Onderzoek | 28 februari 2023
Stikstof is splijtzwam bij komende PS-verkiezingen
Stikstof ontwikkelt zich tot een splijtzwam bij de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten, maar stikstof betekent voor veel kiezers iets anders. Er is in het land grote verdeeldheid over de vraag of het kabinet strengere of minder strenge maatregelen moet nemen, maar wat de huidige kabinetsplannen precies zijn, daar bestaat veel verwarring (of wantrouwen)...
Onderzoek | 28 februari 2023
Global Trends 2023 – weinig vertrouwen in overheid en bedrijven
Ipsos publiceerde onlangs Global Trends 2023. Het rapport signaleert een onrustige tijd die ook nog wel even aanhoudt. Een fors gedeelte van de wereldwijde respondenten zegt weinig heil te verwachten van overheden en bedrijven. Minder dan de helft (36%) gelooft dat een nationale overheid hen kan helpen en 45% verwacht op de lange termijn weinig...
Onderzoek | 28 februari 2023
Uitgavenpatroon veranderd door gestegen kosten
Stijgende energieprijzen, risico op gastekorten en hoge inflatie wakkerden het idee aan dat de economische groei afzwakt. Er is nog geen officiële recessie vastgesteld, maar Nederland bereidt zich er al een tijdje op voor. Hoe doet Nederland dat? Uit de derde meting van de Recessie Monitor van Markteffect blijkt dat Nederlanders hun bestedingspatroon hebben aangepast...
Onderzoek | 28 februari 2023
Slechts 17% van 18-29-jarigen bezit nog televisietoestel
Jongeren van 18 tot en met 29 jaar kijken steeds minder televisie, en kiezen steeds vaker voor on demand. Kijken wanneer het hen uitkomt, dat is wat in de huidige tijd populair is onder deze doelgroep. En het aantal jongeren dat nog een televisietoestel bezit neemt af. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat, in opdracht...
Onderzoek | 23 februari 2023
Helft Nederlanders geeft geboortedatum in ruil voor korting
Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid zijn of haar geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van acht onderzochte landen wereldwijd. Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 21 februari 2023
Staatssecretaris start privacy-onderzoek naar monitoring Twitterberichten
In oktober 2022 bleek uit onderzoek van Trouw en AG Connect dat onder andere het ministerie van Sociale Zaken, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op grote schaal Twitter-berichten opslaan om te peilen hoe burgers over het beleid denken. SP-Kamerlid Renske Leijten stelde er vragen over en nu komt staatssecretaris voor Digitalisering van...
Onderzoek | 21 februari 2023
3,3 miljoen huishoudens in de kou
De torenhoge gas- en energieprijzen waren voor 2,9 miljoen Nederlandse huishoudens reden om de woning te verduurzamen. Ruim drie miljoen huishoudens in Nederland laten de verwarming uit en 72% van de Nederlanders houdt hun gas- en energieverbruik nauwlettend in de gaten. Dit blijkt uit Duurzaam Wonen van Multiscope. De hoge gas- en energieprijs van de...
Onderzoek | 21 februari 2023
Tweede baan wordt gewoon – vooral bij Gen Z
Kantar publiceerde onlangs het rapport Connecting with the workforce waaruit blijkt dat 30% van de beroepsbevolking een tweede baan heeft vanwege financiële zorgen - of het nu gaat om het verminderen van onzekerheid (49%) of om te voldoen aan de huidige financiële behoeften (34%). De studie van Kantar omvatte 10.000 mensen in 10 landen. Volgens...
Onderzoek | 21 februari 2023
Reclame voor (online) gokken verdeelt de generaties
Sinds 1 oktober 2021 is online gokken (onder strikte voorwaarden) legaal in Nederland. Op dit moment zijn er 18 online casino’s met een licentie. DPG Grow onderzocht hoe Nederlanders aankijken aan tegen kansspelen in het algemeen en online gokken in het bijzonder. De meningen lopen uiteen en een mediaverbod is in zicht. Het onderzoek, uitgevoerd...
Onderzoek | 14 februari 2023
‘Dat is zó instagrammable’ (en geschikt voor indirecte reclame)
Het Ice Cream Museum, de Color Factory en Youseum zijn alle drie erg in trek bij publiek en content creators om foto’s te maken en op social media te delen. Het inrichten van een ruimte zodat het mensen inspireert en aanzet tot de creatie en het delen van deze content, is een slimme manier om...
Onderzoek | 14 februari 2023
Dreigende recessie raakt HR-budgetten niet
De HR-budgetten blijven in 2023 gelijk en lijken zelfs te stijgen. Ruim twee op de vijf HR-professionals zegt dat te verwachten, zo blijkt uit budgetonderzoek van GITP Inzicht & Ontwikkeling, uitgevoerd door Direct Research. Een derde verwacht dat het HR-budget groeit. Slecht 17% ziet een krimp van het budget. Was 2022 een moeilijk jaar om...
Onderzoek | 09 februari 2023
FD en BNR onderzoeken impact radio, livestream en podcasts
FD Mediagroep heeft samen met BNR het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd waarin ook podcasts als advertentiemedium worden meegenomen. Samen met Brand Metrics is een methode ontwikkeld om inzicht te krijgen in de effecten van radio, livestream en podcasts op merk-KPI’s, zoals merklift, merkherkenning, merkoverweging en merkvoorkeur. Aanleiding voor het onderzoek zijn de recente veranderingen in...