Onderzoek | 20 oktober 2020
Phebi voice-enablement – standaardtool bij web-surveys
Phebi is een nieuwe softwaretoepassing die zich richt op voice-enablement, onder ander voor de marktonderzoekwereld. Het gaat om een tool die in februari 2020, tijdens het Greenbook IIex 2020-event in de Beurs van Berlage in Amsterdam, werd gelanceerd én meteen werd beloond met een award voor succesvolste nieuwe toepassing. Plug-in en portal De overkoepelende Phebi-softwareparaplu...
De slag om Talent Analytics
Aan het einde van de 20ste eeuw ontstond de gedachte dat marketeers niet alleen hun voelsprieten naar buiten moeten richten maar ook naar binnen. Tevreden medewerkers maken tevreden klanten, zo luidt het basisprincipe van de ‘service-profit chain’-gedachte die in de jaren 90 ontstond. Dat had tot gevolg dat marketingprincipes hun intrede deden in de wereld...
Onderzoek | 20 oktober 2020
Keurmerk telt!
Voor 63% van de Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, uitgevoerd door Multiscope. Keurmerken voor het welzijn...
Onderzoek | 20 oktober 2020
Fake of echt?
Data van Ipsos laten zien dat een meerderheid van de Nederlanders actief op zoek gaat naar nieuwscontent van bronnen die ze vertrouwen, maar dat slechts een kleine groep bereid is om te betalen voor betrouwbaar nieuws. En als het gaat om het herkennen van ‘fake news’, dan hebben we veel meer vertrouwen in ons eigen...
Onderzoek | 20 oktober 2020
SWOCC lanceert ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ op symposium
Al eerder berichtten wij over het SWOCC Symposium van 5 november a.s. en de mogelijkheid om daar (digitaal) bij te zijn. Tijdens deze middag vindt onder andere de lancering van het vernieuwde SWOCC Modellenboek plaats. Wat zijn anno 2020 dé modellen op het gebied van marketing, merken en communicatie? ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ is een...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 20 oktober 2020
De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 1)
Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van Marketing Intelligence Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen, te beginnen met de facts & figures. Tekst Ewout Witte...
Onderzoek | 19 oktober 2020
Face-to-face-onderzoek – liefst online
Nu de nieuwe maatregelen inzake corona van kracht zijn, zijn er ook gevolgen voor het face-to-face-onderzoek. De MOA adviseert om alleen face-to-face onderzoek te gebruiken als het niet anders kan en liefst alleen in de vorm van individueel onderzoek, oftewel: niet met groepen. Nog beter: kies voor online. Er lijkt binnen de regelgeving wel ruimte...
Onderzoek | 14 oktober 2020
Kennisbank AI en Publieke Waarden bundelt kennis
Politici, beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere geïnteresseerden kunnen voortaan terecht bij de kennisbank AI en Publieke Waarden, met daarin o.a. Kamerstukken, notities en onderzoeksrapporten. Steeds meer Nederlandse overheden houden zich bezig met AI-toepassingen. Of het nou gaat om het bestrijden van criminaliteit, verwerken van landbouwdata of zelfrijdende auto’s, zowel lokale als nationale overheden passen steeds vaker...
Onderzoek | 14 oktober 2020
Veerkracht in coronatijd
Burat Research & Strategy uit Amsterdam deed in juli jl., samen met Nielsen Benelux en prof.dr. G. Verleye van de Universiteit Gent, grootschalig onderzoek - in België en Nederland - naar veerkracht als driver van veranderend consumptie- en shoppergedrag in coronatijden. Hoe veerkrachtig mensen zijn, bepaalt de manier waarop zij omgaan met verandering. Ze zoeken...
Onderzoek | 08 oktober 2020
Rijgedrag tracken in ruil voor korting verzekering
67% van de autorijders is bereid om rijgedrag te laten tracken via een app als ze bij veilig rijgedrag korting krijgen op de premie van hun autoverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenadviseur Pricewise, in samenwerking met Panel Inzicht. Via een app en een beacon in de auto wordt de rijstijl gemeten op snelheid, bochten...
Onderzoek | 08 oktober 2020
Bewuster online bestelgedrag
Consumenten zijn bereid om hun gedrag aan te passen voor een duurzamere levering van een online aankoop. Zo is 42% van de consumenten positief over langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. Slechts 12% zegt dit niet te willen doen. 15% van de consumenten is bereid om te betalen voor een bezorging met...
Onderzoek | 06 oktober 2020
Niet langer neutraal in de genderdiscussie
‘Alleen man en vrouw, is dat nog wel van deze tijd?’ In de afgelopen jaren waren er diverse opdrachtgevers die de vraag stelden wanneer ze de vragenlijst onder ogen kregen. Ons gevoel zegt ‘nee’, maar als branche hebben we hier nog altijd geen eenduidig antwoord op. Een studie uitgevoerd door Rutgers in 2012 toont aan...