Actueel | 06 juli 2021
MOAwards 2021 – Doorzetters aan kop
Het zijn dit jaar de doorzetters uit het vak die een MOAward mee naar huis mochten nemen. Winnende Insight Professionals Christiaan Buitenhuis (aan bedrijfszijde) en Jori van de Spijker (aan bureauzijde) waren eerder genomineerd. Ook Validators, dat is uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar, is een bekend gezicht. In 2015 won...
Actueel | 05 juli 2021
Data-driven soundbites
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Robert van Ossenbruggen ziet de meters van het data-dashboard uitslaan en de onrust groter worden. Opzij,...
Actueel | 05 juli 2021
Gaia-X heeft Nederlandse hub
Gaia-X, het Europese initiatief om een data- en cloudinfrastructuur te ontwikkelen waarbij data-soevereiniteit geborgd kan worden, heeft sinds vorige week een Nederlandse hub. Dit is aangekondigd door TNO dat als coördinator van de hub optreedt. De hub gaat invulling geven aan het Nederlandse standpunt over de Europese data- en cloudinfrastructuur. Vanuit de hub wordt kennis...
Actueel | 01 juli 2021
Validators is Marketing Research & Analytics Bureau 2021
Validators is vanmiddag bij de uitreiking van de MOAwards 2021 in De Hallen in Amsterdam uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar. De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde werd uitgereikt aan Christiaan Buitenhuis van Interpolis. Bij de 14de uitreiking van de jaarlijkse prijzen van de MOA zijn in zes categorieën prijzen...
Actueel | 30 juni 2021
Google stelt blokkeren cookies uit tot 2023
Google kondigde onlangs aan dat plannen om third-party-cookies te blokkeren in Chrome worden uitgesteld tot 2023, een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Andere browsers, zoals Safari en Firefox, zijn al wel verder met de voorbereidingen, maar Chrome is de meest gebruikte desktopbrowser. Google zegt dat uitstel van stoppen met third-party-cookies te maken heeft met hun...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 30 juni 2021
AP publiceert uitgangspunten sterk intern toezicht
De rol van een functionaris gegevensbescherming (FG) is essentieel voor de bescherming van de persoonsgegevens die een organisatie verwerkt. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hoort regelmatig dat FG’s niet of te laat betrokken worden bij plannen waarbij gegevens worden verwerkt, niet de juiste stukken ontvangen of onvoldoende tijd krijgen om te kunnen doen wat er van...
Actueel | 29 juni 2021
Uitreiking MOAwards 2021
Dé jaarlijkse vakprijzen voor inspirerende Insights-professionals en toonaangevende Marketing Research & Analytics bureaus. Een MOAward win je niet zomaar. Het is dé prijs voor inspirerende professionals en bureaus die het verschil maken in ons vakgebied. Op 1 juli worden de winnaars van de MOAwards 2021 bekend gemaakt en je kunt live meekijken. Tijdens een feestelijke...
Actueel | 24 juni 2021
Wereldwijde diversiteitspeiling – doe mee!
Op 1 juli a.s. wordt de eerste wereldwijde diversiteitspeiling gehouden onder medewerkers in de marketing- en communicatie-industrie. Het onderzoek is bedoeld om vast te stellen wat de stand zaken is op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de branche. Onderzocht wordt hoe divers de branche is samengesteld en hoe medewerkers de aanpak binnen hun...
Actueel | 23 juni 2021
Na corona willen we niet vijf dagen naar kantoor
Nu het aantal besmettingen fors daalt en het aantal gevaccineerden rond de 14 miljoen ligt, begint het weer te kriebelen om naar kantoor te gaan. Maar wat betekent het kantoor na corona? In een MOA-lunchsessie van 11 juni werd er over gepraat, en er werden een paar vragen voorgelegd aan MOA-leden die aan de sessie...
Actueel | 22 juni 2021
Nieuw platform voor data science en analytics
Het vakgebied van dataverzameling en inzichtontwikkeling is het afgelopen decennium enorm uitgebreid. De MOA heeft daarom met een groep professionals gesproken over een specifieke profgroep op het gebied van data science. Het resultaat is de oprichting van het MOA Platform for Human Data. Speerpunten van het platform zijn data, data science, AI, Machine Learning en...
Actueel | 21 juni 2021
Marketing Manifest voor betekenisvolle impact
Marketingvakorganisaties in Nederland slaan de handen ineen om marketeers meer slagkracht te geven. Ze presenteren gezamenlijk het Marketing Manifest dat marketeers uitdaagt om betekenisvolle impact te maken. Binnen de impactzones Maatschappij, Markt en Organisatie zijn 10 doelen geformuleerd die marketeers inspireren om hun rol te ontwikkelen en te versterken. De komende maanden zullen de verschillende...
Actueel | 21 juni 2021
Kabinet streeft naar mensgerichte AI
De aandacht voor de impact van algoritmen en AI op de samenleving is de laatste jaren sterk toegenomen. Het kabinet vindt het belangrijk om ook te wijzen op de kansen die AI en algoritmen bieden voor innovatie en om maatschappelijke problemen aan te pakken, maar het benadrukt ook beleid en regelgeving rond algoritmen en AI....