Actueel | 30 september 2020
30 september 2020

Women in data science: focus op vrouwelijke rolmodellen

Afgelopen week vond in Amsterdam de Nederlandse versie van Global Women in Data Science plaats. De conferentie wordt sinds 2015 jaarlijks georganiseerd op Stanford University en op veel locaties wereldwijd. De Nederlandse versie van het event is een initiatief van data science-bureau Pipple. Vanwege de corona-maatregelen was het event toegankelijk voor niet meer dan 100...
Actueel | 29 september 2020
29 september 2020

Helsinki en Amsterdam hebben eerste algoritmeregisters ter wereld

Helsinki en Amsterdam hebben sinds 24 september een algoritmeregister, als eerste twee steden ter wereld. Zo’n register geeft inzicht in welke algoritmen gemeenten gebruiken. Amsterdam gebruikt algoritmen o.a. bij meldingen van rondslingerend afval in de openbare ruimte, bij parkeercontroles en bij het opsporen van illegale vakantieverhuur. Maar er kleven dus ook nadelen aan algoritmen. Door...
Actueel | 23 september 2020
23 september 2020

UK zet fors in op data-analytics

Het Engelse Office for National Statistics (ONS) gaat meer dan 500 data-analisten trainen, nu de Engelse overheid een kwaliteitsslag wil maken op gebied van data. Het overheidsbeleid is erop gericht om de UK, via het ontwikkelen van vaardigheden en het ontsluiten van data, om te vormen tot een echte data-economie die wereldwijd toonaangevend is. ONS...
Actueel | 23 september 2020
23 september 2020

Koning-Keizer-Admiraal

Welkom bij deel 2 van Myth Busters, een blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. De beurt is deze keer aan Kees van Duyn die schrijft over het...
Actueel | 22 september 2020
22 september 2020

Facebook nu ook via je bril

Brillenproducent EsillorLuxottica ontwikkelt samen met Facebook een slimme bril die volgend jaar onder het merk Ray-Ban op de markt komt. De slimme bril krijgt dus een modieus tintje maar wil vooral door middel van innovatieve technologie de dragers nog beter in contact houden met hun Facebook-vrienden. De naam, functies, prijs en andere details van de...
Actueel | 21 september 2020
21 september 2020

Reputatiemanagement: de spil van een toekomstbestendige zorgorganisatie?

Laat je in deze online sessie informeren en inspireren door enkele reputatie-professionals uit het veld! Edwin Bas, Steven Boekee en Roel Rutjens nemen je mee in hun visie, de resultaten van een benchmark studie en de praktijk: het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Programma Visie op het thema 'Reputatie en zorg' door Edwin Bas (Health Market...
Actueel | 21 september 2020
21 september 2020

Digital analytics meets data-science – de nieuwe horizon van de Belastingdienst

Hans Timmermans neemt je mee in de visie en ontwikkelingen van de Belastingdienst. Daarbij gaat hij in op de data fundamenten van digital analytics en data-science, en artificial intelligence in het bijzonder. Een inspirerende talk over de vertaalslag van de Belastingdienst naar een succesvolle strategie, productontwikkeling en service naar de klant. Naast Hans Timmermans vertelt...
Actueel | 16 september 2020
16 september 2020

Column Eveline van Zeeland: Waanzinnig goed onderzoek

Nog voor de coronatijd was ik bij een lezing van de Spaanse wetenschapper Oriol Iglesias. Hij deelde zijn 'Triple R' - formule voor een goede onderzoekspublicatie: Relevance × Rigor × Rhetoric. Natuurlijk begint alles met relevantie. Toch zie ik vreselijk veel onderzoeksrapporten voorbijkomen waarbij ik me afvraag ‘waarom al deze moeite?’. Bij onderzoeken voor praktische...
Actueel | 15 september 2020
15 september 2020

Stappenplan voor young talents

De Nederlandse Vereniging voor Farma Managers (NVFM) biedt young talents een driestappenplan om hun carrière verder te ontwikkelen - vooral mensen die behoefte hebben aan deskundige begeleiding en bruikbare handvatten. Het stappenplan geeft antwoorden op vragen van young talents (wie ben ik, waar wil ik naartoe, hoe realiseer ik mijn doelen?), biedt support van een...
Actueel | 15 september 2020
15 september 2020

De waarde van online content

Sinds 2019 bepaalt het bureau Return on Content wat de waarde is van online content voor het merk en hoe dat kan worden geoptimaliseerd. Intussen zijn er 12.000 respondenten die content van websites, online magazines, productpagina’s, how-to content en online video hebben beoordeeld. De database bevat data van ruim 60 merken uit 10 branches. Hierdoor...
Actueel | 15 september 2020
15 september 2020

KVK zoekt nieuwe partner klantonderzoek

KVK is voornemens om binnenkort met een aanbesteding van start te gaan voor het vinden van een nieuwe partner voor klantonderzoek. Eind februari 2021 verloopt de huidige raamovereenkomst. Om meer informatie te verkrijgen over de markt en bestaande leveranciers doet KVK een marktconsultatie. Daarin gaat KVK o.a. op zoek naar de ontwikkelingen op het gebied...
Actueel | 15 september 2020
15 september 2020

Arbeidsmarkt & corona

Het effect van de coronacrisis op de aanbodzijde van de arbeidsmarkt is vooralsnog beperkt, zo blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group. Veel jongeren en flexwerkers verloren hun baan, maar een groot deel vond ook weer snel nieuw werk. De grootste (gedrags)verandering is te zien bij de arbeidsmarktactiviteit: minder mensen zijn actief op zoek naar...

Ook de laatste bytes ontvangen?