Actueel | 05 april 2022
SMART Congres over impactvolle verandering
Zoals vorige week aangekondigd, vindt op 21 april het SMART-congres plaats, met als thema ‘De kunst van impactvolle verandering’. Op het congres komen vijf sprekers. Twee worden vandaag voorgesteld. De andere drie komen in de editie van 12 april. De eerste spreker is Tom van Bommel van Unravel Research. Hij komt vertellen hoe je onbewust...
Actueel | 31 maart 2022
De wet van de kromme bocht
In de wedstrijd welk bedrijf het concept ´klantbeleving´ het beste begrepen heeft, strijden – volgens Eveline van Zeeland - twee bedrijven om de eerste plek. Het ene bedrijf verkoopt een wereld vol magie en het ander een wereld vol wonderen. Zoals al aan de slogans is te zien, zijn de overeenkomsten tussen beide bedrijven groter...
Actueel | 31 maart 2022
Nieuwe EDPB-guidelines over dark patterns
De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. Ook heeft de EDPB guidelines opgesteld over de samenwerking tussen de Europese privacytoezichthouders. De ‘Guidelines on Dark patterns in social media platform interfaces: How to recognise and avoid them’ geven praktische aanbevelingen aan ontwerpers...
Actueel | 29 maart 2022
Meld je aan: 21 april SMART Congres
Terug van te lang weggeweest: het jaarlijkse SMART Congres voor startende (markt-) onderzoekers. In 2020 en 2021 kon het congres helaas niet doorgaan, maar dit jaar gebeurt het wel. Op donderdag 21 april is er een dagvullend programma dat iedereen prikkelt om zelf na te denken én aan de slag te gaan met de kunst...
Actueel | 22 maart 2022
Marketing mag best wat nobeler
Je hoort de leerkrachten op leeftijd soms verzuchten: ‘Vroeger was leraar zijn nog een nobel beroep’. Als je leraar was, dan wás je iemand. Datzelfde verlangen naar nobiliteit zouden marketeers ook best mogen hebben. Eveline van Zeeland schreef er een bijdrage over. Marketing is in de basis een heel eervol vak. Het draait om waarde...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 17 maart 2022
Welk bedrijf wordt Data & Insights Company of the Year? Geef je favorieten snel door!
Naast de MOAwards, waar de nominaties binnenkort van bekend worden gemaakt, is er dit jaar een nieuwe prijs. Het is de MOAward voor Data & Insights Company of the Year. Voordrachten zijn nog welkom tot en met 1 april! De MOAward voor Data & Insights Company of the Year is speciaal bedoeld voor bedrijven en...
Actueel | 15 maart 2022
Kabinet zet in op privacy en bescherming persoonsgegevens
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft in een brief aan de Kamer het beleid voor digitalisering toegelicht. Essentie is dat privacy en de bescherming van persoonsgegevens grondrechten zijn. Deze rechten staan onder druk in de steeds verder digitaliserende wereld, en het kabinet wil die rechten waarborgen. In de Kamerbrief zegt het ministerie dat het bereik...
Actueel | 08 maart 2022
EDPB-guidelines over gedragscodes voor doorgifte buiten EU nu definitief
De European Data Protection Board (EDPB) heeft de definitieve versie van guidelines over gedragscodes als doorgifte-instrument aangenomen. In de guidelines staan de voorwaarden om op basis van een gedragscode persoonsgegevens door te geven naar landen buiten de EU. De EDPB publiceerde in juli 2021 een eerdere versie van deze guidelines. Belanghebbende partijen kregen toen de...
Actueel | 03 maart 2022
Toezichthouders willen betere voorlichting over gegevens internetgebruikers
Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier...
Actueel | 03 maart 2022
Unesco-leerstoel AI & Data Science bij De Haagse Hogeschool
‘Artificial Intelligence and Data Science for Society’ heet de leerstoel die Unesco onlangs toekende aan De Haagse Hogeschool. Lampros Stergioulas is de leerstoelhouder die als lector Data Science al geruime tijd praktijkgericht onderzoek rond AI en data science en maatschappelijke thema’s, zoals gezondheid, welzijn en duurzaamheid. Het lectoraat is onderdeel van het kenniscentrum Health Innovation,...
Actueel | 22 februari 2022
Werken in het marktonderzoek – de Marketing Research Society dook erin
De Engelse Marketing Research Society doet onderzoek in de sector naar het welbevinden van medewerkers, de moeite die het kost om mensen te vinden (en vast te houden) en vooral ook de zoektocht naar talent. De Marketing Research Society (MRS) publiceerde onlangs een eerste verkennend rapport om problemen rond rekrutering en personeelsbeleid in kaart te...
Actueel | 17 februari 2022
Mededingingsautoriteit UK keurt onder voorwaarden cookie-aanpak Google goed
Er is nog veel onduidelijk over Google's Privacy Sandbox dat het systeem van third party cookies moet vervangen. Overal in Europa tekenen uitgevers bezwaar aan tegen het verdwijnen van third party cookies omdat dat onder andere de controle over data en advertenties verlegt naar Google. De Engelse mededingingsautoriteit heeft nu stevige afspraken gemaakt over de...