Onderzoek | 15 november 2022
11,6 miljoen Nederlanders letten dagelijks op voeding
82% van de Nederlanders maakt dagelijks bewuste voedingskeuzes. Men let meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. De Nederlanders die dagelijks bewuste voedingskeuzes maken, letten voornamelijk op...
Onderzoek | 10 november 2022
Privézaken afhandelen onder werktijd – we doen het bijna allemaal
De werk-privé-balans is een veelbesproken onderwerp, vooral rond de impact van de recessie op medewerkers. De werkdruk is hoog en er zijn veel personeelstekorten. Bovendien letten mensen door de inflatie extra op hun uitgaven. Wat betekent ‘privé’ voor de productiviteit op de werkplek? Multiscope deed onderzoek, in opdracht van SD Worx. Negen op de tien...
Onderzoek | 03 november 2022
Duurzaam denken wordt (langzaamaan) duurzaam doen
Nederlanders denken overwegend nog steeds duurzaam: ze maken zich zorgen over de opwarming van de aarde, zijn pessimistisch voor de toekomst en vinden dat de overheid maatregelen moet nemen om klimaatverandering tegen te gaan. I&O Research deed onderzoek en ziet in vergelijking met voorjaar 2019 en 2020 slechts enkele, kleine verschillen verschillen in het denken. Maar…...
Onderzoek | 03 november 2022
Nederlanders staan open voor diversiteit in hun vriendschappen
In Nederland hebben we gemiddeld vier goede vrienden die dicht bij ons staan. Hoewel die vrienden onderling veel overeenkomsten vertonen, staat bijna iedereen open voor meer diversiteit in hun bredere vriendenkring. Dat blijkt uit het Vriendschapsonderzoek 2022, uitgevoerd door Direct Research in opdracht van Stichting Vier de Vriendschap. Volgens stichting Vier de Vriendschap is het...
Onderzoek | 01 november 2022
Dé opgave voor 2023: medewerkers binnenhalen en behouden
De coronapandemie heeft er de afgelopen twee jaar mede voor gezorgd dat medewerkers andere wensen en behoeften hebben. Online, thuis- en hybride werken zijn niet meer weg te denken. De employee journey experience is veranderd, en onboarden, maar ook offboarden, is belangrijker dan ooit. Dat blijkt uit het onderzoek Employee journey experience 2022 van Integron....
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 01 november 2022
Hoe kleurt online nieuws ons wereldbeeld?
Hoe gebruiken nieuwssites kleur in hun berichtgeving? CLEVER°FRANKE deed gedurende een jaar onderzoek naar ruim 13.000 online nieuwsbronnen wereldwijd. Nederlandse marketingnieuws-websites Adformatie, Fonk Online en MarketingTribune gebruiken opvallend veel neutrale kleuren. Nieuws is wereldwijd kleurrijk, maar toch voeren neutrale kleuren de boventoon (59,7%). Opvallend is dat het nieuws in het weekend kleurrijker is (meer dan...
Onderzoek | 27 oktober 2022
Managers en medewerkers oneens over hybride werken
Betekent hybride werken hetzelfde voor medewerkers en managers? Owl Labs deed Europees onderzoek. Daaruit blijkt dat hybride werken productief is, maar dat managers en medewerkers er verschillende standpunten op nahouden. Zowel managers als werknemers zijn het erover eens dat hybride werken de productiviteit niet negatief beïnvloedt: 86% van de werknemers en 82% van de managers...
Onderzoek | 27 oktober 2022
4,8 miljoen mensen maken gebruik van deeleconomie-platformen
Newcom heeft in de zomer van 2022 wederom onderzoek gedaan naar het gebruik van (platformen in de) deeleconomie. Op dit moment maken 4.8 miljoen mensen gebruik van die platformen; vooral de ‘kleinere’ platforms zijn in opkomst. We zien, horen en lezen in de media veel over de deeleconomie. Maar wat zijn de werkelijke gebruikscijfers in Nederland?...
Onderzoek | 25 oktober 2022
Nederlanders minder vaak op pad, maar waarom?
Een op de vier Nederlanders is van plan om de komende maanden minder vaak een dagje uit te gaan dan het afgelopen half jaar. Wat zijn daarvan de redenen en wat zijn tegenwoordig de populairste activiteiten onder de Nederlanders? Markteffect zocht het uit. Bijna alle Nederlanders (88%) gaan op jaarbasis wel eens een dagje uit...
Onderzoek | 25 oktober 2022
Emotioneel welzijn herstelt zich wereldwijd
Uit wereldwijd onderzoek van Kantar blijkt dat de meeste mensen (65%) zeggen dat hun emotionele welzijn beter is of hetzelfde als vóór de pandemie. Maar ondanks deze verbetering heeft de huidige kostenstijging op meer mensen invloed dan de pandemie had. Uit de studie van Kantar blijkt dat 60% van de mensen op dit moment ‘bezorgdheid’...
Onderzoek | 20 oktober 2022
Hogere (energie)kosten, maar geen bezuiniging op etentjes
Steeds meer huishoudens en bedrijven worden diep geraakt door de ongekend hoge kosten. Steeds meer Nederlanders hebben moeite om hun energierekening te betalen en dat zorgt voor grote bezorgdheid. Dat komt naar voren uit de Monitor Consumentengedrag van de VU Amsterdam en Validators. Hoe boksen Nederlanders op tegen de hogere kosten en waar wordt op...
Onderzoek | 13 oktober 2022
Meer onvrede en spanning in de samenleving
Miles Research bekeek samen met partner Trendpanel hoe we met elkaar omgaan in Nederland. Belangrijk, omdat er de laatste jaren veel zaken spelen die impact hebben op het maatschappelijk debat: van corona, oorlog, energiecrisis, inflatie en stikstofcrisis tot protesterende boeren. We lijken daardoor steeds meer verdeeld. Het eerste dat opvalt in het onderzoek is dat...