Actueel | 02 december 2020
02 december 2020

ANWB wint DDMA Customer Data Award

Op 1 december jl. werd ANWB uitgeroepen tot winnaar van de DDMA Customer Data Award 2020. De vereniging won uiteindelijk van DPG Media en Jumbo Supermarkten. Om de dienstverlening aan haar 4,7 miljoen leden te verbeteren en 24/7 te bedienen heeft ANWB gekozen voor een centrale personalisatie-aanpak. Inmiddels bedient ANWB leden gericht vanuit zeven centraal...
Actueel | 01 december 2020
01 december 2020

Philips stapt top-3 BrandZ binnen

Op 26 november presenteerde Kantar voor het derde jaar op rij de BrandZ Top-30 van waardevolste Nederlandse merken. De transformatie van topbedrijf in consumenten-elektronica naar een leider op het gebied van gezondheidstechnologie heeft Philips geen windeieren gelegd. Voor het eerst staat Philips in de top 3 van de BrandZ. Het bedrijf loopt in op Shell...
Actueel | 01 december 2020
01 december 2020

SPSS survey analysepalet

SPSS in de praktijk! In deze workshop op 9 en 10 december aanstaande, gaan we een groot deel van de analysemogelijkheden doorwerken in SPSS. We staan stil bij de verschillende instellingen per analysetechniek, de valkuilen en interpretatie. Deze MOAcademy insights workshop gaat in op: Over Bivariate analyse & significantie toetsing Vind structuur in variabelen met...
Actueel | 01 december 2020
01 december 2020

Nieuw: MOA Expert Network

De Research Keurmerk Groep (RKG) en de Bedrijfsgroep kleine Bureaus (BkB) bundelen hun krachten en gaan samen verder als één sectie binnen de branchevereniging MOA. Er is geen onderscheid meer naar groot of klein bureau, de sectie is er voor alle bureaus. Regelmatig in contact komen met vakgenoten is een van de speerpunten van de...
Actueel | 01 december 2020
01 december 2020

SMART TALK – over trends

Op 12 november vond de allereerste SMART TALK plaats – digitaal uiteraard. Na een welkomstwoord door het SMART-bestuur werd in kleine groepjes gepraat over trends en ontwikkelingen – ook die in het eigen werk. Na de interactie was het digitale podium voor twee sprekers. Eerst vertelde Aljan de Boer van TrendsActive over de grote uitdagingen...
Actueel | 25 november 2020
25 november 2020

MOA naar rechter om concurrentie door CBS

De MOA is een gerechtelijke procedure begonnen tegen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de uitleg van de Wet op het CBS. Inzet is hoeveelheid commerciële opdrachten die het CBS buiten een vast pakket aan onderzoeken mag verrichten. Wettelijk is dat 10%, maar volgens de MOA ligt dat percentage ruim boven de 20%...
Actueel | 24 november 2020
24 november 2020

Online remarkable retail

De eerste helft van het boek Reengineering Retail bevat een scherpe analyse van het gedrag van zowel retailers als hun klanten. Steve Dennis laat er geen twijfel over bestaan dat shoppers steeds meer online leven en dat retailers daarop moeten inspelen, maar hij pleit hen niet vrij van hun aandeel in de tegenvallende omzet in...
Actueel | 23 november 2020
23 november 2020

UvA opent nieuw Data Science Centre

De Universiteit van Amsterdam lanceert een nieuw Data Science Centre (DSC) om de innovatie, verspreiding en kruisbestuiving van data science over alle faculteiten te helpen vergroten. Het centrum zal worden ‘verspreid’ over de universiteit door in elke UvA-faculteit data scientists en ingenieurs te stationeren. Het DSC wordt geleid door Paul Groth, hoogleraar Algorithmic Data Science....
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Ontdek het effect van artificial intelligence op sensorisch en consumentenonderzoek

Dé Dr. John Ennis (Aigora, Richmond, Virginia, USA) neemt je, tijdens de Sensory Talk op dinsdag 24 november, mee in A Sensory and Consumer Scientist's Guide to Artificial Intelligence. Waarbij hij antwoord zal geven op de vraag: What does artificial intelligence (AI) actually mean for sensory and consumer scientists? In this digital talk, Dr. John...
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Daar is een model voor!

De workshop  'Daar is een model voor' met Anita Cox en Norbert Scholl als workshopleiders, is geannuleerd. In deze online workshop van 2 sessies leer je via herkenbare cases en/of je eigen concrete vraag het juiste model te kiezen, met de beste onderzoeksmethode, om de juiste vraag ook expliciet, systematisch en onderbouwd te kunnen beantwoorden....
Actueel | 11 november 2020
11 november 2020

Waarom snappen media de peilingen niet?

Een nogal ongenuanceerde vraag, ik geef het toe. De meeste media (of journalisten) snappen het best. Maar er zijn nieuwsmedia (of journalisten) die het begrijpen en toch een dag na de Amerikaanse presidentsverkiezingen uitpakken met ‘Alweer hadden de peilers het mis’ (Volkskrant) of ‘Waarom de peilers er weer naast zaten’ (NRC). In het artikel beantwoordde...
Actueel | 10 november 2020
10 november 2020

Schrijf je in voor de MOAcademy Information Design op 26 november a.s.

Rapporten schrijven doen we allemaal. Het gekke is: we nemen vaak aan dat iedereen wel weet hoe dat moet, terwijl bijna niemand dit ooit heeft geleerd tijdens een opleiding of cursus. Dus wat je ziet is dat de meeste insight-professionals de gewoontes van hun collega’s kopiëren. Maar dat zijn helaas niet altijd de beste gewoontes....

Ook de laatste bytes ontvangen?