat Meta overweegt te stoppen met Facebook en Instagram in Europa. Reden zou zijn dat data van Europese gebruikers niet meer op Amerikaanse servers verwerkt mogen worden. Meta gebruikt trans-Atlantische datatransferframeworks als Privacy Shield en modelovereenkomsten om data van Europese gebruikers op slaan op Amerikaanse servers. Die frameworks en overeenkomsten staan in de...
Onderzoek | 01 februari 2022
Ruim driekwart Nederlanders wil geen gegevens delen met horeca
Hoewel het merendeel van de Nederlanders wel persoonlijke informatie wil delen voor een digitaal identiteitsbewijs is 79% niet bereid dat te doen voor toegang tot horecagelegenheden. Opvallend is dat een derde van de millennials en Gen Z wel bereid is om persoonlijke gegevens te ruilen voor toegang tot restaurants en bars. Dat blijkt het Digital...
Actueel | 27 januari 2022
Axel Springer en andere grote uitgevers eisen actie tegen Google
Grote Duitse uitgevers, waaronder het in Berlijn gevestigde Axel Springer - eigenaar van onder andere Bild, Business Insider en Politico, eisen ingrijpen van de Europese Unie tegen het beleid van Google om te stoppen met third-party cookies. Stopzetting zou de uitgevers schaden. Honderden uitgevers uit Duitsland hebben de EU-commissaris voor mededinging, Margarethe Vestager, laten weten...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Grote merken stellen consument teleur
In Nederland voldoen 80 grote merken niet aan de belangrijkste verwachtingen van consumenten. Om relevant te blijven moeten merken meer laten zien wat ze daadwerkelijk doen voor onze samenleving en het klimaat. Dit blijkt uit het Authenticity Gap-onderzoek van Omnicom PR Group. Consumenten maken zich serieus zorgen over de toenemende digitalisering van de samenleving en...
Actueel | 05 januari 2022
Cyberaanvallen verplaatsen zich naar mobiel
Het afgelopen jaar waren er weer veel cyberaanvallen. Wat kunnen we dit jaar verwachten? G DATA CyberDefense waagt zich aan voorspellingen. Trend: malware op mobiele apparaten. Cybercriminelen zullen in 2022 nieuwe tactieken en innovatieve malware bedenken die zich richt op mobiele apparaten. Het afgelopen jaar waren er al meer valse sms-berichten waarin werd gevraagd om...
Onderzoek | 08 december 2021
Digitalisering van de klantbeleving – tussen wet en realiteit
De Hogeschool Utrecht startte in maart 2020 met het onderzoek naar de digitalisering van klantbeleving bij publieke dienstverleners als Belastingdienst, Aegon, RET, Vitens, UWV, Duo, PGGM, Gemeente Utrecht en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In dit artikel komen privacy-paradox en de AVG aan bod. Consumenten vinden het belangrijk dat hun persoonlijke gegevens worden beschermd, maar...
Actueel | 06 december 2021
Duidelijkheid over regels bij import van data uit de EU
Voor sommige organisaties die van buiten de EU direct persoonsgegevens verzamelen van mensen in de EU, is niet altijd duidelijk of zij die persoonsgegevens extra moeten beschermen. Het gaat om bedrijven waarop de AVG direct van toepassing is. De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe richtlijnen ontwikkeld over internationale doorgifte van persoonsgegevens. De EDPB...
Actueel | 06 december 2021
Gezichtsfilter-apps verzamelen onnodig veel data van gebruikers
Apps waarin je gezichtsfilters kunt gebruiken, zoals TikTok, SnapChat, FaceApp en Oldify, verzamelen structureel onnodig veel data van gebruikers. Dit concludeert VPNGids.nl op basis van het privacybeleid van 40 verschillende faceswap- en filter-apps, waaruit blijkt dat 38 apps meer data verzamelen dan nodig is. Wie voor de lol een faceswap-app of filter wil uitproberen, deelt...
Actueel | 22 november 2021
Europese privacytoezichthouders willen verbod online volgen van mensen
Online adverteren gebaseerd op het volgen van mensen met bijvoorbeeld tracking cookies zou verboden moeten worden. En het opstellen van profielen van kinderen ook. Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een verklaring aan de Europese Commissie. De EDPB schreef de verklaring omdat er nieuwe Europese wetten in...
Actueel | 20 oktober 2021
Klachten over cookiebanners ingediend bij Europese toezichthouders
Deze zomer heeft NOYB, de organisatie van privacyactivist Max Schrems, 422 formele klachten ingediend bij verschillende toezichthouders in Europa. Nadat eind mei een schriftelijke waarschuwing naar meer dan 500 bedrijven was gestuurd, werd 42% van alle overtredingen binnen 30 dagen verholpen. Maar veel bedrijven hebben niet de aanbevelingen opgevolgd. NOYB is de cookiebanners op het...

