Actueel | 22 maart 2022
Marketing mag best wat nobeler
Je hoort de leerkrachten op leeftijd soms verzuchten: ‘Vroeger was leraar zijn nog een nobel beroep’. Als je leraar was, dan wás je iemand. Datzelfde verlangen naar nobiliteit zouden marketeers ook best mogen hebben. Eveline van Zeeland schreef er een bijdrage over. Marketing is in de basis een heel eervol vak. Het draait om waarde...
Actueel | 17 maart 2022
Welk bedrijf wordt Data & Insights Company of the Year? Geef je favorieten snel door!
Naast de MOAwards, waar de nominaties binnenkort van bekend worden gemaakt, is er dit jaar een nieuwe prijs. Het is de MOAward voor Data & Insights Company of the Year. Voordrachten zijn nog welkom tot en met 1 april! De MOAward voor Data & Insights Company of the Year is speciaal bedoeld voor bedrijven en...
Actueel | 15 maart 2022
Kabinet zet in op privacy en bescherming persoonsgegevens
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft in een brief aan de Kamer het beleid voor digitalisering toegelicht. Essentie is dat privacy en de bescherming van persoonsgegevens grondrechten zijn. Deze rechten staan onder druk in de steeds verder digitaliserende wereld, en het kabinet wil die rechten waarborgen. In de Kamerbrief zegt het ministerie dat het bereik...
Actueel | 08 maart 2022
EDPB-guidelines over gedragscodes voor doorgifte buiten EU nu definitief
De European Data Protection Board (EDPB) heeft de definitieve versie van guidelines over gedragscodes als doorgifte-instrument aangenomen. In de guidelines staan de voorwaarden om op basis van een gedragscode persoonsgegevens door te geven naar landen buiten de EU. De EDPB publiceerde in juli 2021 een eerdere versie van deze guidelines. Belanghebbende partijen kregen toen de...
Actueel | 03 maart 2022
Toezichthouders willen betere voorlichting over gegevens internetgebruikers
Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 03 maart 2022
Unesco-leerstoel AI & Data Science bij De Haagse Hogeschool
‘Artificial Intelligence and Data Science for Society’ heet de leerstoel die Unesco onlangs toekende aan De Haagse Hogeschool. Lampros Stergioulas is de leerstoelhouder die als lector Data Science al geruime tijd praktijkgericht onderzoek rond AI en data science en maatschappelijke thema’s, zoals gezondheid, welzijn en duurzaamheid. Het lectoraat is onderdeel van het kenniscentrum Health Innovation,...
Actueel | 22 februari 2022
Werken in het marktonderzoek – de Marketing Research Society dook erin
De Engelse Marketing Research Society doet onderzoek in de sector naar het welbevinden van medewerkers, de moeite die het kost om mensen te vinden (en vast te houden) en vooral ook de zoektocht naar talent. De Marketing Research Society (MRS) publiceerde onlangs een eerste verkennend rapport om problemen rond rekrutering en personeelsbeleid in kaart te...
Actueel | 17 februari 2022
Mededingingsautoriteit UK keurt onder voorwaarden cookie-aanpak Google goed
Er is nog veel onduidelijk over Google's Privacy Sandbox dat het systeem van third party cookies moet vervangen. Overal in Europa tekenen uitgevers bezwaar aan tegen het verdwijnen van third party cookies omdat dat onder andere de controle over data en advertenties verlegt naar Google. De Engelse mededingingsautoriteit heeft nu stevige afspraken gemaakt over de...
Actueel | 17 februari 2022
Wie verdient volgens jou zo’n felbegeerde MOAward?
Ook in 2022 reikt de MOA de MOAwards uit. Het is dé vakprijs voor inspirerende insights professionals en het toonaangevende marketing research & analytics bureau. Wie gaan er dit jaar winnen? Geef je favorieten nu door en doe dat snel want je hebt nog tot en met morgen om te nomineren! De MOAwards 2022 worden...
Nieuwe EDPB-guidelines over recht op inzage
De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe guidelines vastgesteld voor het recht op inzage. Deze (Engelstalige) guidelines helpen organisaties om goed om te gaan met de inzageverzoeken die zij ontvangen. Het inzagerecht staat in artikel 15 van de AVG. Het houdt in dat betrokkenen het recht hebben om inzage te vragen en te krijgen...
Actueel | 08 februari 2022
IAB Europe krijgt boete voor niet nakomen AVG-wetgeving
De Gegevensbeschermingsautoriteit van België heeft IAB Europe een boete van 250.000 euro opgelegd voor de manier waarop online advertenties worden aangeboden. De toestemming die door de website-bezoeker moet worden gegeven voor pop-up-advertentie is niet in orde, in ieder geval niet volgens de AVG-richtlijn. De zaak draait om het door IAB Europe ontwikkelde TCF, Transparency and...
Actueel | 08 februari 2022
Wie verdient volgens jou zo’n felbegeerde MOAward?
Ook in 2022 reikt de MOA de MOAwards uit. Het is dé vakprijs voor inspirerende insights professionals en het toonaangevende marketing research & analytics bureau. Wie gaan er dit jaar winnen? Geef je favorieten nu door! De MOAwards 2022 worden uitgereikt in de volgende categorieën: Marketing Research & Analytics Bureau Insights Professional - bureauzijde Insights...