Helft van Nederland is (zeer) bezorgd over online privacy
Wachtwoorden van Facebookgebruikers die gelekt zijn en smartphones die meeluisteren… Schandalen rondom online privacy komen met regelmatig in het nieuws. 52% van de Nederlanders is (zeer) bezorgd over de online veiligheid van persoonlijke gegevens, blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel.
Kwaliteit van leven Nederlanders hoog, maar neemt niet toe ondanks economische groei
Nederlanders geven hun leven een rapportcijfer 7,8. De welvaart blijft echter stabiel. De groeiende economie heeft daarop geen positief effect. Dat blijkt uit het rapport ‘De sociale staat van Nederland 2019’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Benchmark employee journey experience van start
Nog geen derde van de medewerkers die net gestart is bij een organisatie, is promotor van hun nieuwe werkgever. 26% praat zelfs negatief tijdens de onboarding fase over zijn of haar nieuwe werkgever. Dit blijkt uit het eerste onderzoek naar de beleving van 4400 medewerkers in Nederland gedurende de employee journey, uitgevoerd door Integron.
Consumer actions to plastic waste
Kantar’s publication Who Cares, Who Does? is based on the results of a global survey covering 24 countries across Europe, Latam and Asia. Not only did they look at what people cared about, but also investigated what actions consumers are claiming to take and whether this is also true in their purchasing, through our direct link to their real shopping behaviour.
Nederlandse consument steeds bekender met Smart Home
Steeds meer Nederlanders, inmiddels 62%, zijn bekend met Smart Home. Dat is een verdubbeling sinds 2015. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor 2019 van GfK in samenwerking met de Smart Home Society.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Schoenenwinkels verdwijnen langzamerhand uit straatbeeld
De schoenenwinkels in Nederland hebben het zwaar. De verkopen stagneren, het aantal vestigingen loopt jaarlijks terug en een steeds groter deel van de verkopen gaat via het internetkanaal. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO en onderzoeksbureau Locatus.
Nederlandse omzet Spotify 350 miljoen
De omzet van Spotify in Nederland is inmiddels gegroeid naar 350 miljoen euro per jaar. Op dit moment heeft de muziekdienst bijna 3 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 33% ten opzichte van 2017.
MWM2 doet onderzoek voor RADIO 538
MWM2 is onderzoekspartner geworden van de 538 Ochtendshow met Frank Dane. 538 nieuwslezer Henk Blok doet voor de rubriek Henks Peiling onderzoek naar actuele onderwerpen, in samenwerking met MWM2.
Opvoeden in tijden van sociale media: op zoek naar de balans
Kinderen en hun ouders in Nederland zijn over het algemeen goed te spreken over hoe ze met elkaar omgaan. Kinderen krijgen de mogelijkheden te doen wat kinderen horen te doen: naar school gaan, leren, contact met andere kinderen onderhouden, sporten en gamen. Daarbij doen ze veel online.
Kennis over klassieke muziek is beperkt
Het is droevig gesteld met de kennis van klassieke muziek in Nederland. Onderzoek van Haystack Research Consulting, in opdracht van Primephonic, toont aan dat 76% van onze landgenoten onze meest bekende musicus, violiste Janine Jansen, niet kent.
Hersenscans laten zien of een video ons boeit
Onderzoekers hebben gemeten hoe onze hersenen reageren op TV commercials. Het blijkt dat hersenen van verschillende mensen identiek reageren als ze boeiende video’s te zien krijgen, zo blijkt uit onderzoek door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
Elektrisch koken populairder dan gas
In 2018 koos ruim 73% van de mensen een elektrische kookplaat. Slechts 27 procent van de respondenten koos er in 2018 voor om op gas te blijven koken. Dit blijkt uit de Gasmonitor 2019, een jaarlijks onderzoek van Natuur & Milieu, dat de verkoopcijfers van warmte-apparaten in kaart brengt.