Onderzoek | 19 september 2019
19 september 2019

Online consumentenbestedingen in Nederland gestegen

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op € 25,9 miljard.

Best practices | 11 september 2019
11 september 2019

Hoe kun je in FMCG je merk beter verkopen? Een studie naar optimale schapindeling

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Martin Leeflang beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de effecten van verschillende schapindelingen op de keuze van de consument voor bepaalde produkten en merken. 

Best practices | 24 juni 2019
24 juni 2019

Trends in klantvriendelijkheid

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Gerrit Piksen gaat in op de resultaten van het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland dat SAMR Marktvinders jaarlijks uitvoert. 

Best practices | 20 juni 2019
20 juni 2019

The physical store is dead! Or not?

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Een mooie brug tussen de wetenschap en de praktijk is het artikel van Lizet van de Kamp dat ook ingaat op de vraag of fysieke winkels nog wel bestaansrecht hebben.

Best practices | 18 juni 2019
18 juni 2019

Assortment planning in the Amazon era

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Robert P. Rooderkerk gaat in zijn bijdrage in op de omni-channel assortiments planning om de klantervaring over alle consumenten touchpoints te optimaliseren.

Best practices | 18 juni 2019
18 juni 2019

Retailers under Siege? Insights and Outlook

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Dit keer het artikel van Els Gijsbrechts en Katrijn Gielens die samen inzicht geven in de bedreigingen waar retailers mee te maken krijgen.

Best practices | 11 juni 2019
11 juni 2019

De squeeze tussen discount en digital: nieuwe uitdagingen voor service supermarkten

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Dit keer het artikel van de winnaar Laurens Sloot over strategieën welke service supermarkten kunnen volgen om de bedreigingen in de markt het hoofd te kunnen bieden.

Best practices | 16 april 2019
16 april 2019

De big five van de beïnvloedingspsychologie: Kies voor mij, want ik ben goed

We leven in een maakbare samenleving waarin gedrag stuurbaar is. Maar hoe beïnvloed je gedrag eigenlijk en is dat wel wenselijk? Voor gedragsbeïnvloeding zijn er verschillende wegen naar Rome. De vijf belangrijkste routes komen hier aan bod.

Onderzoek | 13 maart 2019
13 maart 2019

Omzet Nederlandse e-commercemarkt toegenomen

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer toegenomen. Het afgelopen jaar hebben de Nederlandse consumenten online € 23,7 miljard uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor.*

Best practices | 22 november 2018
22 november 2018

Hoe Alpro en Haystack de uitzonderingen vangen: leren van creatieve consumenten

Dat de consument inventief is, was al bekend. Maar hoe ontdek je deze creativiteit? En vooral, hoe kun je er als bedrijf van leren en het vertalen naar bijvoorbeeld R&D, marketing en content-creatie? Dat is wat Alpro, producent van plantaardige alternatieven voor zuivelproducten, al geruime tijd doet.

Actueel | 22 augustus 2018
22 augustus 2018

Data als nieuwe basisingrediënten in de restaurantkeuken

Horecaondernemers toetsen hun inspanningen ook door data te analyseren van hun gasten. De offline en online verkregen gegevens zijn de voedingsbodem voor de samenstelling van de menukaart en de personeelsbezetting. Data worden gebruik voor het optimaliseren van de service en het maximaliseren van de winst.

Ook de laatste bytes ontvangen?