Onderzoek | 04 januari 2024
04 januari 2024

‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…

Onderzoek | 04 januari 2024
04 januari 2024

Gen Z heeft meeste goede voornemens voor 2024

Bij de start van het nieuwe jaar zegt 43% van de Nederlanders goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij Gen Z het grootst; van hen wil 64% het anders aanpakken. Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, van alle Nederlanders gelooft 78% dat…

Onderzoek | 21 december 2023
21 december 2023

Campagnecontact zorgt voor positieve band tussen mens en merk

Voor merken is het van belang om een makkelijk op te roepen positie in het consumentenbrein te verwerven. Die mentale beschikbaarheid proberen marketeers met o.a. mediacampagnes te beïnvloeden. Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert van DPG Media, doet verslag van een onderzoek naar de effecten van campagnes. DVJ Insights doet veel onderzoek voor DPG Media om…

Onderzoek | 14 december 2023
14 december 2023

Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media

Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media…

Onderzoek | 12 december 2023
12 december 2023

Duurzaam denken niet altijd nodig voor duurzaam doen

Hoewel Nederlanders niet duurzamer zijn gaan denken vertonen ze in hun dagelijkse leven wel duurzamer gedrag. De daling in CO2-uitstoot die in 2022 al werd waargenomen zet door, vooral door besparingen op energie en wonen. Dit blijkt uit het vierde Duurzaam denken, duurzaam doen– onderzoek van I&O Research. Het aandeel Nederlanders dat zich enige of…

Onderzoek | 07 december 2023
07 december 2023

Online media beïnvloeden overtuigingen over klimaatverandering

Er is een positieve relatie tussen het vertrouwensniveau en het gebruik van media, en het geloof in klimaatverandering en de menselijke oorzaak ervan. Dat blijkt uit onderzoek van VU-wetenschappers. In het complexe landschap van meningen over klimaatverandering bestaat een consensuskloof tussen wetenschappelijke en publieke opinie over het bestaan en de oorzaken van dit probleem. 97%…

Onderzoek | 07 december 2023
07 december 2023

Nederlanders geven de één na laagste NPS ter wereld

Hoe klanten de NPS aanvliegen verschilt erg per land, blijkt uit onderzoek van SurveyMonkey. Dat vormt een uitdaging voor bedrijven die naar Nederland willen uitbreiden, want uit de resultaten blijkt dat Nederlanders, op Japanners na, de laagste NPS’en uitdelen. De NPS meet op een schaal van 1 tot 10 hoe loyaal een klant is aan…

Onderzoek | 07 december 2023
07 december 2023

‘Als verzekeraar hebben wij data in ons bloed’

Tijdens het Data & Analytics Congres in Amstelveen, afgelopen november, liet Patrick van Meerveld (foto) zien hoe cruciaal data & insights zijn in de strategie van Centraal Beheer. In dit interview vertelt hij wat het betekende om als ‘Company van het jaar’ de Data & Insights Award 2023 te winnen die in de zomer werd…

Onderzoek | 30 november 2023
30 november 2023

Eén op vier Nederlanders gooit sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg

Maar liefst 25% van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. De helft van de respondenten heeft weleens teleurstellende sinterklaas- of kerstcadeaus gekregen. Met 42% gooien jongeren tot 30 jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder…

Onderzoek | 30 november 2023
30 november 2023

Advertenties blokkeren zit weer in de lift

Het gebruik van adblockers is weer gestegen, met een groei van 11% tussen 2021 en 2023. Dat blijkt uit onderzoek van adtech-bedrijf Eyeo. Voor 2021 was het gebruik van adblockers afgevlakt, maar uit het Ad-Filtering Report 2023 van Eyeo blijkt dat het percentage blokkeringen op desktops in het tweede kwartaal van 2023 27% bedroeg. Op…

Onderzoek | 28 november 2023
28 november 2023

Ruim 70% denkt dat samenleving beter af is zonder social media

71,2% van de Nederlanders denkt dat de samenleving beter af zou zijn zonder social media, zo blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl, in samenwerking met Multiscope. Van de 1243 respondenten was 19,0% stellig overtuigd dat we beter af zouden zijn zonder sociale netwerken. Een groter deel, 52,2%, ziet wel voordelen in social media, maar is desondanks…

Onderzoek | 23 november 2023
23 november 2023

Nederlandse werknemers vinden training en scholing in AI broodnodig

Driekwart (75%) van de Nederlandse werknemers vindt dat AI verplichte lesstof (op school en werk) moet worden. Ook codering als verplichte lesstof kan op steun rekenen (70%). Volgens 72% leveren digitale vaardigheden carrièrevoordelen op. Dat blijkt uit onderzoek van ServiceNow in negen landen. Er bestaat een kloof tussen de vaardigheden en kennis die op de…

Ook de laatste bytes ontvangen?